ارتش آذربایجان طی درگیری های مرزی با تصرف ۷ موضع نظامی کوهستانی توانسته در عمق مواضع پدافندی در خاک ارمنستان نفوذ کند. «ادوارد اسریان» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارمنستان در بازدید از منطقه جرموک طی کنفرانس خبری با اعتراف به پیشروی آذربایجان و سقوط مواضع می گوید: “ارتش آذربایجان به دلیل برتری نفری و آتش در محدوده به عرض ۸.۵ و عمق ۷.۵ کیلومتر در نزدیکی جرموک پیشروی کرده اند که با اقدامات پدافندی متوقف شده اند.

همچنین مردم شهرک سوتک (زود) ارمنستان با پیشروی ارتش آذربایجان به سرعت خانه های خود را تخلیه کرده اند. ساکنان روستاهای کوت و نوراباک نزدیک به سوتک نیز آواره شده اند.

در نقشه ای که مشاهده می‌کنید میزان پیشروی ارتش آذربایجان و مناطق اشغال شده از خاک ارمنستان در منطقه جرموک مشخص شده است.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

ادعای جنایت جنگی توسط آذربایجان

منابع ارمنی از ۱۴۱ کشته ارتش خبر می دهند اما طرف آذربایجانی تلفات ارمنستان را ۴۰۰ نفر برآورد کرده است. همچنین تلویزیون دولتی آذربایجان از وجود پنج نظامی اسیر ارمنستان نیز خبر داده که بزودی با وساطت روسیه آزاد می‌ شوند.

رئیس ستاد مشترک ارمنستان، آذربایجان را متهم به جنایت جنگی کرده و تصریح می کند: “سر و دست و پای اجساد نظامیان ارمنی از پیکر جدا شده بودند.” اما رسانه های آذربایجان در این باره می گویند: “دادگاه نظامی اجساد ۳۲ ارمنی را معاینه کرده و آثاری از شکنجه در آنها دیده نشده است.” جسدهای ۹۵ نظامی دیگر نیز ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) با وساطت روسیه تحویل داده شدند.

بیانیه غیر رسمی رئال تی وی

«میر شاهین آقایف» مدیر شبکه خبری «رئال تی وی» و خبرنگار سابق شبکه «سی ان دی» از مناطق تصرف شده گزارشی تهیه کرده است. معمولا گزارشهای وی اعلامیه غیر رسمی دولت آذربایجان و حاوی نظرات مقام های رسمی این کشور است. آقایف در گزارش خود تاکید کرده است: “ارتش ما (آذربایجان) در یک ضد حمله مانع اقدامات ارمنستان شده است. ما امروز در کنار دریاچه کوچک گویچه (سوان کوچک) هستیم که افتخار ماست. اما به مرزهای رسمی احترام می گذاریم. زنگه زور (استان سیونیک ارمنستان) بخشی جدایی ناپذیر و معنوی از آذربایجان و ما حق داریم در آنجا باشیم.”

ادعای نقض آتش بس

وزارت دفاع ارمنستان ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) نقض آتش بس توسط آذربایجان و تیراندازی با سلاحهای سبک را گزارش کرده است.

تحلیل وزارت ارمنستان از حملات آذربایجان

وزارت دفاع ارمنستان همچنین با نمایش تصویر تحلیل خبری شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نوشته است: “تلویزیون ایران دالان زنگه زور را دالان توران نامیده است که ایران را تهدید می کند.” این وزارتخانه با نمایش افتتاح سفارت کشور مورد ادعای زنگه زور و گویچه (بخشهایی از خاک ارمنستان) در ترکیه نوشته است: “هدف (آذربایجان) از حمله به واردانیس و جرموک رسیدن به استان سیونیک است.”

واکنش ارامنه جهان به تجاوز آذربایجان

پلیس لبنان مانع از ادامه حرکت راهپیمایی ارامنه به سمت سفارت آذربایجان شد. ارامنه فرانسه نیز تجمع بزرگی در مقابل سفارت آذربایجان برپا کرده اند. در واشنگتن نیز نرده های سفارت آذربایجان از پلاکادرهای اعتراضی پر شده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. حنیف جمعه, ۱ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹

    سیونیک باید توسط ایران اشغال بشه که دندون طمع پانترک‌ها کنده بشه. در ضمن ارمنی‌های سیونیک مثل ارمنی‌های ایران زندگی خواهند کرد.

