تحولات آسیای میانه، ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

سه شنبه 25 مرداد 1401 - 15:50
https://iswnews.com/?p=77038

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در نتیجه حملات اخیر نیروهای احمد مسعود در شهرستان‌های دره، پریان و عنابه واقع در استان پنجشیر دهها نفر از مسلحین طالبان کشته، زخمی و اسیر شدند.

افغانستان:
۱- پنجشیر:
– در ۲۴ مرداد ماه، نیروهای احمد مسعود پس از حملات غافلگیرانه به مواضع مسلحین طالبان در شهرستان دره، هفت روستا از جمله روستاهای عبدالله خیل، لربند و ارغج را از کنترل مسلحین طالبان خارج کردند. در جریان این درگیری‌ها، بیش از ۳۰ نفر از مسلحین طالبان به اسارت نیروهای احمد درآمدند.
– در ۲۴ مرداد ماه، نیروهای احمد مسعود و طالبان در روستای آریب واقع در شهرستان پریان و دره آرزو در شهرستان عنابه به طور سنگین درگیر شدند.

۲- تخار:
– در ۱۸ مرداد ماه، بر اثر خمپاره باران ساختمان فرمانداری شهرستان فرخار توسط نیروهای احمد مسعود، یکی از اعضای طالبان کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.
– در ۲۰ مرداد ماه، مسلحین طالبان هشت نفر از اهالی روستاهای خسده و چشمه گرمک را به اتهام همکاری با نیروهای احمد مسعود بازداشت کردند.
– در ۲۴ مرداد ماه، نیروهای احمد مسعود به مواضع طالبان در روستای انجیرستان در شهرستان اشکمش حمله کردند.

۳- غزنی:
– در ۱۶ مرداد ماه، بر اثر حمله مسلحین گروه تحریک ملی اسلامی به کاروان نظامی مسلحین طالبان در روستای کشک واقع در حومه‌ی شهر غزنی، سه نفر از مسلحین طالبان از جمله “مولوی ابوحمزه” فرمانده امنیتی منطقه اول غزنی کشته شدند.
– در ۱۷ مرداد ماه، بر اثر تیراندازی مسلحین طالبان به سوی دسته‌های عزاداری شیعیان در خیابان خواجه علی شهر غزنی، پنج نفر غیرنظامی از جمله دو نفر از بزرگان محلی منطقه توحیدآباد زخمی شدند.
– در ۱۹ مرداد ماه، مسلحین طالبان “عبدالعزیز محمدی” مسئول حزب التحریر در استان غزنی را به اتهام ارتباط با داعش و انتقاد از حکومت طالبان در منطقه دوم شهر غزنی ترور کردند.

۴- پکتیکا:
– در ۱۶ مرداد ماه، بر اثر عملیات غافلگیرانه مسلحین گروه جبهه آزادگان در شهرستان خوشامند، سه نفر از مسلحین طالبان از جمله “مولوی نسیم” مسئول امر به معروف و نهی از منکر طالبان کشته شدند.
– در ۱۷ مرداد ماه، بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در مسیر خودروی حامل تحریک طالبان پاکستان (TTP) در شهرستان برمل، سه نفر از فرماندهان میدانی تحریک طالبان شامل “عبدالولی مهمند” مشهور به “عمر خالد خراسانی” “آقابی باجوری” و “ملا حسن” کشته شدند.

۵- کابل:
– در ۱۶ مرداد ماه، بر اثر حمله مسلحین داعش به خودروی گشتی مسلحین طالبان در شهرستان شکر دره، سه نفر از مسلحین طالبان کشته شدند.
– در ۱۶ مرداد ماه، بر اثر انفجار بمب جا سازی شده در یک خودروی ون در قلعه هزاره های چنداول واقع در منطقه اول شهر کابل، شش نفر غیرنظامی و چهار نفر از مسلحین طالبان کشته شدند.
– در ۱۷ مرداد ماه، وزارت دفاع طالبان از کشورهای تاجیکستان و ازبکستان خواست تا بالگردهای نظامی ارتش افغانستان در حکومت پیشین را به این کشور تحویل دهند.
– در ۱۹ مرداد ماه، هیئت دولتی ایران به ریاست “علی اکبر محرابیان” وزیر نیرو این کشور با “ملا عبدالطیف منصور” وزیر انرژی و آب و “مولوی امیر خان متقی” وزیر خارجه طالبان در کابل پیرامون پرداخت حقابه ایران از رود هیرمند دیدار و گفت‌وگو کردند.
– در ۲۴ مرداد ماه، بر اثر انفجار یک بمب در نزدیکی مجتمع اداری شبکه تلویزیونی آریانا و شرکت مخابراتی افغان بیسیم در منطقه سوم شهر کابل، یک نفر غیرنظامی جان باخته و ۹ نفر زخمی شدند.

۶- بلخ:
– در ۱۷ مرداد ماه، مسلحین طالبان برای جلوگیری از برگزاری مراسم عاشورایی در روضه سخی درب های ورودی این مکان عمومی را مسدود کردند.
– در ۱۹ مرداد ماه، وزارت کشور طالبان به صورت رسمی شهرستان خلم را از حوزه استانی بلخ خارج و به حوزه اداری استان سمنگان ملحق کردند.

۷- کنر:
در ۱۷ مرداد ماه، مسلحین طالبان در روستای مرزی بن شاهی واقع در شهرستان دانگام با مرزبانان پاکستان درگیر شدند. این درگیری تلفات انسانی نداشته است.

۸- بامیان:
در ۱۹ مرداد ماه، ریاست عمومی اطلاعات طالبان، “قاری بلال” رئیس اداره اطلاعات بامیان را عزل و ” مولوی عبدالرئوف سیغانی” را به این سمت منصوب کرد.

تاجیکستان:
۱- در ۱۸ مرداد ماه، “حبیب الله واحد زاده” مدیر آژانس مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان ضمن انتقاد از عملکرد طالبان در مبارزه با مواد مخدر، گفت: «پس از به حکومت رسیدن طالبان در افغانستان، قاچاق مواد مخدر به تاجیکستان سه برابر افزایش یافته است.»
۲- شیرعلی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان در جریان دیدار با بهادر قربان اف وزیر دفاع ازبکستان در تاشکند، پایتخت ازبکستان سند آموزش نظامیان تاجیکستان در دانشگاه‌های نظامی ازبکستان را امضاء کردند.

ازبکستان:
۱- شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان در تاریخ ۲۶ و ۲۷ مرداد ماه، برای اولین بار به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

پاکستان:
۱- در ۱۷ مرداد ماه، در پی یک حمله انتحاری فردی ناشناس در منطقه میرعلی واقع در منطقه وزیرستان شمالی، چهار نفر از سربازان پاکستانی کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.
۲- در ۲۴ مرداد ماه، بر اثر حملات مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به مواضع ارتش در مناطق هرنایی، خضدار، کلات، پنجگور و کیچ در ایالت بلوچستان ۲۷ نفر از نظامیان پاکستانی کشته و زخمی شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.