به گزارش “پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام” منابع محلی در اطراف باکو پایتخت آذربایجان از درگیری پلیس با اعضای خانواده یکی از جانبازان جنگ نخست قره باغ به‌علت نگارش شعار یا حسین و یا عباس بر روی دیوار خانه و اهانت مامورین به امام حسین علیه السلام خبر دادند.

این رویداد که عصر روز شنبه، هشتم مرداد ماه به وقوع پیوست، منجر به تجمع ساکنان محل سکونت آنها در محل مورد نظر در شهرک بینه رایون خزر شده است.

درگیری پلیس با مردم در آغاز محرم

درگیری پلیس شهرک بینه رایون خزر جمهوری آذربایجان با شهروندان مذهبی از جایی شروع شده است که‌ آنها حوالی ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه عصر روز شنبه هشتم مرداد برابر با یکم محرم، با ۱۰ نفر مامور و چند آتش نشان به خانه آقشین فرج اف جانباز جنگ اول قره باغ رفتند. ماموران می‌خواستند تا شعارهای لبیک یا حسین و لبیک یا عباس را پاک کنند.
آقشین فرج اف دو پای خود را در جنگ اول قره باغ از دست داده و اکنون بیمار است و همسرش سیده شهلا فرج اوا در برابر آنها ایستادگی کرده و مانع اقدام پلیس برای پاکسازی شعارها از روی دیوار شده است. یکی از نیروهای پلیس در برابر وی به مقدسات اهانت کرده و گفته می‌شود دختر وی را تهدید به تجاوز کرده است. پلیس حدود ساعت ۹ شب از اقدام خود منصرف شد؛ اما مجددا پس از ساعتی بازگشتند و این بار سیده شهلا فرج اوا را بدون رعایت دستور قانونی و با اهانت بازداشت کرده و به پاسگاه بردند.
نیروهای پلیس سپس این دیوار سبز را با رنگ قرمز نقاشی کرده، پرچم یا حسین را پایین آورده و پرچم ترکیه را نصب کردند.
گروهی از مردم شهرک به محل درگیری رفته و پرچم یا حسین را بار دیگر برافراشتند و با اسپری شعار یا حسین را روی دیوار نوشتند.

شرح هجوم پلیس

سیده شهلا فرج اوا در فایل ویدئویی با چهره ای که همیشه پوشیده است با تایید این خبر می‌گوید: “دیوارنویسی متعلق به امسال نیست و مربوط به سه سال پیش است. پیش از این یک بار پلیس به درب خانه آمد و ما از پاک کردن شعارها خودداری کردیم و بدون درگیری از اینجا رفتند.”
وی با بیان اتفاق روز شنبه می‌گوید: “نیروهای پلیس به داخل حیاط ما آمدند و قصد پاک کردن نوشته های مذهبی روی دیوار را داشتند که مانع شدم. یکی از ماموران به من فحاشی کرد و گفت که به دختر هفت ساله تو تجاوز می‌کنم. این مامور حتی پا فراتر از این گذاشت و گفت: «لبیک یا کوفه»!”

ماجرای دستگیری زنان چه بود؟

همسر جانباز جنگ قره باغ همچنین در ادامه به شرح ماجرای بازداشت و انتقال خود به پایگاه پلیس می‌پردازد و در شرح ماجرا می‌گوید: “تعدادی از زنان همسایه میهمان ما بودند و من می‌دانستم که ماموران پلیس دوباره برمی‌گردند. می‌خواستم نماز مغرب بخوانم که مهمانان گفتند پلیس آمده است. سه مامور پلیس شامل یک زن و دو مرد در حیاط بودند و گفتند که در حال پاکسازی شعارها هستیم. هنگام خروج از درب خانه مامور اهانت کننده به دخترم و ارزش‌های اسلامی، موی سر مرا گرفت و تا درب خانه همسایه روی زمین کشید. مرا به زور داخل ماشین انداختند و بردند. ماموران در پاسگاه گفتند که بجای شعارهای لبیک یا حسین و یا عباس، پرچم ترکها را روی دیوار رنگ آمیزی کردیم. فحش‌های قبلی را نسبت به من و مقدسات تکرار کردند. هنگام بازداشت من یکی از زنان میهمان را هم با دست بند به پایگاه پلیس آوردند.”

شرح ماجرای بازداشت و توهین مامورین دولت باکو از زبان سیده شهلا فرج اوا

ریاکاری دولت در سوءاستفاده از باورهای دینی

این زن مذهبی آذربایجانی با انتقاد از عملکرد دوگانه حاکمیت در برابر باورهای مذهبی می‌گوید: “هنگام جنگ قره باغ شعار لبیک یا حسین آزاد بود و شعار مذهبی می‌دادند. اولین بار عاشقان امام حسین‌ به جنگ رفتند. سربند یا حسین را روی کلاه شان می‌بستند اما اکنون که جنگ تمام شده استفاده از شعارها ممنوع است!”

بیشتر بخوانید:
محدودیتهای دینی دولت آذربایجان به شب‌های قدر رسید
تربیت دینی در جمهوری آذربایجان ممنوع می‌شود!
اعتراض به علی اف در نماز جمعه باکو + ویدیو

خانه جانباز جنگ قره باغ در محاصره پلیس آذربایجان

پلیس پس از انتشار خبر ماجرا و فیلم ویدئویی در شبکه های اجتماعی و خبری، چند مامور در مقابل خانه آقشین فرج اف مستقر کرده و به کسی اجازه ورود و خروج نمی‌دهد.

