ارتش اوکراین با انتشار تصاویری از لاشه‌ی یک پهپاد انتحاری از سری شاهد عنوان کرد که بررسی ساختار پهپادهای انتحاری ایرانی برای خنثی کردن حملات هوایی روسیه را آغاز کرده است. اوکراینی‌ها به تازگی یک فروند پهپاد انتحاری که نسخه کوچکتر شاهد ۱۳۶ است را به‌دست آورده‌اند.

تابوشکنی روسیه در استفاده از تسلیحات ایرانی به ویژه پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶، ارتش اوکراین را وادار کرده است تا به طور جدی دنبال راهکارهای موثر برای مقابله با آنها باشد، زیرا روسیه با استفاده گسترده از این پهپادها، ضربات شدیدی را به زیرساخت های نظامی و غیرنظامی اوکراین به ویژه در جبهه جنوبی وارد کرده است.

ناتالیا هومنیوک، مسئول رسانه‌ای فرماندهی ارتش اوکراین در جبهه جنوب، درباره پهپادهای ایرانی می‌گوید: “نظامیان اوکراینی موفق شدند نمونه‌هایی از این تسلیحات را برای تجزیه و تحلیل به دست آورند و در حال حاضر به طور فعال در حال یافتن یک پاسخ موثر برای مقابله با این حملات هستند. شاهد ۱۳۶ یک سلاح کاملا جدید است که ما با آن روبرو شده‌ایم، به همین دلیل نمونه های ما توسط همه متخصصین نظامی بررسی می‌شود. ما روی موثرترین راه برای مقابله با شاهد ۱۳۶ کار می کنیم. ما متوجه شده‌ایم که در برخی از ارتفاعات می‌توان آنها را حتی با سلاح های سبک ساقط کرد و این عمل به طور گسترده‌ای در دستور کار ماست اما مشکلی که وجود دارد این است که این پهپاد به سبب همراه داشتن مواد منفجره پس از مورد اصابت قرار گرفتن، تمام بدنه‌ی خود را از بین می‌برد.”

اخیرا ارتش اوکراین موفق به سرنگونی یک فروند پهپاد انتحاری، مشابه پهپاد شاهد-۱۳۶ اما با ابعادی کوچکتر شده است. تاکنون این پهپاد به‌صورت رسمی توسط ایران معرفی نشده و اطلاعات دقیقی در خصوص آن وجود ندارد و تنها در ویدیوهایی که پیشتر از پایگاه پهپادی و موشکی زیرزمینی سپاه منتشر شده، دیده شده است. ارتش اوکراین با تکیه بر این پهپاد در حال ارزیابی و آنالیز عملکرد پهپاد شاهد-۱۳۶ است. با توجه به تصاویر جدید از اوکراین، برخی خصوصیات این پهپاد (مانند سیستم‌های مسیریابی، سرجنگی و …) جهت ارزان‌سازی از این پهپاد حذف شده و یا تقلیل یافته‌اند.

تصاویر زیر مربوط به نمونه کوچکتر و مشابه پهپاد شاهد-۱۳۶ است که توسط ارتش اوکراین ساقط شده است و قطعات آن در حال بررسی است. تاکنون ارتش اوکراین نتوانسته است نمونه اصلی شاهد-۱۳۶ را به‌دست آورد. پهپاد شاهد-۱۳۶ با توجه به ماهیت آن یا به اهداف برخورد کرده است و یا پس از رهگیری به‌طور کامل منهدم شده است.

سرهی براتچوک، سخنگوی اداره نظامی اودسا نیز در یک مصاحبه تلویزیونی از ناتوانی سامانه‌های پدافندی اوکراین در مقابله با پهپاد شاهد ۱۳۶ صحبت کرده و گفت است: “پهپادهای شاهد بسیار پر سر و صدا هستند، بنابراین هنگام نزدیک شدن به راحتی شناسایی می‌شوند، اما در عین حال به دلیل ارتفاع کم پرواز، شناسایی آنها برای رادارها دشوار است.”

