به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ارتش روسیه و متحدانش در حال پیشروی در سولدار و شهر مهم باخموت واقع در شمال استان دونتسک هستند.

بر اساس آخرین اخبار از جبهه شمال دونتسک، ارتش روسیه حملات خود را بر روی خط دفاعی ارتش اوکراین در محور سیورسک-سولدار-باخموت متمرکز کرده است. این حملات در هفته اخیر منجر به پیشروی در شرق و جنوب روستای سولدار واقع در جاده باخموت-لیسیچانسک شده است. هدف نهایی ارتش روسیه از تصرف سولدار، قطع جاده ارتباطی و اعمال وضعیت شبه محاصره بر شهر سیورسک و باخموت است.

در حال حاضر درگیریها در داخل سولدار ادامه دارد و بیشتر روستا به کنترل ارتش روسیه در آمده است. در شهر باخموت نیز درگیریها به ورودی شرقی شهر کشیده است و باخموت زیر آتش توپخانه ارتش روسیه قرار دارد.

در جنوب باخموت، درگیریهای سنگین در مناطق زایتسوه و کودما در جریان است و روس ها تلاش می‌کنند بدون تلفات و خسارات سنگین در این محور پیشروی کنند. به نظر می‌رسد یکی از اهداف ارتش روسیه از عملیات در این محور، تصرف کامل روستاها و مناطق جنوب باخموت و محاصره این شهر از سمت جنوب باشد.

در محور غربی شهر دونتسک نیز تبادل آتش توپخانه بین طرفین همچنان جریان دارد. در هفته اخیر نیروهای ارتش روسیه و دونتسک، کنترل روستای پسکی در غرب فرودگاه دونتسک را در اختیار گرفتند. همچنین درگیریها در منطقه مارینکا بین ارتش روسیه و اوکراین ادامه دارد و ارتش روسیه موفق به پیشروی شده است.

البته ذکر این نکته قابل توجه است که هدف نیروهای روسی از عملیات در غرب دونتسک، جلوگیری از شکل گیری حملات زمینی ارتش اوکراین به سمت شهر دونتسک و توقف حملات توپخانه‌ای آنهاست و فعلا قصد جدی برای پیشروی در عمق غربی دونتسک دیده نمی‌شود.

به طور کلی به نظر می‌رسد ارتش روسیه برای پاکسازی کامل شمال استان دونتسک عجله‌ای ندارد و حملات جدی آنها برای درهم شکستن خطوط دفاعی اوکراین در سیورسک-سولدار-باخموت آغاز شده است. در صورت موفقیت ارتش روسیه در این مرحله، مرحله‌ی بعدی حرکت به سمت شهرهای مهم اسلاویانسک و کراماتورسک خواهد بود.

در جبهات دیگر نیز تحرکات خاصی دیده نمی‌شود و عمده درگیری‌ها مربوط به تبادل آتش توپخانه‌ای و حملات هوایی است. اخبار مبنی بر عملیات وسیع ارتش اوکراین در جبهه جنوب و تدارک عملیات ارتش روسیه در استان خارکیف بیشتر جنبه جنگ روانی داشته است و علیرغم ادعاهای مقامات اوکراینی و رسانه‌های روسی تاکنون تحرک خاصی از طرفین در مناطق یادشده رصد نشده است.

بیشتر بخوانید:
آخرین وضعیت نظامی در جبهات اوکراین، ۲۶ تیر ۱۴۰۱
آخرین وضعیت نظامی در اوکراین پس از ۱۳۱ روز از جنگ
روسیه شهر لیسیچانسک را تصرف کرد!

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.