تحولات یمن، ۳۰ تیر ۱۴۰۱

پنجشنبه 30 تیر 1401 - 22:21
https://iswnews.com/?p=75145

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” حسین العزی معاون وزیر خارجه دولت نجات یمن، از سفر به شهر عدن و چرخش مواضع سیاسی برخی از جناح‌های ائتلاف سعودی به سمت انصارالله خبر داد.

۱- عدن:
“حسین العزی” معاون وزیر خارجه دولت نجات یمن برای دیدار و گفتگو با مقامات شهر عدن (احتمالا شورای انتقالی جنوب) به این شهر سفر کرد. العزی این سفر را نشان دهنده یک غافلگیری سیاسی و تماس نزدیک با رهبران عدن عنوان کرده است. پس از استعفای عبدربه منصور هادی، جناح‌های مختلف تابع ائتلاف سعودی وارد رقابت با یکدیگر شده‌اند و برخی رهبران شورای انتقالی جنوب که موضع خود را ضعیف تر از سایرین می‌بینند، وارد مذاکره با انصارالله شده‌اند.

۲- شبوه:
– در ۲۸ تیر ماه، سوءقصد مسلحانه به سرتیپ “عبدربه لعکب” فرمانده نیروهای امنیتی ویژه در استان شبوه (وابسته به حزب اصلاح) در شهر عتق ناکام ماند. در این درگیری یکی از محافظین وی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.
– به دنبال تداوم تنش بین طرفداران حزب اصلاح با مسلحین تابع “عوض بن الوزیر العولقی” استاندار شبوه، کاروان نیروهای کمکی حزب اصلاح از شهر مارب به شهر عتق اعزام شدند.
– نیروهای العمالقه به منظور کمک به استاندار شبوه در تقابل با مسلحین حزب اصلاح، بخشی از نیروهای خود را از مدیریت بیحان خارج کرده و به شهر عتق فرستادند.

۳- تعز:
– افراد مسلح ناشناس “عبده حیدر القدسی” از فرماندهان نیروهای طارق صالح را در شهر التربه ترور کردند. رسانه‌های تابع طارق صالح، مسلحین حزب اصلاح را متهم به انجام این ترور کرده‌اند.
– نیروهای طارق صالح چهار نفر از نیروهای العمالقه را در بازار شهر المخاء به اتهام تمرد از دستور فرماندهی نیروهای مشترک بازداشت کردند.
– جنگنده‌های ائتلاف سعودی مواضع انصارالله در مدیریت مقبنه را بمباران کردند.
– درگیری انصارالله و نیروهای دولت مستعفی در جبل الهان واقع در غرب شهر تعز منجر به وقوع تلفات و خساراتی برای دو طرف شد.
– طارق صالح در توافقی با فرماندهان حزب اصلاح در شهر تعز، نمایندگی خود تحت عنوان “دفتر سیاسی مقاومت وطنی در استان تعز، را افتتاح کرد.

۴- المهره:
نیروهای ائتلاف سعودی ۲۰ قایق ماهیگیری را در سواحل شهر الغیضه توقیف و مصادره کردند. طبق اظهارات منابع محلی، نیروهای ائتلاف سعودی تهدید کرده‌اند که در صورت اقدام مجدد ماهیگیران یمنی برای صید ماهی، آنها را دستگیر و محاکمه خواهند کرد.

۵- الحدیده:
– نیروهای ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته ۱۱۸ بار آتش بس را در این استان نقض کردند.
– بر اثر حمله نیروهای ائتلاف سعودی به خودروی غیرنظامیان در روستای المریر، چهار نفر زخمی شدند.
– بر اثر انفجار مین کار گذاشته شده توسط ائتلاف سعودی در مدیریت الحوک، چهار نفر غیرنظامی به شهادت رسیدند.
– ائتلاف سعودی کشتی “پی اس اس انرژی” حامل ۲۸ هزار تن گازوئیل را علیرغم بازرسی و کسب مجوزهای ورود از سازمان ملل متحد توقیف کرد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.