ممنوعیت شعارهای مذهبی در مراسم تشییع نظامیان باکو!

دوشنبه 28 شهریور 1401 - 11:27
https://iswnews.com/?p=79253

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای سردادن شعار “یاحسین” در مراسم تشییع نظامیان کشته شده این کشور طی نبردهای اخیر با ارمنستان را اقدام گروه‌های هدایت شده و مرتبط با محافل خارج نامید!

کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان به دلیل سردادن شعارهای مذهبی مانند “یا حسین” در مراسم تشییع جانباختگان این کشور در نبرد اخیر با نیروهای ارمنستان بیانیه‌ای منتشر کرد. این کمیته در بیانیه خود با توهین به مردم آذربایجان ادعا کرد که شعارهای مذهبی در مراسم تشییع نظامیان این کشور توسط گروه‌های مرتبط با عوامل خارجی انجام می‌شود.

در این بیانیه آمده است “در رابطه با سردادن شعارهای مذهبی در تشییع نیروهای ما، بررسی‌ها نشان می‌دهد این خرابکاران که بدون شک دستورات برخی از عوامل خارجی را اجرا می‌کنند، به‌صورت گروهی عمل کرده و سعی در برهم زدن نظم عمومی را دارند. همچنین رفتار آنها مبنای قانونی و شرعی ندارد. از سوی دیگر، فصل هجدهم مقررات پادگانی و مراسم رسمی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان (اجرای احترام نظامی در هنگام برگزاری مراسم تشییع) به وضوح قانون تشییع کشته‌شدگان نظامیان را معین کرده و در این مقررات، اجازه هیچ حرکت دیگری داده نشده است.”

این کمیته مدعی شده است که از نظر دین اسلام، تشییع جنازه باید تا حد امکان در سکوت برگزار شود و حتی ذکرها نیز با صدای بلند گفته نشود!

ایجاد محدودیت‌های دینی برای مردم جمهوری آذربایجان موضوع تازه ای نیست و دولت این کشور سال‌هاست که اقداماتی از این دست انجام می‌دهد. دولت و مجلس آذربایجان و کمیته دولتی امور دینی آذربایجان سالهاست که با برنامه ریزی و اجرای گام به گام یک سری از دستور العمل‌ها و تصویب قوانین ضد دینی در حال تلاش برای محدود سازی دین و در نهایت حذف آن از جامعه‌ی با اکثریت شیعه آذربایجان هستند.

بیشتر جمعیت جمهوری آذربایجان مسلمان و تابع مذاهب شیعه ۱۲ امامی، اهل سنت حنفی و شافعی هستند. حدود ۹۰ درصد از جمعیت مسلمانان این کشور را شیعیان تشکیل می دهند که بالاترین درصد میان کشورهای اسلامی است.
در گذشته قوانینی مانند منع حجاب بانوان در اماکن عمومی، منع پخش اذان مساجد و زیارتگاه ها، منع حضور کودکان و نوجوانان در مکان های دینی اسلامی، منع نصب پرچم مذهبی و شعارنویسی از سال ۲۰۱۵ و … تصویب شده بود.

شایان ذکر است از محرم ۱۴۰۱ محدودیت مذهبی برای شیعیان این کشور وارد فاز جدیدی شده است. در محرم ۱۴۰۱ با اعلام وزارت کشور، عزاداری به داخل مساجد، زیارتگاه ها و محوطه آنها محدود شده و پرچم های مذهبی از داخل این مکانها جمع آوری شدند و از پرچمهای دولت آذربایجان به‌جای پرچمهای مذهبی و یاحسین استفاده شد!

بیشتر بخوانید:
درخواست مجدد جمهوری آذربایجان برای تحویل حسینیون!
ابعاد تازه نفوذ اسرائیل در جمهوری آذربایجان
آزمون حماسه حسینی در برابر اسلام آذربایجانی

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمد دوشنبه, ۲۸ شهریور, ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳

    اشکالی نداره، به جاش ما با اتخاذ یک سری مواضع هوشمندانه از بازگشت سرزمین های جهان اسلام به آغوش امت اسلامی حمایت کردیم :))))))) حالا نهایتا ۴ تا پایگاه جاسوسی اسرائیل اونجاست و شیعیان هم محدود میشن دیگه ! اهمیتی نداره که !!!!!!!!

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.