دبیرکل حزب‌الله: پایان اسرائیل را خیلی نزدیک می‌بینم

سه شنبه 4 مرداد 1401 - 10:44
https://iswnews.com/?p=75488

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان شامگاه دوشنبه به‌مناسبت چهل سالگی تأسیس جنبش حزب الله با شبکه خبری المیادین گفت‌وگو کرد.

سید حسن در ابتدا اظهار داشت بازدارندگی حزب الله در سال ۱۹۸۵ میلادی آغاز شد. در آن زمان دشمن صهیونیستی بسیار سریع مجبور شد که از مناطقی که تصرف کرده بود، خارج شود. بازدارندگی در آن زمان، دستاورد همه گروه‌های مقاومتی بود که عملیات‌های شهادت‌طلبانه انجام می‌دادند، نه فقط حزب الله. مرحله دوم بازدارندگی هم با اقدامات حزب الله در روستاهای خط مقدم تا سال ۱۹۹۳ آغاز شد.

وی گفت دشمن پس از جنگ ۳۳ روزه، مقابله با مقاومت را خطرناک می‌دانست. دشمن اسرائیلی می‌داند که هر اقدامی علیه لبنان پاسخ داده می‌شود. در آن زمان نیاز داشتیم که مانع از بمباران مناطق لبنان توسط صهیونیستها شویم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان به موضوع میدان گازی کاریش اشاره کرد و گفت ما قادر به ایجاد بازدارندگی هستیم و اگر نیاز باشد، پاسخ می‌دهیم. حتی اگر به جنگ منجر شود. اما با توجه به نیاز اروپا به جایگزین نفت و گاز روسیه، لبنان در برابر فرصت تاریخی قرار دارد. بایدن به خاطر نفت و گاز به منطقه آمد. ولی نفت اضافی عربستان و امارات هم نیاز اروپا را رفع نخواهد کرد. جنگ اوکراین و روسیه باعث شده است که به دنبال جایگزین نفت و گاز روسیه باشند. بایدن خواستار جنگ در منطقه نیست. این فرصت تاریخی و طلایی برای ماست تا برای به دست آوردن نفت خود، فشار وارد کنیم.

سیدحسن بیان داشت آمریکایی‌ها لبنان را وارد گرداب مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی کرده‌اند. لبنان مشغول مذاکرات است، ولی اسرائیل در حال حفر چاه بوده و به دنبال گاز است. الان هم برای استخراج آن آماده می‌شود. اسرائیلی‌ها حتی برای استخراج گاز هم کشتی وارد کاریش کردند، اما دولت لبنان به دنبال این است که مرزهای دریایی لبنان در کجا قرار دارد؟

نصرالله اعلام کرد هیچ هدف اسرائیلی در دریا و زمین وجود ندارد که موشک‌های نقطه‌زن مقاومت به آن نرسد. حکومت لبنان به خاطر خواسته‌های میانجی آمریکایی، درباره خط ۲۳ دریایی، امتیازهای زیادی داده است. توپ اکنون در زمین لبنان نیست زیرا اجازه ندارد در منطقه‌ای که مورد منافشه نیست، نفت و گاز استخراج کند. اکنون لبنان امتیازاتی داده است که دشمن نباید آن را رد کند.

دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه حکومت لبنان قادر نیست، تصمیم مناسبی بگیرد که این کشور و منابعش را حفظ کند، بیان کرد بنابراین مقاومت مجبور است که تصمیم بگیرد. هدف ما این است که لبنان، نفت و گاز استخراج کند زیرا این تنها راه نجات لبنان است. این مسئله، اقدامی است که باید صورت گیرد. ما هیچ گونه فریبی را نخواهیم پذیرفت و باید حق خود را پس بگیریم. هدف ما این است که کاری کنیم تا لبنان نفت و گاز استخراج کند و مرزهای دریایی این کشور به درستی ترسیم شود.

سیدحسن اظهار داشت درباره نفت، مشکل از ما نیست، بلکه دولت لبنان مشکل اصلی است. من حاضرم از ایران سوخت وارد کنم، مشروط بر اینکه دولت لبنان با آن موافقت کند. اما هیچکس در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد زیرا از تحریم‌های آمریکا علیه خانواده خود می‌ترسند. امروز ممکن است شرکت‌های روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بارها پهپادهای حزب الله وارد فلسطین اشغالی شده است و دشمن نیز نتوانسته است آن را سرنگون کند، تأکید کرد در حزب الله تصمیم گرفتیم نوع دوم پهپاد را بفرستیم که دشمن می‌تواند آن را ساقط کند تا تأثیر مطلوب را داشته باشد. اسرائیل را مجبور کردیم که از دریا و هوا به سمت پهپاد تیراندازی کند. به همین دلیل آن را در تله اندختیم. دشمن اسرائیلی نتوانست پهپاد سوم را سرنگون کند. اگر وضعیت به سمت جنگ حرکت کرد، مردم لبنان باید به مقاومت اعتماد داشته باشند. اگر جنگی بین لبنان و اسرائیل صورت بگیرد، مشخص نیست که بین این دو طرف باقی بماند. احتمالا کشورهای دیگری هم وارد خواهند شد.

سیدحسن در ادامه مصاحبه با اشاره به سرود “سلام یا مهدی” گفت نسلی که در این سرود شرکت کرده است، اسرائیل را می‌ترساند و نگران می‌کند.

نصرالله با تأکید بر اینکه هیچ آینده‌ای برای رژیم صهیونیستی متصور نیست و به همین دلیل از آن تحت عنوان رژیم موقت یاد می‌کند، اظهار داشت پایان اسرائیل را بسیار نزدیک می‌بینم. این مسئله، پیش‌بینی یا رؤیا نیست، بلکه بر اساس آمارهایی است که وجود دارد. شما ببینید که چه تعداد از اسرائیلی‌ها تابعیت دوم دارند و آماده خروج هستند. تحولات بین‌الملل هم در پایان اسرائیل، بسیار مؤثر است.

وی در خصوص عملیات “سیف القدس” بیان داشت در این جنگ، هر اطلاعاتی که داشتیم، از طریق یک اتاق عملیات مشترک، در اختیار فلسطینی‌ها گذاشتیم. تماس بین محور مقاومت، وجود دارد. سپاه پاسداران هم در جنگ شمشیر قدس، در این اتاق عملیات مشترک حضور داشت.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.