تحولات افغانستان و پاکستان، ۳ تیر ۱۴۰۱

جمعه 3 تیر 1401 - 20:53
https://iswnews.com/?p=73411

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در نتیجه درگیری‌های سنگین طالبان و نیروهای احمد مسعود در شهرستان شتل واقع در استان پنجشیر، چهار نفر از فرماندهان میدانی طالبان کشته شدند.

۱- بغلان:
– در ۲۸ خرداد ماه، یکی از فرماندهان میدانی طالبان با نام “ملا عزیزالله آصفی” با نیروهای تحت امرش در شهرستان خوست و فرنگ از گروه طالبان جدا شد و به نیروهای احمد مسعود پیوست.
– در ۲۸ خرداد ماه، مسلحین طالبان در شهرستان خوست و فرنگ ۲۴ نفر غیرنظامی را به اتهام همکاری با نیروهای احمد مسعود بازداشت کردند.
– در ۳۱ خرداد ماه، بر اثر درگیری میان دو فرمانده محلی طالبان در شهرستان دهنه غوری، “قاری ویس الدین فاتح” از نزدیکان فرماندار طالبان در شهرستان دهنه غوری کشته شد.

۲- پنجشیر:
– در ۲۸ خرداد ماه، نیروهای احمد مسعود برای تبادل خلبانان اسیر طالبان با اسیران خود اعلام آمادگی کردند.
– مسلحین طالبان از ۲۹ تا ۳۱ خرداد ماه، سلسله حملاتی را برای آزادسازی خلبانان اسیر خود به مواضع نیروهای احمد مسعود در دره آرزو واقع در شهرستان شتل انجام دادند. در این درگیری‌ها “قاری انس” از فرماندهان فرمانده قطعه خاص سازمان اطلاعات طالبان و از نزدیکان “ملا عبدالحق وثیق” وزیر اطلاعات، “قاری حجت الله قندهاری” فرمانده قطعه بدری مجاهدین قندهار و “قاری فضل مظلوم” فرمانده یگان سرخ مجاهدین لوگر کشته شدند.
– در ۲۹ خرداد ماه، نیروهای احمد مسعود و طالبان در شهرستان‌های حصارک و پریان درگیر شدند.
– در ۳۰ خرداد ماه، بر اثر عملیات غافلگیرانه نیروهای احمد مسعود در شهرستان پریان مولوی موسی جان از فرمانده میدانی قطعه بدری مجاهدین ارزگان کشته شد.

۳- پکتیا:
– در ۲۸ خرداد ماه، بر اثر درگیری مسلحین طالبان با ساکنان شهرستان زرمت، چهار غیرنظامی زخمی شدند.
– در ۳۰ خرداد ماه، پهپادهای ناشناس (احتمالا پاکستان) مسلحین تیپ دوم مرزی لشکر ۲۰۳ منصوری طالبان را در مرز شهرستان دندپتان بمباران کرد.
– در ۱ تیر ماه، جمهوری اسلامی ایران دو هواپیما حامل کمک های بشردوستانه را برای زلزله زدگان شرق افغانستان ارسال کرد.

۴- جوزجان:
در ۱ تیر ماه، حکومت طالبان مولوی “محمد خان عارف” فرمانده ازبک تبار این گروه و مسئول خط آهن گذرگاه مرزی آقینه را بازداشت کردند.

۵- سرپل:
– در ۱ خرداد ماه، “مولوی ظریف مظفر” از فرماندهان تاجیک تبار طالبان در سرپل برای مبارزه با طالبان مرکزی و اتحاد با “مولوی مهدی مجاهد” وارد شهرستان کوهستانات شده است. علت جدایی وی از طالبان، سوءقصد طالبان به جان او می‌باشد.
– در ۱ تیر ماه، طالبان با اعزام سه هزار نیروی کمکی به فرماندهی “ملا فاضل مظلوم” معاون وزیر دفاع طالبان مسیرهای منتهی به شهرستان بلخاب را از منطقه آبی کلان واقع در شهرستان سانچارک، منطقه گلوله ساحه واقع در شهرستان دره صوف و دره سولیج و ترپچ واقع در شهرستان یکاولنگ مسدود کرده‌اند.
– در ۲ تیر ماه، درگیری بین مسلحین طالبان و مسلحین تابع مهدی مجاهد در مناطق دزدان دره، قم کوتل و آبی کلان آغاز شد.

درگیری مسلحین طالبان و مسلحین تابع مهدی مجاهد در حومه‌ی بلخاب

۶- فاریاب:
در ۱ تیر ماه، یکی از فرماندهان میدانی طالبان به نام “مولوی منصور جاوید” به همراه ۵۰۰ نفر نیروی مسلح از استان فاریاب برای مقابله با “مولوی مهدی مجاهد” راهی شهرستان بلخاب در استان سرپل شده است.

۷- کابل:
– در ۲۸ خرداد ماه، مسلحین طالبان در محله خیرخانه واقع در منطقه هفدهم شهر کابل خانه های ساکنان پنجشیر را بازرسی کردند.
– در ۲۹ خرداد ماه، طالبان بازگشت “امیرزی سنگین” وزیر تکنولوژی و مخابرات و “جنت فهیم” رئیس شرکت مخابراتی افغان تلکام در حکومت پیشین به افغانستان را تایید کرد.
– در ۲۹ خرداد ماه، بر اثر انفجار خودروی بمب گذاری شده در محله خواجه بغرا، دو نفر جان باخته و چند نفر دیگر زخمی شدند.
– در ۳۰ خرداد ماه، در پی درگیری نیروهای احمد مسعود و طالبان در منطقه کارته نو شهر کابل، چهار نفر از اعضای طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۳۰ خرداد ماه، بر اثر حمله نیروهای جبهه آزادگان در محله کشکک (شهرک ملا عزت) واقع در شهرستان پغمان، مولوی “عثمان” مشهور به طلحه با چهار نفر از یارانش کشته شدند.

۸- کاپیسا:
– در ۳۰ خرداد ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به پاسگاه مسلحین طالبان در منطقه غفارخیل واقع در شهرستان حصه اول پنج نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۳۱ خرداد ماه، بر اثر حمله مسلحین گروه جبهه آزادی به پاسگاه طالبان در روستای زاغگیر، از توابع شهر محمودراقی، هفت نفر از اعضای طالبان کشته و زخمی شدند.

۹- ننگرهار:
در ۳۰ خرداد ماه، در پی انفجار یک خودرو در بازار شیرگر شهرستان غنی‌خیل واقع در استان ننگرهار، دو نفر جان باخته و ۲۸ نفر دیگر زخمی شدند.

۱۰- سازمان عفو بین‌الملل در ۲۸ خرداد ماه، از شکنجه و تیرباران غیرنظامیان در استان پنجشیر توسط طالبان انتقاد کرد.

۱۱- وزارت خارجه انگلیس از آزادی پنج تبعه خود توسط حکومت طالبان خبر داد. انگلیس مدعی است که این افراد هیچ نقشی در فعالیت‌های دولت انگلیس در افغانستان نداشتند و از طرف خانواده‌های آنها از هرگونه نقض فرهنگ، آداب و رسوم و یا قوانین افغانستان عذرخواهی کرده است.

۱۲- پاکستان:
در ۲۸ خرداد ماه، دولت پاکستان ۱۳ نفر از علمای دینی این کشور را برای دیدار و گفتگو با تحریک طالبان پاکستان به شهر کابل، پایتخت افغانستان فرستاد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.