تلاش ناکام آذربایجان برای تصرف قره باغ کوهستانی

چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 22:25
https://iswnews.com/?p=76151

ارتش آذربایجان در تلاشی ناکام روز دوشنبه ۱۰ مرداد قصد داشت منطقه قره باغ کوهستانی را از کنترل و تصرف شبه نظامیان ارمنی و باقیمانده ارتش ارمنستان خارج کند. هرچند که وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه های خود این موضوع را دروغ می داند، اما شواهد میدانی از داخل آذربایجان، بیانیه وزارت دفاع فدراسیون روسیه، گزارش رسانه های ارمنستان و روسیه و ستاد اطلاع رسانی ارامنه قره باغ کوهستانی این مسئله را تایید می‌کند.

نیروهای ارتش آذربایجان روز دوشنبه ۱۰ مرداد قصد داشتند از چهار نقطه خطوط تماس قره باغ کوهستانی (ناگورنو کاراباخ، داغلیق قاراباغ، آرتساخ)، وارد مناطق تحت کنترل ارتش ارمنستان و شبه نظامیان ارمنی شوند.

طبق نقشه منتشر شده توسط ستاد اطلاع رسانی آرتساخ، وابسته به دولت دفاکتو ارامنه قره باغ، این چهار نقطه ثبت شده اند. نیروهای آذربایجان تلاش کردند تا از شمال این منطقه در نزدیکی سوگووشان به سوی توناشن تحت کنترل ارامنه پیشروی کنند. دومین درگیری در جنوب منطقه و خطوط تماس قرمزی بازار، سومین نقطه تنش در شمال غربی و ۱۰ کیلومتری صومعه گندزاسر روستای وانک روی داده است. چهارمین مورد تنش نیز در لغتسهائوق در نزدیکی شوشا و مسیر کریدور لاچن اتفاق افتاد.

نیروهای آذربایجان موفق به پیشروی جزئی شدند که در نهایت توسط نیروهای ارمنی محاصره شدند. صلحبانان روسیه با حضور در این مناطق توانستند اوضاع را کنترل کنند و ارتش آذربایجان با همراهی صلحبانان مجبور به عقب نشینی شده است. وزارت دفاع دولت ارامنه قره باغ (آرتساخ) از زخمی شدن یک سرباز خود خبر داده ولی آذربایجان هنوز چیزی منتشر نکرده است.

طبق گفته کاربران آذربایجانی در شبکه های اجتماعی، کاروان های نظامی از چندین جهت در حال حرکت به سوی منطقه قره باغ بوده‌اند و یک سرباز ارمنی نیز اسیر شده که هنوز این ادعا تایید و یا تکذیب نشده است. خبرهایی مبنی بر انسداد کریدور لاچن و درگیری در مرز ارمنستان و آذربایجان نیز از سوی همه طرف ها رد شده اند.

شبکه او آر تی روسیه تصاویری از حرکت نیروهای آذربایجان به سوی ناگورنو قاراباغ پخش کرده است. طبق گفته این شبکه این هجوم با گردآوری واحدهای پیاده، زرهی و پشتیبانی پهپادی و توپخانه در حال انجام بوده است.

وزارت دفاع روسیه حمله نیروهای آذربایجان را تایید کرده و نوشته است: “نیروهای صلحبان ضمن تماس با طرف آذربایجانی خواستار پایان درگیری شده اند و هر گونه تغییر خطوط تماس میان دو طرف غیر قابل قبول است.”

وزارت دفاع آذربایجان که تمامی ادعاها را رد می کند یک روز پس از پایان تنش اعلام کرده است که سپهبد ذاکر حسن اف وزیر دفاع آذربایجان روز سه شنبه ۱۱ مرداد با سرگئی شویگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه به صورت تلفنی درباره موضوعات امنیت منطقه ای گفتگو کرده است.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. اکبر پنجشنبه, ۱۳ مرداد, ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۶

    در تیتر خبر بهتر است به جای تصرف از آزادسازی استفاده کنید چرا که قره باغ خاک آذربایجان بوده و خواهد بود

    پاسخ
    1. علی شنبه, ۱۵ مرداد, ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

      خاک آذربایجان یا مستعمره ترکیه و اسراییل ؟؟؟؟؟ یا پایگاه اسراییل و غرب و ترکیه علیه ایران ؟؟؟؟؟

  2. توحید پنجشنبه, ۱۳ مرداد, ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲

    پاروخ در درگیری های چند ماه قبل به دست رزمندگان آذری آزاد شد ولی در نقشه در مناطق قره باغ اشغالی گنجانده شده است.

    پاسخ
  3. حنیف پنجشنبه, ۱۳ مرداد, ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷

    آقا از این تلاش ناکام برای پایین آوردن سایت هم بگید. دیشب دیدم شوکه شدم. سرعت عادی شدن شرایط امیدوارم کرد. در هر صورت موفق باشید.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.