پس از قبول استعفای مشروط «عطا محمد نور» استاندار بلخ، توسط «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، کشمکش های سیاسی و تاثیر آن بر اوضاع افغانستان وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

استعفای سال گذشته عطا محمد نور زمینه ای برای مذاکرات سیاسی وی با اشرف غنی بود که مشروط به تحقق خواسته ها و قبول شرایط وی بود و در غیر این صورت استعفا باطل و بی اساس ست.
آقای نور که حمایت حزب جمعیت اسلامی را دارد تابحال اظهار نظری در قبال این تصمیم غنی نکرده است. از طرفی حزب جمعیت اسلامی دولت را به قطع ارتباط سیاسی در صورت برکناری عطا محمد نور از سمت استانداری بلخ تهدید کرده است. در همین حال صلاح الدین ربانی (وزیر امورخارجه و رئیس حزب جمعیت اسلامی)، نیز سفر به یونان را ناتمام و دیدار با سران این کشور را لغو کرده و بسوی کابل باز میگردد.
حزب جمعیت که اقدام اشرف غنی را عجولانه و خلاف ثبات و امنیت افغانستان می داند، اعلام کرد پس از بازگشت ربانی و سایر سران حزب به کابل، موضع خود را مشخص خواهند کرد.

اما سناریوهای محتمل و پیش روی حزب جمعیت اسلامی به شرح ذیل است:
۱_در صورت پذیرش تصمیم اشرف غنی، حزب جمعیت شکست سیاسی را بیشتر قبول کرده و محدودیت سیاسی و کاهش سهم آنها از دولت وحدت ملی را در پی دارد.

۲_اعلامیه مختصر و کوتاه این حزب نشانگر سختی تصمیم گیری برای آنهاست و در صورت عدم پذیرش تصمیم اشرف غنی چند راه برای مقابله دارند که از قطع روابط سیاسی با دولت وحدت ملی شروع می شود تا ادامه حاکمیت عطا محمد نور بر بلخ که پیامدهایی نظیر درگیری نظامی و… را در پی دارد.

در میان مقامات حزب جمعیت اسلامی، از عبدالله عبدالله انتظاری در حمایت از وی نمی رود، چون شکاف بین او و عطا محمد نور در ماههای اخیر بیشتر شده و مخالفان عبدالله وی را به خاطر عدم کفایت سیاسی پس از انتخابات و جهت گیری همسو با اشرف غنی متهم می کنند. اما صلاح الدین ربانی که جزء سران ائتلاف نجات افغانستان نیز هست طبیعتا از وی حمایت خواهد کرد.
نهایتا آنچه قطعی است انتظار پذیرش این تصمیم اشرف غنی، از عطا محمد نور و حزب جمعیت اسلامی نمی رود. همچنین عدم پذیرش و اتخاذ تصمیم جدی آنها می تواند آغاز فروپاشی دولت وحدت ملی در افغانستان باشد که بی شک پس از آن شاهد جولان پر رنگ تر گروههای تروریستی نظیر طالبان و داعش خواهیم بود.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.