باشاغا باز هم طرابلس نرسید!

سه شنبه 8 شهریور 1401 - 09:16
https://iswnews.com/?p=78027

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” فتحی باشاغا، نخست وزیر منتخب پارلمان لیبی از ورود به شهر طرابلس، پایتخت لیبی باز ماند.

پس از پنج روز تنش سیاسی و درگیری مسلحانه، سومین تلاش فتحی باشاغا برای ورود به طرابلس ناکام ماند. در نتیجه درگیری طرفداران مسلح فتحی باشاغا و نیروهای دولت وفاق به نخست وزیری عبدالحمید الدبیبه در شهر طرابلس، پایتخت لیبی بیش از ۳۲ نفر کشته و ۱۶۰ نفر زخمی شدند و حالا الدبیبه و باشاغا یکدیگر را متهم به آغاز درگیری و کشته شدن لیبیایی‌ها می‌کنند.

باشاغا در بیانیه‌ای الدبیبه را متهم به عدم تحویل دولت و ریخته شدن خون غیرنظامیان و غارت اموال آنها دانسته است. عبدالحمید الدبیبه نیز طرفداران باشاغا را گروهی کودتاچی خطاب کرد که مورد پیگرد قرار گرفته‌اند. در همین راستا دادستان نظامی لیبی دستور ممنوع السفر شدن باشاغا و اسامه الجویلی، فرمانده مسلحین طرفدار وی را صادر کرده است.

در حال حاضر درگیری‌ها در طرابلس متوقف شده و تبادل آتش بین طرفین در برخی نقاط به صورت پراکنده جریان دارد. مرکز و اطراف طرابلس در آرامش قرار دارد و نیروهای دولت وفاق با کنترل منطقه السوانی، نیروهای طرفدار باشاغا را از محور جنوبی طرابلس نیز به عقب راندند.

شورای ریاست جمهوری و پارلمان لیبی و سفارت کشورهای دارای نفوذ در لیبی نیز خواستار توقف درگیری‌ها و اتخاذ راه حل سیاسی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند.

با توجه به ناکامی مجدد فتحی باشاغا در پس گرفتن دولت و پایتخت، احتمال خروش دوباره درگیری‌ها در لیبی بالاست. حمایت ژنرال حفتر از باشاغا می‌تواند رقابت‌ها را به طور جدی وارد سطح نظامی کند و دوباره این کشور به صحنه درگیری دو جانبه و دخالت نظامی ترکیه، امارات و روسیه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: جنگ قدرت لیبیایی‌ها در طرابلس، بیش از ۱۶۳ کشته و زخمی بر جای گذاشت! + ویدیو و تصاویر

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.