    پاسخ
  2. عزیززاده جمعه, ۱ مهر, ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵

    در اسرع وقت باید به صورت نظامی از ارمنستان دفاع کنیم
    اعزام داوطلبان ارمنی
    تهدید آدربایجان
    همکاری با ارمنستان در تصرف نخجوان

    پاسخ
    1. محمد یکشنبه, ۱۵ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

      ما ترک های ایران با حکومت آذربایجان کاری نداریم ولی خاک و مردم آذربایجان خاک ما و مردمش برادارو خواهر ما و پرچمش پرچم ما هست و در صورت هر کنشی در مقابل مردم و خاک و پرچم اذربایجان واکنش متقابل ترک های ایران خواهد بود
      متاسفم بخاطر یک عده منافق نژاد پرست که بخاطر ضدیت با ترکها به هر قیمتی میخوان عقده و کینه خودشون رو نشون بدند! حتی شده به قیمت تجزیه و جنگ داخلی در ایران
      آذربایجانی انقدر بی غیرت نیست که در برابر قطره قطره خون برادران و خواهران خودش به شما اجازه نفس کشیدن بده! تاریخ گواه بر دلیری وپیروز ی همیشگی ما بر دشمنان ماست
      زنده باد اسلام , زنده باد ایران با همه اقوام و مذاهب اسلامی زنده باد آذربایجان

  3. علی اس اس شنبه, ۲ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲

    چیشد اون روسیه ایی که میگفت من در صورت تجاوز به خاک ارمنستان ازش دفاع میکنم حالا این ارمنستان هی دنبال حمایت روسیه باشه اینم تهش که الان اذربایجان تجاوز کرده به خاکش روسیه ککشم نمیگزه

    پاسخ
  4. جواد پنجشنبه, ۷ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲

    به نظرم همزمان به ارمنستان آذربایجان ترکیه شمال عراق بحرین امارات و افغانستان حمله کنیم. ما می توانیم جون یکی از ابرقدرت های دنیا هستیم.

    پاسخ
    1. امید چهارشنبه, ۲۱ دی, ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵

      شتر درخواب بیند پنبه دانه ????

