به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” محمد باقر محمدباقروف، یکی از شخصیت‌های پرنفوذ در استان خودمختار بدخشان کوهستانی در تاجیکستان توسط افراد ناشناس ترور شد.

بر اساس اظهارات منابع محلی در استان بدخشان کوهستانی، “محمد باقر محمدباقروف” از شخصیت‌های برجسته شیعیان بدخشان، عصر روز ۱ خرداد ماه، بر اثر اصابت گلوله تک تیرانداز ناشناس در شهر خاروغ جان باخت.
تاکنون هیچ شخص یا گروهی مسئولیت ترور محمدباقروف را به عهده نگرفته است، اما با توجه به اعتراضات و درگیری‌های اخیر در بدخشان، دولت تاجیکستان متهم اول ترور وی می‌باشد.

استان بدخشان در طول هفته‌های گذشته صحنه درگیری و اعتراض مردم به استاندار دولت برای بدخشان بوده است. به دنبال این اعتراضات، بر اثر حمله گروهی از معترضین به ساختمان دادگاه استان بدخشان در روز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، یکی از معترضین کشته و سه نفر از مقامات رده بالای وزارت کشور تاجیکستان زخمی شدند.
مقامات دولتی تاجیکستان مسئولیت این حمله و دیگر ناآرامی‌های بدخشان را به عهده “محمدباقر محمدباقروف” از شخصیت‌های برجسته شهر خاروغ، “الفت‌خانم ممدشایوا” از فعالان مدنی بدخشان و “علیم شیرزمانف” معاون رئیس پیمان ملی (از سازمان‌های مخالف دولت تاجیکستان) دانسته و اقدامات آنها علیه دولت مرکزی را محکوم کردند. باقروف و سایرین نیز با رد ادعاهای دولت تاجیکستان، نقش آفرینی در اعتراضات را بی پایه خوانده بودند.

“بدخشان کوهستانی” نام استانی در جنوب شرقی تاجیکستان به مرکزیت شهر خاروغ است. بدخشان در جریان جنگ داخلی تاجیکستان در سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون شاهد درگیری مخالفین با نیروهای دولتی بوده و به سبب داشتن اقلیم کوهستانی به محلی مناسب برای اختفای گروه‌های مخالف دولت تاجیکستان تبدیل شده است.
لازم به ذکر است که اکثر شیعیان تاجیکستان از شیعیان اسماعیلی شاخه نزاری و درصد کمی از آنها شیعیان اثنی عشری هستند. همچنین حدود ۹۰ درصد شیعیان تاجیکستان ساکن منطقه بدخشان به ویژه شهر مرزی خاروغ هستند.

بیشتر بخوانید:
خط تولید پهپاد ایرانی ‎ابابیل ۲ در ‎تاجیکستان افتتاح شد
یادداشت: تاجیکستان، نبرد کمونیسم و اسلام

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. سعید دوشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳

    دو ترور توسط اسرائیل در کمتر از ۲۴ ساعت. بعد از ساخت کارخانه پهپادسازی اسران در تاجیکستان اسرائیل میخواست تلافی کنه. چه بهتر که یه شیعه مخالف حکومت تاجیکستان رو ترور کنن که بین ایران و تاجیکستان رو این طور شکرآب کنن.

    پاسخ
    1. محراب دوشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸

      سلام مسائلی که فرمودید هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

    2. سه شنبه, ۳ خرداد, ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵

      اتفاقا منم با اقا سعید هم نظرم. کاملا مشکوک به نظر میرسد. به هرحال اسرائیل شبکه اش رو در منطقه فعال کرده و تا قبل از این داستان سر قضیه افغانستان و جنگ انداختن بین ایران و افغانستان بود.(البته یک بخش مهم اش بخاطره مسلمان کشی و . بود و بخش ها دیگر راهگذر جاده ابریشم که سود خوبی برای مسلمان منطقه بخصوص ایران و افغانستان به ارمغان میاره) حالا که ایران داره روابطش رو به کشور همسایه و اطراف استراتژیک تر میکنه. این حرکات اسرائیل هم شروع شده.این احتمالا بعید نیست، که سر مسئله راهگذر شمال به جنوب ، باکو بازی در بیاره! یا بمب گذاری ها در این جاده ها صورت بگیره(در جهت ناامن نشان دادن منطقه و دور کردن سرمایه گذار)

    3. محراب سه شنبه, ۳ خرداد, ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲

      سلام مسئله را اشتباه گرفتین، ترور یک شخصیت محلی که مخالف دولت تاجیکستان است هیچ سودی برای ایران ندارد. با توجه به اتفاقات هفته های گذشته که در متن خبر هم اشاره سده متهم اول برای ترور باقروف، عوامل دولت است. اسرائیل هم در این منطقه سابقه ای ندارد

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.