حماسه زینبی در شهرک بینه باکو

چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 20:28
https://iswnews.com/?p=76786

به گزارش “پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام” دهه محرم و به ویژه عاشورای امسال در جمهوری آذربایجان به صحنه تقابل میان دولت و سیاستهای کمیته امور دینی هیئت وزیران و اداره مسلمانان قفقاز با اندیشه‌های ناب حماسه حسینی مبدل شده است.

نقطه آغاز این تقابل از شهرک بینه در شرق باکو و منزل جانباز جنگ قره باغ آقشین فرج اف بود. روز یکم محرم پلیس این کشور با حضور بیست نفری قصد رنگ آمیزی و پاک کردن دیوارنویسی منقش به نام امام حسین علیه السلام را داشت که سیده شهلا فرج اوا همسر جانباز جنگ قره باغ با مقاومت مانع این کار شد. پلیس در ساعت دو بامداد دوم محرم به خانه وی حمله کرد و با ضرب و شتم وی دیوار را به رنگ قرمز درآورد. نیروهای پلیس آذربایجان به‌خاطر پرچم ترکیه از رنگ قرمز استفاده کرده بودند. اما این دیوار تاکنون سه بار با خط الرسم عربی شعارنویسی شده است.

آقشین فرج اف در جنگ اول قره باغ دو پا و کلیه های خود را از دست داده و در شرایط بدی زندگی میکند. پلیس آذربایجان قصد داشت تا از وی اعتراف گیری و در تلویزیون و رسانه های دولتی پخش کند.

بیشتر بخوانید: اهانت دوباره نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان به مقدسات

جمعیت بانوان زینب چی (زنبیون) باکو در جریان حملات متعدد پلیس، با حضور در منزل آقشین فرج اف از این خانواده حمایت کردند و در روز هفتم محرم با حمله پلیس از این خانه اخراج و چهار نفر از آنها بازداشت شدند. نیروهای امنیتی مدعی هستند که این خانواده از سوی یک کشور خارجی و به ویژه ایران تحریک شده اند. گفته می‌شود پلیس با ۵۰ نفر نیرو ضمن تخلیه در همسایگی خانه فرج اف مستقر شده است.

آنها نهایتا روز دهم محرم به سیده شهلا فرج اوا اجازه دادند که از خانه خارج شود و برای تعمیر عصای شکسته و خرید غذا و نان به بازار برود. بنا بر گفته این بانوی آذربایجانی در طول مدت خرید ۳۰ نفر پلیس پشت سر وی حرکت می کردند و در بازگشت به خانه اشیای همراهش بازرسی شده است. پلیس انگیزه خود را جلوگیری از خرید رنگ و دیوار نویسی بار چهارم روی دیوار خانه اعلام کرده است.

اکنون نیروهای امنیتی در شهرک بینه به حالت آماده باش درآمده و ورود و خروج را کنترل میکنند تا اهالی باکو برای حمایت از این خانواده در آنجا تجمعی برگزار نکنند.

در پی این اقدامات و اتفاقات، جنبش دیوارنویسی مذهبی در شهرها و روستاهای مختلف آذربایجان با هشتگ سیده شهلا راه اندازی شده است. پلیس آذربایجان با کمک سازمان امنیت ملی تلاش میکند تا شعارنویسی ها را در تمام این کشور از میان ببرد.

بیشتر بخوانید: ایجاد محدودیت‌های شدید توسط دولت آذربایجان برای عزداران حسینی

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. عبدالله یکشنبه, ۲۳ مرداد, ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

    الهام علی اف باید اسمش را عوض کند بگذارد الهام اردوغان اف ( الهام اردوغان زاده)

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.