  5. خ.خ.اهری پنجشنبه, ۷ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳

    معمای زانگزور؟ از یک طرف عده ای اعم از ملی گرا و اصول گرا و اصلاح طلب آن را کریدور ناتو و ترک ها می دانند. از سوی دیگر رئیس مجلس آمریکا با سفر به کشور صلیبی ارمنستان به آذربایجان هشدار می دهد؟!اما آذربایجان نیز تبدیل خنجر کمونیستی زانگزور به کریدور ترانزیتی را جهت رفع سیاست کمونیستی تجزیه نخجوان از آذربایجان لازم می داند هرچند در این صورت ارتباط اوراسیا از طریق ترکیه با اروپا صورت می گیرد. زانگزور از زمان تبلیغات وکلای امام زمان. ع. بویژه قاسم ابن علا تا زمان قبل از شکل گیری کمونیسم در کنار ایروان یعنی پایتخت ارمنستان و دربند و داغستان روسیه درتملک آذربایجان بود و شکی در آن نیست ، برخی مسیولین کشور برخلاف ادعاهای اسلامی، برای دفاع از ارمنستان مسیحی کاسه داغ تر از آش شده اند همچنین انتظار دارند مسلمانان ترک همبستگی هایی نداشته باشند.؟و در غیر این صورت پان ترک تلقی می شوند!درحالی که این همبستگی تقویت کننده ایران هم هست به شرطی که ایران فقط محدود به نژاد خاص بهره برداری حداکثری نشود. یکی از مهم ترین پیامد موضع گیری افراطی و نسنجیده، افزایش تنش میان ایران با ترکیه و آذربایجان و نزدیکی این دو کشور به اسراییل است چون به جای استقبال از ارتباطات مرزی ، ‌که حتی با ایجاد روگذر و زیرگذری با عرض ۵۰تا ۱۰۰متر امکان پذیر است با هرگونه ایجاد کریدور میان آذربایجان با نخجوان و ترکیه مخالفت می شود. درحالی که اگر سیاست بین الملل اقتضا کند ممکن است دو کشور آذربایجان و ترکیه با جلب رضایت قدرت های اروپا که به گاز اوراسیا نیاز دارند چنین کریدوری را ایجاد کنند و فقط نتیجه کارشکنی های موجب واگرایی ایران از جامعه بزرگ مسلمان ترک در اوراسیا و ترکیه و قفقاز شود. البته ممکن است اروپا و ناتو هم اهداف پشت پرده ای داشته باشند که شاید ما بی خبریم.اما تحلیل مستند کارگشایی از تبیین هیجانات است. چیزی که آشکار است تنش در زانگزور موجب ناامنی مسیر شمال جنوب در خزر هم خواهد شد هر چند با اختلاف اوکراین و گرجستان و روسیه مسیر شمال جنوب هم مطلوبیت نخواهد داشت.روسیه گاز خود را به پاکستان ترانزیت و جایگزین ایران خواهد شد که اول مهر اخباری در این زمینه منتشر شد.تر‌کیه و عراق از طریق بصره میان خلیج فارس و اروپا ارتباط ترانزیتی برقرار خواهند کرد که زمینه هایش آغاز شده است.و…و…و…که نتیجه اش دور زدن ایران از پروژه های ترانزیتی در اثر تنش در روابط با همسایگان و تجمیع ظرفیت های آنها در تقابل با ایران است.عالم‌سیاست عالم بصیرت و فکر است نه هیجان.چنانکه در زمان مصدق معاونش زیرک زاده بیشترین شعارهای ملی گرایی و دفاع از حقوق ایران را مطرح کرد وبعدا مشخص شد عامل انگلیس بوده که با دستور انگلیس جهت تفرقه و تنش آتش فتیله را بیشتر کرده بود.تنش در روابط ایران و آذربایجان نتیجه اش نه فقط در زانگزور بلکه در دریای خزر و خلیج فارس و مدیترانه نیز محسوس خواهد شد و فقط تدبیر اساسی و غیرهیجانی و شناخت زاویه دوستی ها و دشمنی های راهبردی می‌تواند از شدت تهدید های هیبریدی بکاهد .

    پاسخ
    1. جلال سه شنبه, ۳ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸

      جامعه بزرگ مسلمان ترک، همین جمله شما نژاد پرستی را فریاد میزند ، به عنوان یک آذری عرض میکنم ، اولین کشوری که مفهوم امپراتوری را خلق کرد در جهان خاکی ایران بود ، اینکه شما زنگزور را ضمیمه خاک خود میدانید به بهانه اینکه از قبل جزئی از آذربایجان بوده ، با همین استدلال کل کشور آذربایجان باید ضمیمه خاک ایران شود چرا که در تجاوزات روسیه و قراردادهای ننگین از ایران غصب شد ، جامعه بزرگ مسلمان ترک اشتباه است ، ما قبل از اینکه مسلمان یا ترک باشیم ایرانی هستیم تنها کشوری که در طول هزاران سال ذره ای جابجا نشده و به یکباره خلق نشده ، بهتر است بگوییم جامعه بزرگ ایرانیان ترک مسلمان. بخاطر همین مرز بندی امثال شماست که پانترکیزم شکل گرفته ، چه بخواهید و چه نخواهید همانطور که گفته شد بشار اسد بماند و دیدید که با تغذیه داعش توسط ترکیه در نهایت ماند ، مرز ارمنستان هم حفظ خواهد شد چون ایران این را میخواهد ،اسرائیل اگر یک درصد فکر میکرد قدرت نظامی برتری نسبت به ایران دارد هیچوقت برای پیش برد اهدافش آذربایجان را بازیچه و عروسک خود نمی‌کرد و خودش دست به کار میشد. ایران قدرتمندی که بعد از هزاران سال توانایی فروش تسلیحات به ابر قدرت ها را پیدا کرده به کشورهای کوچکی مثل ترکیه نخواهد باخت.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.