تحولات آسیای میانه، ۸ مرداد ۱۴۰۱

شنبه 8 مرداد 1401 - 09:25
https://iswnews.com/?p=75740

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مولوی “امیر خان متقی” وزیر خارجه طالبان در جریان نشست تاشکند با توماس وست نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، پیرامون آزادسازی ذخایر طلای افغانستان و کمک‌های بشردوستانه دیدار و گفتگو کرد.

افغانستان:
۱- پنجشیر:
در ۵ مرداد ماه، بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در مسیر خودروی حامل مسلحین طالبان در شهرستان خنج پنج نفر از مسلحین طالبان کشته شدند.

۲- بغلان:
– در ۱ مرداد ماه، بر اثر درگیری مسلحین طالبان با مسلحین ناشناس (داعش یا نیروهای احمد مسعود) در نزدیکی فرمانداری امنیت شهر پلخمری چهار نفر از جمله دو نفر از مسلحین طالبان کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند.
– در ۱ مرداد ماه، بر اثر درگیری داخلی مسلحین طالبان پشتون تبار و تاجیک تبار در بازار شهر ده صلاح، پنج نفر از اعضای این گروه کشته و زخمی شدند.

۳- تخار:
– در ۳۱ تیر ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود بر یک خودروی حامل مسلحین طالبان در روستای نو آباد خطایان واقع در حومه‌ی شهر تالقان، سه نفر از مسلحین طالبان کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.
– در ۲ مرداد ماه، بر اثر درگیری مسلحین طالبان پشتون تبار و تاجیک تبار در روستای تنگی شهرستان ورسج، ۱۲ نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۶ مرداد ماه، نیروهای احمد مسعود به مواضع طالبان در روستای دشت بالا و دهن زره در شهرستان فرخار حمله کردند.
– در ۷ مرداد ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به پاسگاه مسلحین طالبان در ساختمان مرکز فرهنگی روستای خان آقا واقع در شهرستان ورسج، دو نفر از مسلحین طالبان کشته شدند.

۴- کابل:
– در ۳ مرداد ماه، مسلحین طالبان ساختمان رادیو و تلویزیون “راه فردا” را پلمپ کرده و تمامی فعالیت های این شبکه را متوقف کردند.
– در ۵ مرداد ماه، “ملا محمد حسن آخوند” نخست وزیر طالبان با هیئت علمای دینی پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
– در ۷ مرداد ماه، بر اثر انفجار بمب در ورزشگاه چمن حضوری در منطقه هشتم، چندین نفر غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

ویدیو: انفجار بمب در ورزشگاه چمن حضوری شهر کابل

۵- غزنی:
در ۱ مرداد ماه، عشایر (کوچی ها) مسلح با حمایت طالبان زمین های ساکنان روستای فقیر شاه واقع در شهرستان جغتو را غصب کردند.

۶- بامیان:
در ۳ مرداد ماه، بر اثر درگیری داخلی فرمانده نیروهای امنیتی و فرماندار شهرستان یکاولنگ، چندین نفر از مسلحین طالبان از جمله “سید جاوید” فرمانده نیروهای امنیتی این شهرستان زخمی شدند.

۷- قندوز:
در ۱ مرداد ماه، نیروهای جبهه آزادگان در روستای ماماخیل واقع در شهرستان چهار دره، یکی از مسلحین طالبان را با نام “قاری حقیار” ترور کردند.

۸- پروان:
در ۵ مرداد ماه، افراد مسلح ناشناس “ملک سردار” مسئول کمیسیون نظامی مسلحین طالبان را در روستای تتمدره در حومه‌ی شهر چاریکار ترور کردند.

۹- سرپل:
در ۳ مرداد ماه، مولوی “عبدالحق وثیق” رئیس کل اطلاعات طالبان برای بررسی مواضع طالبان و مقابله با حمله احتمالی نیروهای مهدی مجاهد به شهرستان بلخاب سفر کرد.

۱۰- زابل:
در ۴ مرداد ماه، بر اثر انفجار یک سرگلوله هاوان در روستای آخوند واقع در شهرستان میزان، دو کودک کشته و ده نفر غیرنظامی زخمی شدند.

۱۱- نیمروز:
در ۴ مرداد ماه، مسلحین طالبان بیش از ۲۰ خانواده تاجیک تبار ساکن شهرستان خاشرود را وادار به کوچ اجباری نموده و منازل مسکونی آنها را غصب کردند.

۱۲- قندهار:
در ۶ مرداد ماه، بر اثر درگیری مسلحین طالبان با نیروهای مرزبانی پاکستان در مرز شهرستان سپین بولدک، دو نفر شامل یکی از اعضای طالبان و یک غیرنظامی زخمی شدند.

۱۳- لغمان:
در ۶ مرداد ماه، بر اثر درگیری داعش با مسلحین طالبان در شهرستان علینگار، سه نفر از عوامل داعش از جمله “مولوی فیروز” فرماندار داعش برای شهرستان علینگار کشته شدند.

پاکستان:
۱- در ۴ مرداد ماه، هیئت علمای دینی پاکستان به رهبری “مولانا مفتی تقی عثمانی” برای دیدار و گفت‌وگو با تحریک طالبان پاکستان وارد کابل شدند.
۲- در ۴ مرداد ماه، دیوان عالی پاکستان با برکناری حمزه شهباز سروزیر سابق ایالت پنجاب، دستور داد پرویز الهی نامزد حزب تحریک انصاف (به رهبری عمران خان) به عنوان سروزیر جدید این ایالت سوگند یاد کند.

ازبکستان:
۱- در ۴ مرداد ماه، نشست تاشکند با محوریت افغانستان آغاز شد. در این نشست نمایندگان بیش از بیست کشور و نهاد بین المللی شرکت کردند.
۲- مولوی “امیر خان متقی” وزیر خارجه طالبان در جریان این نشست با توماس وست نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و وزرای خارجه چین و پاکستان دیدار و گفتگو کرد. متقی در دیدار با توماس وست درباره شرایط آزادسازی ذخایر طلای افغانستان و کمک‌های بشردوستانه گفتگو کرده است.

تاجیکستان:
۱- محی الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در پیامی توییتری از ایران به عنوان ضامن صلح تاجیک‌ها و میزبان چندین دور مذاکرات صلح، خواست تا در برابر خیانت‌های امامعلی رحمان به صلح، واکنش رسمی داشته باشد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.