آخرین وضعیت درگیری‌های شرق اوکراین، ۳ خرداد ۱۴۰۱

سه شنبه 3 خرداد 1401 - 12:46
https://iswnews.com/?p=71089

به گزارش “پایگاه تحلیلی خبری تحولات” درگیریها بین نیروهای ارتش روسیه و نیروهای ارتش اوکراین در جبهه‌های مختلف استان‌های لوهانسک و دونتسک ادامه دارد.

در ابلاست (استان) دونتسک، در جبهه ماریوپل، در ۳۰ اردیبهشت ماه، با تسلیم آخرین نیروهای ارتش اوکراین به ارتش روسیه در منطقه صنعتی آزوفستال در جنوب شهر ماریوپل، این شهر مهم بندری به کنترل کامل روسیه و متحدانش درآمد. تصرف کامل این شهر، به ارتش روسیه و متحدانش این امکان را می‌دهد نیروهایی که مشغول این جبهه بودند را به جبهه‌های دیگر منتقل کند و تمرکز برای پیشروی در مناطق دیگر افزایش پیدا کند.

در شمال شهر دونتسک، درگیریهای پراکنده در امتداد خطوط مقدم گورلیوکا و دونتسک ادامه دارد. تغییرات میدانی در این محور به کندی صورت می‌گیرد. در هفته اخیر، نیروهای روسیه و دونتسک موفق به پیشرویهای جزئی در این محور شدند. تصرف نیویورک در نزدیکی گورلیوکا و تصرف آودیوکا در نزدیکی دونتسک از اهداف اصلی عملیات ارتش روسیه در این محور است.

در شمال شرق گورلیوکا، روز گذشته نیروهای ارتش روسیه و متحدانش از سمت ابلاست لوهانسک و منطقه ترویتسکه وارد ابلاست دونتسک شدند و منطقه میرونیوسکه را به کنترل خود در آوردند. هدف از پیشروی در این محور تصرف اسویتلودارسک و مناطق اطراف دریاچه و تامین امنیت شهر گورلیوکا از سمت شمال شرق است.

در غرب شهر دونتسک، درگیریهای پراکنده در امتداد خطوط مقدم از مارینکا تا ولیکا نواسلیکا ادامه دارد. ماه گذشته ارتش روسیه و نیروهای دونتسک حملاتی را برای تصرف منطقه مارینکا ترتیب دادند که با موفقیت همراه نبود. در حال حاضر بیشتر درگیریها در محورهای مارینکا، نوومیخایلوکا، اوگلدار و ولیکا نواسلیکا بین نیروهای روسیه و اوکراین ادامه دارد. به نظر می‌رسد ارتش روسیه و متحدانش فعلا تصمیم جدی برای پیشروی در این محور ندارند و درگیریها در این محور برای مشغول نگه داشتن نیروهای اوکراینی انجام می‌شود.

در ابلاست (استان) لوهانسک، درگیریها و تغییرات میدانی با شدت بیشتری انجام می‌شود و به نظر می‌رسد اتمام کار در این ابلاست در اولویت ارتش روسیه و متحدانش باشد. در حال حاضر و با گذشت ۸۹ روز از جنگ اوکراین، ۹۵ درصد ابلاست لوهانسک به کنترل نیروهای ارتش روسیه و متحدانش در آمده است و فقط شهر سورودونتسک و مناطق اطراف آن باقی مانده است. از این رو، تصرف شهر مهم و صنعتی سورودونتسک هدف اصلی و نهایی ارتش روسیه و نیروهای لوهانسک در این ابلاست است.

لازم به ذکر است، پس از عقب نشینی ارتش روسیه از جبهه های شمالی اوکراین، ارتش روسیه تمرکز خود را بر آزادسازی مناطق جنوب شرقی اوکراین و به طور ویژه منطقه دونباس اعلام کرد. از آن زمان تاکنون شاهد تغییر تاکتیک در نحوه پیشروی ارتش روسیه بوده ایم. در تاکتیک جدید، نقاط مهم و مناطقی که در آنها بیشترین مقاومت از سوی نیروهای اوکراینی دیده می‌شود، توسط نیروهای روسیه و متحدانش دور زده می‌شود و با ایجاد یک شبه محاصره و افزایش فشار، نیروهای مدافع را مجبور به عقب نشینی می‌کنند. این تاکتیک به وضوح در مناطق شمالی ابلاست دونتسک و جبهه سورودونتسک در مناطقی مانند پوپاسنایا، زولوته، لیمان و همچنین جبهه شهر سورودونتسک قابل مشاهده است.

در جبهه پوپاسنایا، طی روزها و هفته های اخیر، نیروهای ارتش روسیه و متحدانش موفق به گسترش خطوط تماس شدند و از سمت غرب به شهرک مهم سولدار رسیدند. با پیشروی صورت گرفته در این محور، عملا خط پشتیبانی نیروهای اوکراینی از باخموت به شهر سورودونتسک قطع شد. همچنین نیروهای اوکراینی در منطقه زولوته در یک شبه محاصره قرار گرفتند.
در محور لیمان و ایزیوم، پیشرویها به کندی صورت می‌گیرد اما نیروهای روسیه طی چند هفته و با انجام پیشرویهای روستا به روستا، خطوط تماس در اطراف ایزیوم را گسترش دادند و ضمن تامین امنیت شهرک ایزیوم، اکنون شهرک لیمان را در یک شبه محاصره قرار داده اند و عملیات برای تصرف این شهر نیز آغاز شده است.
با توجه به تاکتیک اتخاذ شده توسط ارتش روسیه، به نظر می‌رسد تمامی پیشرویهای صورت گرفته در این محورها با هدف نهایی تکمیل محاصره شهر سورودونتسک انجام می‌شود.

در جبهه شهر سورودونتسک، درگیریها بصورت سنگین در اطراف و ورودی های این شهر ادامه دارد. در هفته اخیر، نیروهای ارتش روسیه و لوهانسک موفق شدند از دو محور شمالی و جنوبی به شهر نزدیک شوند. در جنوب شهر سورودونتسک، درگیریها در مناطق متولکینه، ورونوه و سیروتینه ادامه دارد. در جبهه شمال سورودونتسک نیز درگیریهای سنگین در ورودی های شمالی شهر ادامه دارد. حملات نیروهای روسیه بر روی چهار جاده اصلی که به شهر منتهی می‌شود متمرکز شده است. همچنین ارتش روسیه پل ارتباطی اصلی بین سورودونتسک و لیسیچانسک را با هدف قطع ارتباط نیروهای اوکراینی حاضر در شهر سورودونتسک با خارج از شهر منفجر کرده است. تصرف کامل شهر سورودونتسک نقش مهمی در تعیین آینده نبردها در مناطق جنوب شرقی اوکراین ایفا می‌کند.

با توجه به میزان پیشرویهای صورت گرفته تا روز ۸۹ ام جنگ، تاکنون به طور تقریبی حدود ۵۵ درصد ابلاست دونتسک و ۹۵ درصد ابلاست لوهانسک به کنترل نیروهای ارتش روسیه و متحدانش در آمده است.

نقشه آنلاین اوکراین: اینجا کلیک کنید

بیشتر بخوانید:
آخرین وضعیت نظامی در اوکراین پس از ۷۷ روز جنگ
آخرین وضعیت درگیری‌های شرق اوکراین، ۷ اسفند ۱۴۰۰
آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین – روز نودم جنگ، ۳ خرداد ۱۴۰۱

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.