شهرک بینه کجاست؟

شهرک بینه در رایون خزر، شرق باکو و نزدیکی فرودگاه بین المللی حیدر علی اف قرار دارد. بیشتر ساکنان این شهرک باورهای مذهبی عمیقی دارند و دولت این کشور تلاش می‌کند تا آنها را تضعیف کند.

شهرک بینه در شرق باکو


بنابر گزارش تحولات جهان اسلام پارلمان آذربایجان در سال ۲۰۱۵ قانونی را مصوب کرده است که دیوارنویسی و برافراشتن پرچم مذهبی را ممنوع می‌کند. این محدودیت‌ها فقط شامل شیعیان آذربایجان است و تاکنون پلیس به چند خانه حمله کرده است.

لازم به ذکر است، پیش از این طالع باقرزاده در برابر اهانت ماموران سازمان امنیت ملی آذربایجان به باورهای مذهبی و خدواند متعال همراه با ۱۳ نفر از زندانیان دست به اعتصاب غذا زده بود.

بیشتر بخوانید: طالع باقرزاده دست به اعتصاب غذا زد!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمد یکشنبه, ۹ مرداد, ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷

    این خبر و سایر اخباری که مثل روز روشن بود اتفاق میفتن، تقدیم به تمام اون ضعیف التحلیل هایی که در جنگ قره باغ از آذربایجان حمایت کردن و شعار آزادی سرزمینهای جهان اسلام سر دادن !

    پاسخ
    1. رضا دوشنبه, ۱۰ مرداد, ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸

      چه ربطی داره ،
      با منطق شما به بهانه اینکه تشکیلات خودگردان تو فلسطین با اسراییل رابطه داره و حتی ازشون کمک مالی میگیره یا مثلا زمان جنگ تحمیلی فلسطینیا به بعثیا کمک میکردن ، نباید از فلسطینیان برا آزادی سرزمینهاشون حمایت کرد ؟
      درد شما یه چیز دیگه است آقا

    2. انتی کوروش دوشنبه, ۱۰ مرداد, ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵

      حتما این اذربایجانیهای مذهبی و مومن از کره مریخ اومده اند که هر اتفاقی تو جمهوری اذربایجان میوفته بعضی معلوم الهویه ها و ارمنی پرست ها زود میان میگن ماگفتیم که از قره باغ و اینا حمایت نکنید خخخ بابا اینا هم اهل همون اذربابجان و حتی جانباز جنگ قره باغ هستند

    3. k چهارشنبه, ۳ اسفند, ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶

      اسمت گویای افکارته. زبان بازنکنی سنگینتره. همین اسمی که واسه خودت گذاشتی ازروی افکار پانترکیسم نشات میگیره.زمان کورش بزرگ تُرک کجابوده که به کورش بدمیگید وباهاش دشمنی دارید!؟اولین اسم از ترکها دراطراف ایران هزاروپانصدسال بعداومده که اونهم ترکزبانان(نه ترک نژادها)در قفقاز شمالی بوده. هرجا اسم منطقهء تاریخی یااسم قوم کهن یاافرادمهم ومشهوری میآد یه عده پانترک هم فورا خودشونو میچسبونن!خوبه خبرش درز کرده که گندههاتون تخم کُردن. راستی یه سوال؛اونهمه کُرد،ارمنی،تات وطالشی واعرابی که واسه جنگ با خزران به مناطق آذرآبادگان و آران وشروان و ارمینیه اومدن چکارشدن!؟ملخ تخمشونو خورد یاآب شدن رفتن زیرزمین!؟فقط اسم شهرها و اساطیروپهلوانان ونام آورانشون موند!؟جوابش راحته.خیلیهاشون زبانشون ترکی شد وامروز ادعامیکنن ازهزاران سال پیش ترک بودن. بروکمی ادب یادبگیر.کورش زمانیکه یاجوج وماجوج درملاعام جفتگیری میکردن،صاحب امپراطوری بوده و انسانها هنوزهم به حکومت باستانیش سرتعظیم فرودمیآرن.توهین به بزرگان اقوام کارکثیف پانترکهای جاعل ودروغگو وبی هویته.

      خواهشا مطلبمو چاپ کنید که جوابشو خودش وهمفکران پانترکش بخونن

    4. تفکر شنبه, ۱۵ مرداد, ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵

      دولت آذربایجان، ظاهرش اسلامیه! مث ترکیه است. وگرنه کاراشون غیراسلامیه. دولت یزید هم اسلامی بود

  2. علی جلالی فر یکشنبه, ۹ مرداد, ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸

    برادران آذربایجان مجلس ملی شما تعدادی عامل اسرائیلی نشسته به مبارزات خود ادامه دهید مثل ملت ایران یکبار قیام کردن حکومت اسلامی آمد برخاست ملت شماهم ازپای نشینید وقیام کنید حکومت استبدادی واسرائیل را ازعریکه قدرت به زیر بکشانید حکومت مردمی واسلامی تشکیل دهید خدایاریتان می‌کند انشاالله

    پاسخ
  3. علی اس اس دوشنبه, ۱۰ مرداد, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

    کجا هستن اونایی که میگفتن اذربایجن خاک اسلام هست اون موقعه قبل جنگ این روز رو دیدیم که وضع به اینجا میکشه حالا هی اون بالا ها بیان بگن اذربایجان خوبه چنین چنان درست نمیشه که نمیشه

    پاسخ
    1. جواد جمعه, ۱۴ مرداد, ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

      البته که که قره باغ خاک اسلام است اما جمهوری اسلامی ایران نه همجنسگرایان باکو

  4. رفیع پنجشنبه, ۱۳ مرداد, ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶

    خدا کمکشون کنه

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.