تحولات آسیای میانه، ۱ مرداد ۱۴۰۱

شنبه 1 مرداد 1401 - 12:29
https://iswnews.com/?p=75219

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان از امضای معاهده “دوستی، حسن همجواری و همکاری” بین کشورهای آسیای میانه در چهارمین نشست سران این کشورها در قرقیزستان امتناع کردند.

افغانستان:
۱- بامیان:
– در ۲۵ تیر ماه، بیش از ۵۰ نفر از مسلحین تیپ پنجم پیاده طالبان در استان بامیان، به علت عدم دریافت حقوق چند ماهه محل استقرار خود را ترک کردند.
– در ۲۸ تیر ماه، مسلحین طالبان نام دانشکده کشاورزی حضرت امام خمینی (ره) در شهر بامیان را به دانشکده سید جمال الدین افغان تغییر دادند.

تصویری از سردر دانشکده کشاورزی شهر بامیان

۲- بغلان:
– در ۲۵ تیر ماه، نیروهای احمد مسعود در منطقه کوتل چهاب نوی و روستای کهزر و دره ده واقع در شهرستان خوست و فرنگ به مسلحین طالبان حمله کردند. منابع خبری تابع احمد مسعود، تلفات طالبان در این درگیری‌ها را ۲۸ نفر عنوان کرده‌اند.
– در ۲۷ تیر ماه، مسلحین طالبان با نیروهای احمد مسعود در دره جر واقع در شهرستان اندراب درگیر شدند.
– در ۲۸ تیر ماه، در جریان درگیری‌های شهرستان اندراب، یکی از فرماندهان میدانی نیروهای احمد مسعود با نام “شکور”، “صدیق الله اندرابی” فرمانده یگان واکنش سریع ریاست اطلاعات سمنگان و “زبیر شجاع” عضو نیروهای یگان ویژه وزارت دفاع در حکومت پیشین کشته شدند.

۳- بلخ:
– در ۲۶ تیر ماه، افراد مسلح ناشناس یک نماینده محلی در منطقه دهم شهر مزارشریف با نام “محبوب شاه” را ترور کردند.
– در ۲۸ تیر ماه، مسلحین طالبان بیش از ۱۵ نفر از مهاجرین شهرستان بلخاب را در شهر مزارشریف، به اتهام همکاری با نیروهای مهدی مجاهد بازداشت کردند.

۴- پنجشیر:
– در ۲۵ تیر ماه، نیروهای احمد مسعود و مسلحین طالبان در دره آرزو و روستای مرغی واقع در شهرستان شتل درگیر شدند.
– در ۲۷ و ۲۸ تیر ماه، مسلحین طالبان دهها نفر از اهالی شهرستان‌های عنابه، شتل و دره را به اتهام همکاری با نیروهای احمد مسعود بازداشت کردند.

۵- تخار:
در ۲۶ تیر ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی مسلحین طالبان در روستای چایله واقع در شهرستان بهارک، شش نفر از مسلحین طالبان از جمله “مولوی ملنگ یار” از فرماندهان میدانی طالبان کشته و زخمی شدند.

۶- سمنگان:
– در ۲۶ تیر ماه، مسلحین طالبان خانه های ساکنان مناطق کارته صلح و لب جر در شهر آیبک را بازرسی کرده و بیش از ۲۵ نفر از کارمندان نظامی حکومت پیشین را از شهر آیبک بازداشت کردند.
– در ۲۸ تیر ماه، بر اثر درگیری افراد مسلح ناشناس و مسلحین طالبان در منطقه کارته مجاهد در شهر آیبک، دو نفر از مسلحین ناشناس کشته شدند.

۷- غزنی:
– در ۲۶ تیر ماه، مسلحین گروه جبهه آزادگان به ساختمان فرمانداری طالبان در منطقه چهارم شهر غزنی حمله کردند.
– در ۲۷ تیر ماه، طی حمله جبهه آزادگان به مسلحین طالبان در روستای شورکچی واقع در شهرستان مقر، “مولوی قدیم” مشهور به “مولوی قاطع” رئیس کمیسیون نظامی مسلحین طالبان و سه نفر از مسلحین تحت امرش کشته شدند.
– در ۱ مرداد ماه، گروه جبهه ملی آزادگان با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن فرماندار شهرستان اندر، فرماندار و فرمانده نیروهای امنیتی شهرستان گیرو در حملات مسلحین این گروه به مواضع طالبان در استان غزنی خبر داد.

