تحولات آسیای میانه، ۴ مهر ۱۴۰۱

دوشنبه 4 مهر 1401 - 12:54
https://iswnews.com/?p=79531

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” جشن روز ملی عربستان سعودی در سفارت این کشور در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان با حضور مقامات دو کشور برگزار شد.

افغانستان:
۱- بدخشان:
عبدالحمید مجاهد، مدیر اطلاعات تیپ یکم الفتح طالبان در شهر فیض آباد، مرکز استان بدخشان با بیش از ۱۵۰ نفر از مسلحین تحت امر خود از گروه طالبان جدا و به نیروهای احمد مسعود در شهرستان یفتل پیوستند.

۲- تخار:
– در ۲۶ شهریور ماه، بر اثر انفجار یک بمب جاسازی شده در بازار صرافی شهر تالقان، یک غیرنظامی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.
– در ۲۹ شهریور ماه، مسلحین طالبان دو غیرنظامی از جمله “مسعود مجاهد” رئیس شورای مردمی شهرستان خواجه بهاءالدین را در این شهرستان تیرباران کردند.

۳- بغلان:
در ۲۸ شهریور ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل مسلحین طالبان در روستای خوشدره شهرستان خوست و فرنگ، شش نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۴- بادغیس:
در ۲۸ شهریور ماه، نیروهای احمد مسعود در روستای رباط واقع در شهرستان جوند، دو‌ فرمانده میدانی طالبان با نام‌های “قاری ناصر” و “مولوی سید آغا” را ترور کردند.

۵- قندهار:
– در ۲۶ شهریور ماه، مسلحین گروه جبهه ملی آزادگان در سرک بای پاس واقع در شهر قندهار، سه نفر از اعضای طالبان از جمله “مولوی شفیع” مدیر امنیتی منطقه نهم را ترور کردند.
– در ۲۸ شهریور ماه، بر اثر انفجار در منزل “سرهنگ محمود” از افسران وزارت دفاع در حکومت پیشین در شهرستان ژری، سه عضو خانواده وی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

محل دفن اعضای خانواده سرهنگ محمود در شهرستان ژری

۶- کابل:
– در ۲۸ شهریور ماه، “مولوی بشیر نورزی” از نزدیکان ملا محمد عمر، بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر و آخرین زندانی طالبان در زندان گوانتانامو، در تبادل با یک تبعه آمریکایی با نام “مارک فری ریچز” آزاد شد.
– در ۳۰ شهریور ماه، بر اثر حمله انتحاری به یک رستوران در محله دهمزنگ واقع در منطقه سوم شهر کابل، پایتخت افغانستان سه کارمند اداره برق طالبان کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند.

ویدیو: انفجار در محله دهمزنگ شهر کابل

۷- بلخ:
در ۲۸ شهریور ماه، مسلحین طالبان در یک اقدام عبارات فارسی سردر دانشگاه بلخ را حذف کرده و به زبان پشتو تغییر دادند.

تغییر عبارات فارسی سردر دانشگاه بلخ به زبان پشتو

۸- هلمند:
در ۲۷ شهریور ماه، مسلحین طالبان هنگام بازرسی منازل مسکونی در محله قلعه بست واقع در شهر لشکرگاه، چهار زن را به قتل رسانده و چهار نفر دیگر را زخمی کردند.

۹- کاپیسا:
در ۲۴ شهریور ماه، مسلحین طالبان در روستای گیاوه در شهرستان نجراب، چهار نفر غیرنظامی را به اتهام همکاری با نیروهای احمد مسعود تیرباران کردند.

۱۰- سرپل:
در ۲۹ شهریور ماه، مسلحین طالبان به فرماندهی ملا عبدالله سرحدی، استاندار بامیان به مواضع نیروهای محمد طارق زهیر وزیر اطلاعات و فرهنگ در حکومت پیشین و از مخالفان طالبان در شهرستان بلخاب حمله کردند.

۱۱- سمنگان:
در ۳۰ شهریور ماه، مسلحین طالبان و نیروهای احمد مسعود در شهرستان دره صوف بالا درگیر شدند.

۱۲- کنر:
در ۲۵ شهریور ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل مسلحین طالبان در روستای پدر دره در شهرستان سوکی، سه نفر از اعضای طالبان از جمله ” قاری هدایت الله حقیار” مدیر اطلاعات طالبان در شهرستان سوکی کشته شدند.

۱۳- دایکندی:
در ۲۸ شهریور ماه، مسلحین طالبان ده ها نفر از اهالی روستای کیان واقع در شهرستان خدیر را وادار به کوچ اجباری کردند.

تاجیکستان:
۱- در ۲۴ شهریور ماه، رئیس جمهور تاجیکستان در نشست سازمان همکاری شانگهای موجودیت گروهای تروریستی در افغانستان را خطری برای منطقه، جهان و کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای توصیف کرد.
۲- در ۲ مهر ماه، پیکر عبدالاحمد خوجه نظروف، دوست و راننده محمدباقر محمدباقروف، فرمانده نیروهای مردمی که در دو هفته پیش مفقود شده بود، در رودخانه پنج پیدا شد.
۳- هیئت مرکز امداد و کمک‌های بشردوستانه ملک سلمان متعلق به عربستان سعودی، به منظور اجرای یک پروژه پزشکی در استان ختلان به ارزش ۲۳ میلیون دلار، وارد تاجیکستان شد. در این پروژه ۴ بیمارستان، ۸۷ مرکز بهداشتی اولیه، ۴۳ مرکز بهداشتی درمانی و ۹ آمبولانس احداث و بازسازی خواهد شد و ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان این استان از این خدمات بهره‌مند خواهند شد.
۴- جشن روز ملی عربستان سعودی در سفارت این کشور در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد. در این مراسم “ولید بن عبدالرحمن الرشیدان” سفیر عربستان سعودی در تاجیکستان و مقامات دولت تاجیکستان از جمله تقی تقی زاده، وزیر اقتصاد و تجارت تاجیکستان و سید مکرم عبدالقادر زاده، مفتی تاجیکستان حضور داشتند.

جشن روز ملی عربستان سعودی در سفارت این کشور در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان

پاکستان:
۱- در ۳۰ شهریور ماه، بر اثر تیراندازی افراد مسلح ناشناس از خاک افغانستان به نظامیان مرزبانی پاکستان، در منطقه داتوی واقع در وزیرستان شمالی یک سرباز پاکستانی کشته شد.
۲- در ۳۰ شهریور ماه، دادگاه عالی پاکستان اتهامات و شکایات مربوط به تروریسم علیه عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان را رد کرد.
۳- در ۴ مهر ماه، بر اثر سقوط یک فروند بالگرد ارتش پاکستان در آسمان شهر هارنای واقع ایالت بلوچستان شش نظامی پاکستانی کشته شدند. علت سقوط این بالگرد مشخص نشده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی دوشنبه, ۴ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰

    سلام احتمالا ۲۳ میلیون دلار صحیح است

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.