به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در پی قصد فتحی باشاغا، نخست وزیر دولت ثبات لیبی برای بازپس‌گیری اماکن دولتی در شهر طرابلس، درگیری سنگینی بین مسلحین طرفدار وی و حامیان دولت وفاق آغاز شده است.

در پی قصد فتحی باشاغا نخست وزیر دولت ثبات (مورد حمایت ارتش ملی و پارلمان لیبی) برای تحویل گرفتن کنترل شهر طرابلس، پایتخت لیبی درگیری سنگینی بین مسلحین طرفدار وی و حامیان دولت وفاق لیبی در جنوب این شهر شروع شده است. این درگیری‌ها تاکنون منجر به کشته شدن ۲۳ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۴۰ نفر شده است.

باشاغا پیش از ورود به طرابلس در روزهای گذشته اعلام کرد که قصد دارد به تسلط دولت وفاق به نخست وزیری عبدالحمید الدبیبه بر پایتخت این کشور خاتمه دهد. الدبیبه نیز در واکنش به این اظهارات، در سخنانی گفت که وی خواهان برگزاری انتخابات است و دولت را از طریق کودتا، درگیری و آتش افروزی تسلیم نخواهد کرد. وی درگیری‌های طرابلس را که از شامگاه جمعه ۴ شهریور ماه آغاز شده است، اقدامی برنامه ریزی شده از داخل و خارج این کشور دانسته و برای جان باختگان این درگیری‌ها ابراز تأسف کرده است.

در حال حاضر درگیری‌ها در جنوب شهر طرابلس به ویژه حومه‌ی فرودگاه این شهر جریان دارد و نیروهای دولت وفاق علاوه بر کنترل اکثر مناطق طرابلس، از حمایت پهپادها و تجهیزات ترکیه‌ای نیز برخوردار هستند. در همین راستا پهپادهای ترکیه‌ای دستکم سه بار مواضع مسلحین طرفدار باشاغا در غرب و جنوب طرابلس را بمباران کرده‌اند.

سازمان ملل متحد و کشورهای دارای نفوذ در لیبی از جمله آمریکا خواهان توقف درگیری‌ها و حل اختلافات از طریق گفتگو شده‌اند اما هیچ از طرفین درگیری در لیبی به این اظهارات توجهی ندارند.

بحران سیاسی لیبی با تعویق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و عدم تحویل دولت به فتحی باشاغا، نخست وزیر دوره انتقالی انتخاب شده از سوی پارلمان، وارد مرحله دیگری از تنش و رقابت سیاسی شده است.

بیشتر بخوانید:
ژنرال حفتر در شرق لیبی رزمایش موشکی برگزار کرد!
سیف الاسلام قذافی از انتخابات ریاست جمهوری لیبی کنار گذاشته شد!

ویدیو شماره ۱: درگیری مسلحین طرفدار باشاغا و نیروهای دولت وفاق

ویدیو شماره ۲: درگیری مسلحین طرفدار باشاغا و نیروهای دولت وفاق

ویدیو شماره ۳: درگیری مسلحین طرفدار باشاغا و نیروهای دولت وفاق
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.