۸- فاریاب:
در ۲۵ تیر ماه، مسلحین طالبان پنج نفر از علمای وهابی را در شهر میمنه بازداشت کردند. طالبان این افراد را پس از اخذ تعهد به ترک وهابیت، آزاد کردند.

۹- فراه:
در ۲۴ تیر ماه، طی حمله افراد مسلح ناشناس به غیرنظامیان در نزدیکی فرودگاه شهر فراه، یک غیرنظامی کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

۱۰- کابل:
– در ۲۶ تیر ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان یک نفر را به اتهام تبلیغ و تشویق گروه داعش بازداشت کردند.
– در ۲۶ تیر ماه، “بهادر امینیان” سفیر ایران در کابل با “مولوی امیر خان متقی” وزیر خارجه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.
– در ۲۸ تیر ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی مسلحین طالبان در کمپنی واقع در منطقه پنجم شهر کابل، سه نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند. داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.
– در ۲۸ تیر ماه، بر اثر حمله مسلحین اداره اطلاعات طالبان به مخفیگاه عوامل داعش در منطقه یازدهم شهر کابل، دو نفر کشته و سه نفر دیگر بازداشت شدند.
– در ۲۹ تیر ماه، مسلحین اطلاعاتی طالبان یکی از اعضای داعش به نام “لایق” مشهور به ابوخالد را در شهرستان سروبی دستگیر کردند. ابن فرد قصد حمله انتحاری به یکی از مساجد شیعیان را داشته است.
– در ۲۹ تیر ماه، “سید جواد حسینی” دبیر کل حزب عدالت و توسعه به اتهام انتقاد از طالبان در شهر کابل بازداشت ‌شد.

بیانیه داعش درباره حمله به مسلحین طالبان در منطقه پنجم شهر کابل

۱۱- قندوز:
– در ۲۷ تیر ماه، افراد مسلح ناشناس یک فرمانده میدانی طالبان با نام “قاری امان الله حقیار” را در روستای سه دوکان واقع در شهرستان چهار دره ترور کردند.
– در ۳۰ تیر ماه، بر اثر درگیری داخلی مسلحین طالبان در روستای دو راهی شهرستان خان آباد، سه نفر از مسلحین طالبان کشته شدند.

۱۲- ننگرهار:
در ۲۸ تیر ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به پاسگاه مسلحین طالبان در شهرستان دره نور، هشت نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند. برخی منابع عوامل این حمله را اعضای گروه داعش ذکر کرده‌اند.

۱۳- طبق گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان از اواسط ماه آگوست سال ۲۰۲۱ تا اواسط ژوئن ۲۰۲۲ میلادی به ۷۰۰ نفر کشته و ۱۴۰۶ نفر زخمی رسیده است. اکثر این تلفات مربوط به حملات گروه تروریستی داعش است.

پاکستان:
۱- در ۲۸ تیر ماه، یک هیئت پاکستانی به رهبری وزیر تجارت این کشور برای دیدار و گفت‌وگو با مسئولین طالبان به افغانستان سفر کردند.

۲- در ۲۹ تیر ماه، عوامل داعش یکی از افراد وابسته به سازمان اطلاعات پاکستان را در منطقه مستونک واقع در ایالت بلوچستان ترور کردند.

بیانیه داعش درباره ترور عامل سازمان اطلاعات در ایالت بلوچستان

تاجیکستان:
۱- در ۳۰ تیر ماه، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، در نشست سران کشورهای آسیای میانه در قرقیزستان، طالبان را به اجرای سیاست تبعیض نژادی و مخالفت با تشکیل دولت فراگیر متهم کرد.

۲- کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان از امضای معاهده “دوستی، حسن همجواری و همکاری” بین کشورهای آسیای میانه در چهارمین نشست سران این کشورها امتناع کردند. طبق بیانیه‌ی اداره ریاست جمهوری قرقیزستان، هیئت های تاجیکستان و ترکمنستان گفته‌اند تا زمانی که تمام مراحل داخلی را تکمیل نکنند، از امضای این سند خودداری خواهند کرد.

۳- بختیار صفراف خبرنگار تاجیکستانی از آزار و اذیت زنان توسط نیروهای دولتی در اماکن عمومی شهر خاروغ و سایر بخش‌های استان بدخشان خبر داد.

ازبکستان:
۱- در ۲۷ تیر ماه، وزارت دفاع ازبکستان با صدور بیانیه‌ای حمله راکتی از خاک افغانستان به مناطق مرزی این کشور را تکذیب کرد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.