به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” پس از دیدار “ایگور کراسنوف” دادستان کل روسیه با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، دادستان کل روسیه از دادگاه عالی روسیه خواست تا حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را وارد لیست تروریستی این کشور کند.

“ایگور کراسنوف” دادستان کل روسیه در دیدار با “امامعلی رحمان” رئیس‌جمهور تاجیکستان در شهر دوشنبه، پایتخت این کشور گفت: «ما علیه حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به دادگاه عالی روسیه شکایت کرده ایم.»

محی الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان با اشاره به نیاز روسیه به شراکت سیاسی با تاجیکستان گفت: «این کار خطری برای ما نخواهد داشت، زیرا ما در هیچ یک از کشورهای شوروی سابق فعالیتی نداریم و روسیه نیز با اینکه تاکنون ما را تروریستی معرفی نکرده است، اما تعدادی از فعالان ما در روسیه را به تاجیکستان استرداد کرده است که اکنون در زندان هستند. این کار ما را با خطر جدیدی روبرو نمی‌کند اما حکومت تاجیکستان می‌تواند آن را دستاورد و پیروزی بزرگی برای خود تلقی کند و از این کار استفاده تبلیغاتی نماید.»

کبیری در پیام دیگری در صفحه توییتر خود نوشت: «دادستان کل روسیه گفته است که مسکو درخواست تاجیکستان را می‌پذیرد و حزب “نهضت اسلامی تاجیکستان” را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد. روسیه برای مدت طولانی این خواسته دولت تاجیکستان را نادیده می‌گرفت و اکنون رحمان معتقد است که کرملین اکنون در موضع ضعف قرار دارد و زمان آن فرا رسیده است که بر آنها فشار وارد شود. از این راه برای پروپاگاندا و سرکوب های جدید استفاده خواهد شد.»

حزب نهضت اسلامی، اصلی ترین حزب اسلام‌گرا در تاجیکستان است که رهبری آن در حال حاضر به عهده “محی‌الدین کبیری” است. این حزب در جریان جنگ داخلی تاجیکستان، سردمدار مخالفین دولت امامعلی رحمان بود و از سال ۲۰۱۵ میلادی به اتهام فعالیت‌های تروریستی در تاجیکستان مورد پیگرد قرار گرفته است. پس از این دولت امامعلی رحمان بارها از کشورهای شوروی سابق درخواست کرد تا آنها نیز این حزب را در لیست تروریستی خود قرار دهند اما این درخواست تاکنون با پاسخ مثبت هیچ یک از این کشورها روبرو نشده است.

بیشتر بخوانید: یادداشت: تاجیکستان، نبرد کمونیسم و اسلام

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. گپ سه شنبه, ۴ مرداد, ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳

    تحت فشار گرفتن چنین جریاناتی فقط زمینه پیوستن جوانان متدین رو به سازمان های معلوم الحالی چون داعش رو فراهم میکند

    پاسخ
  2. علی جلالی فر سه شنبه, ۴ مرداد, ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷

    من نمی دانم انسان بنا به فطرت خود کاملا خدا جو است وآنرا درقرآن بنام اسلام که محتوا همان خدا جوی است واین ذات بشر است در قرآن فطرت الله التی فطرت الناس الیها آمده معنا یعنی انسان ذات خداجویی دارد مگر عوامل خارجی باعث انحراف او گردد لذا درکشورهای اسلامی متاسفانه هرکسی فعالیت اسلامی درست داشته باشد به مذاق حاکمان خوب نباشد عنگ تروریست می‌زنند واین دقیقا خواسته اسرائیل غاصب است با فکری جامعه اسلامی وهمه امت باید فکر اساسی ورفع اتهام بکنند فرج حاصل میشود

    پاسخ
  3. محمدرضا سه شنبه, ۴ مرداد, ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰

    صدای افغانستان، کابل: شرکت امارتی GAAC مسئولیت فرود‌گاه‌های افغانستان را به یک شرکت اسرائیلی به اسم AR Challenges واگزار کرده است.
    مدیر عامل شرکت اسرائیلی AR Challenges امروز سه‌شنبه ۴ سرطان/ تیر ضمن اعلام به دست گرفتن مدیریت فرودگاه های بین الملی افغانستان گفته است که تکنیسن‌های اسرائیلی AR Challenges Ltd در حال حاضر به صورت مستقیم در مدیریت فرودگاه های افغانستان و انجام امورات کنترول و غربالگری در فرودگاه های کابل، مزارشریف، هرات و قندهار مشارکت دارند.
    او اضافه کرده است که مشارکت اسرائیل به کمک امارت متحده عربی در فرودگاه‌های افغانستان یک ارزش استراتژیک برای ارتش اسرائیل و موساد (سازمان استخباراتی رژیم اسرائیل) و سایر ساختارهای امنیتی این‌ کشور محسوب می‌گردد.
    اسراییل از باکو تا افغانستان به دنبال چیست؟

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.