به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مقامات طالبان مرکزی مولوی “مهدی مجاهد” فرمانده هزاره تبار جدا شده از این گروه را به سرکوب شدید تهدید کردند.

پس از عدم توافق سومین هیأت اعزامی طالبان به شهرستان بلخاب با مولوی “مهدی مجاهد” فرمانده هزاره تبار طالبان، مقامات طالبان او را به ارجاع پرونده اش به وزارت دفاع و سرکوب با قدرت نظامی تهدید کردند. پس از این تهدید، مولوی “مهدی مجاهد” اقدام به تجمیع نیرو در شهرستان بلخاب در استان سرپل نموده و بیش از ۵۰۰ نفر از افراد مسلح و بومی بلخاب را با سر دادن شعارهای قومی و مردم پسند جذب خود کرده است.

بر اساس اخبار منابع محلی، مقامات حکومت طالبان در ۲۳ خرداد ماه، مولوی “عبدالرحیم اکه” استاندار طالبان در سرپل را به همراه نیروهای قطعه بدری، سرخ و‌ انتحاری مامور به بازداشت مولوی “مهدی مجاهد” کردند. اما این تصمیم با میانجی‌گری علما و بزرگان شیعه در استان سرپل تعلیق شده است. شورای علمای شیعه افغانستان در جلسات مختلف با مقامات طالبان در شهرهای کابل و سرپل و با مهدی مجاهد در بلخاب دیدار کرده و خواهان دوری از جنگ و حل اختلافات از طریق گفتگو شده‌اند. آنها هیأتی را به سرپرستی “آیت الله واعظ زاده بهسودی” برای دیدار و گفتگو با مهدی مجاهد و حکومت طالبان تعیین کرده و همچنان به رایزنی‌های خود برای حل اختلاف ادامه می‌دهند.

مولوی مهدی مجاهد کیست و چه می‌خواهد؟

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، فرماندهان محلی طرفدار طالبان کنترل مناطق مختلفی در افغانستان از جمله شهرستان بلخاب را به عهده گرفتند که برخی از آنها مانند مهدی مجاهد، از اقوام غیر پشتون بودند. اقدامات خودسرانه این فرماندهان محلی در بعضی از این مناطق منجر به بروز اختلافاتی با طالبان مرکزی شد و بعضی از این فرماندهان برکنار و یا زندانی شدند. یکی از این فرماندهان خودمختار طالبان “مولوی مهدی مجاهد” از هزاره تبارهای سرپل است که در حکومت طالبان منصب “فرمانده اطلاعات استان بامیان” را به عهده داشت. او پس از انتقاد از سیاست‌ها و رفتارهای تک بعدی طالبان در قبال اقوام مختلف افغانستان از این سمت برکنار شد و پس از اقامت چند ماهه در کابل دست خالی به سمت بلخاب رفت. مجاهد در بلخاب بر سر کنترل معادن این منطقه با نیروهای طالبان درگیر شد و این موضوع آغاز تنش وی با حکومت مرکزی طالبان را رقم زد. او در اظهاراتش خود را مدافع و نماینده هزاره‌ها و شیعیان در دستگاه حکومتی طالبان می‌داند. اما هزاره‌ها استقبال چندانی از وی نکرده‌اند و شیعیان نیز در تنش اخیر با طالبان از او حمایت نکردند. اما طرفداران وی در بلخاب کمر همت به حمایت از او بسته‌اند و مردم را ترغیب به ایستادگی در برابر طالبان می‌کنند.
در حال حاضر مسلحین طالبان مسیرهای منتهی به شهرستان بلخاب را به روی طرفداران مولوی “مهدی مجاهد” مسدود کرده و تردد آنها را شدیدا کنترل می‌کنند.
اهالی و بزرگان محلی شهرستان بلخاب از وقوع جنگ میان مولوی “مهدی مجاهد” و طالبان نگران هستند و برای حل این موضوع شورای علمای شیعه را واسطه کرده‌اند.
مهدی مجاهد اولین و آخرین فرمانده خودمختار طالبان نیست و پیش از وی نیز قاری صلاح الدین ایوبی، مخدوم عالم و مولوی عطاالله عمری و… از جمله فرماندهان اقوام غیر پشتون طالبان بودند که با دستور مقامات ارشد طالبان از سمت شان برکنار شده‌اند.

بیشتر بخوانید:
تحولات افغانستان و پاکستان، ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
طالبان همچنان با جنگ و آشوب دست و پنجه نرم می‌کند!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. گپ یکشنبه, ۲۹ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷

    طالبا یه شرور به اصطلاح شیعه را فرمانده کردن که به مردم بگن، دیدید! حکومت ما فراگیر است!! حالا همین یارو به جونشون افتاده

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.