به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” به نقل از منابع محلی، طالبان تعدادی از سران و فرماندهان ارشد گروه‌های تروریستی را در شمال افغانستان و مرزهای تاجیکستان مستقر کرده است.

بر اساس ادعای جبهه مقاومت ملی (نیروهای احمد مسعود) به نقل از منابع محلی، انس حقانی، سرکرده‌ی شبکه حقانی در حکومت طالبان در ۲۹ مرداد ماه با “حاجی فرقان” از فرماندهان اصلی گروه تروریستی جنبش اسلامی ترکستان شرقی، “مولوی ابراهیم” از فرماندهان ارشد گروه تروریستی جماعت انصارالله تاجیکستان، “شیخ ذاکر” از فرماندهان گروه تروریستی تحریک اسلامی ازبکستان و “عبدالحق اویغوری” از فرماندهان گروه تروریستی القاعده در محله وزیر اکبر خان واقع در منطقه دوم شهر کابل دیدار و گفتگو کرده است.

حقانی در این جلسه با رهبران گروه های تروریستی در کابل در مورد ورود دوباره مجاهدین عرب به افغانستان، چگونگی تقویت گروه‌های خارجی در استان های شمالی افغانستان در ۶ ماه اخیر و اعزام نیروهای القاعده و دیگر گروه ها به کشورهای آسیای میانه گفتگو کرده‌اند.

پس از این جلسه، عبدالحق اویغوری و حاجی فرقان در ۳۰ مرداد ماه، به شهر پلخمری مرکز استان بغلان رفته و در ساختمان اداره اطلاعات طالبان در استان بغلان مستقر شده‌اند. همچنین شیخ ذاکر در ۱ شهریور ماه، توسط مسلحین شبکه حقانی به شهر فیض آباد مرکز استان بدخشان منتقل شده و برنامه‌های نفوذ گروه‌های خارجی به استان بدخشان کوهستانی در تاجیکستان را بررسی کرده و در ساختمان دفتر پیشین همبستگی ملی در شهرستان بهارک مستقر شده است. مولوی ابراهیم نیز فعالیت‌های خود را در شهرستان امام صاحب واقع در شمال استان قندوز شروع کرده است.

استقرار فرماندهان ارشد گروه‌های تروریستی در استان های بدخشان، بغلان و قندوز تحت حمایت شبکه حقانی و اطلاعات طالبان است و بی شک این تحرکات برای کشورهای آسیای میانه به ویژه تاجیکستان تهدید بزرگی محسوب می‌شود.

از این رو تاجیکستان که از حمایت اطلاعاتی مستشاران آمریکا در مرزهای جنوبی خود برخوردار است، برای خنثی سازی اقدامات طالبان، عبدالقیوم اخگر، از فرماندهان میدانی و جهادی سابق در استان بدخشان را با ۳۰۰ نفر از افراد تحت امرش تجهیز و وارد افغانستان کرده است.

ورود اخگر به جبهه بدخشان در کنار کاهش فعالیت‌های نیروهای احمد مسعود در استان پنجشیر و بغلان و افزایش فعالیت آنها در شهرستان‌های راغستان، ارغنجخواه و شغنان در استان بدخشان و همچنین جدایی فرماندهان محلی همانند عبدالحمید مجاهد، مدیر اطلاعات تیپ یکم الفتح طالبان در شهرستان یفتل، نشان از آینده پرتلاطم جبهات شمالی افغانستان دارد.

در مجموع با فتنه انگیزی‌های آمریکا و فعالیت دوستان ناباب طالبان، افغانستان بستر مناسبی برای تقویت و ظهور گروه‌های تروریستی قدیمی و جدید شده است و این همان برنامه‌ایست که در زمان توافق طالبان و آمریکا برای انتقال حکومت افغانستان پیش بینی می‌شد.

بیشتر بخوانید: پاکستان: طالبان سرکرده گروه تروریستی جیش محمد را تحویل دهد!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.