دومین پرتاب آزمایشی ماهواره بر ذوالجناح انجام گرفت

یکشنبه 5 تیر 1401 - 22:34
https://iswnews.com/?p=73614

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” احمد حسینی سخنگوی وزارت دفاع ایران از دومین پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر ذوالجناح به منظور دستیابی به اهداف تحقیقاتی خبر داد.

طبق اظهارات مهندس احمد حسینی سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، ماهواره‌برِ سه مرحله‌ای ذوالجناح دارای دو مرحله پیش‌رانش جامد و یک مرحله با پیش‌رانش مایع است و پرتاب آن با هدف زیرمداری انجام گرفته است.
همچنین مرحله سوم توسعه این ماهواره‌بر با بهره‌گیری از اطلاعات حاصل از این پرتاب آغاز شده است.

نخستین پرتاب ماهواره بر ذوالجناح در تاریخ در ۱۳ بهمن ۹۹ از پایگاه فضایی سمنان انجام شد. ماموریت اصلی این ماهواره‌بر، قرار دادن یک ماهواره با وزنی حدود ۲۲۰ کیلوگرم و یا ۱۰ ماهواره سبک‌تر ۲۰ کیلویی تاسواره‌ای در مدار ۵۰۰ کیلومتری است. طول ماهواره‌بر ذوالجناح ۲۵٫۵ متر، قطر آن ۱٫۵ متر و وزن آن ۵۲ تن است.
بعد از ماهواره‌بر های سفیر و سیمرغ، ذوالجناح سومین ماهواره‌بر غیرنظامی ایران است و با توجه به چابکی و زمان آماده سازی کم آن، از ذوالجناح به عنوان اولین موشک شبه قاره‌پیما ایران یاد می‌کنند.

برنامه ماهواره‌ای ایران همانند سایر توانمندی‌های بومی به بهانه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد همواره مورد اعتراض و انتقاد کشورهای غربی به ویژه آمریکا بوده است. آنها این موضوع را یک نگرانی قابل‌ توجه در راستای گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌دانند.

بیشتر بخوانید:
پرتاب موفقیت آمیز دومین ماهواره نظامی ایران به فضا
دانش نظامی: موتور ماهواره‌بر رافع، پیشرفته ترین موتور سوخت جامد مرحله اول ایرانی + ویدیو

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.