طبق بررسی های متخصصین نظامی اوکراین، پهپاد شاهد ۱۳۶ هزینه ساخت نسبتا پایینی دارد و عمده قطعات آن با قطعات غیرنظامی مطابقت دارد. بنابراین با تجهیز سامانه‌های پدافندی، تحریم اقتصادی و تسلیحاتی ایران یا روسیه نمی‌توان با آن‌ها مقابله کرد. آنها معتقدند با اتخاذ یک مجموعه اقدامات تقویتی شامل استتار، ایجاد موقعیت های غلط، ایجاد اختلال در GPS، مقابله با اطلاعات دشمن و استقرار مسلسل های ضد هوایی در پشت بام مناطق مسکونی می‌توانند تاثیر حملات پهپادی را به طور کامل و یا بخش زیادی از آن را کاهش دهند.

به اذعان خود اوکراینی‌ها هزینه خرید هر پهپاد شاهد ۱۳۶ نسبت به موشک‌های سامانه های پدافندی پایین است و این راهکار نیازمند حمایت گسترده تسلیحاتی آمریکا و کشورهای اروپایی است. همچنین ذخایر فعلی پدافندی اوکراینی‌ها گستردگی جغرافیایی لازم برای مقابله با حملات پهپادی را ندارد و تجهیز اوکراین زمانبر است.
از سوی دیگر ایجاد اختلال در GPS در دهها شهر و مناطق وسیع اوکراین کار ساده‌ای نیست و در مقابله با پهپادها نیز چندان کاربردی نیست. سلاح سبک و نیمه سنگین نیز توان آسیب جدی وارد کردن به بدنه پهپاد شاهد ۱۳۶ را ندارند و احتمال ساقط شدن با این روش بسیار کم است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. وافن اس اس شنبه, ۹ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱

    آخه چرا این لعتتی خودش رو منفجر نکرده تا به دست اوکراین نیافته؟؟؟?‍♂️?‍♂️

    پاسخ
    1. علی یکشنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴

      حواسش نبوده شما ببخش

    2. علی راستین سه شنبه, ۱۵ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

      امروز بعد از مدت ها به خودم و وطنم افتخار کردم ، جوری افتخار کردم که دلم به لرزه در اومد
      واقعا زیبا جلو رفتن جوانان پر تلاش وطن ، واقعا احسنت و آفرین به شما
      روسیه!!!! ابر قدرت اتمی دنیا از ما پهباد خریده ، آورده روی ارتشی که جزو پنج ارتش برتر ناتو هست اجراش کرده ، اونا هم وقتی ساقطش کردن گفتن این نمونه ی جدیدی هست و ما شناختی روش نداریم !!!!!!

      می‌دونی اینایی که میگم یعنی چی؟؟؟؟ داریم میشیم ابر قدرت !!!!
      تورو خدا خودتون رو باور کنید ، روز های سخت خیلی خیلی نزدیکه پایانش
      خواهد رسید اون روزی که ما ازین بحران عبور میکنیم و اونقدر قدرتمند خواهیم شد که مثل ابر قدرت هایی مثل آمریکا و روسیه و چین و غیره ، به کشور های دیگه زور خواهیم گفت و تو سرشون خواهیم زد و منابع و پول هاشون رو خواهیم آورد به کشور و خرجش میکنیم، اونجوری ماهم مثل آمریکا و بقیه ی ابر قدرت ها ، زندگیه لوکسی خواهیم داشت ، چون قدرت خواهیم داشت

      ماشاالله ایران ، ماشاالله ایران ، افتخارمی افتخار

  2. amir شنبه, ۹ مهر, ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹

    مقاله خیلی جالب بود فقط یه سوال اقا محراب حالا که اکراین تونسته یه نمونه از پهباد رو بدست بیاره و در حال انالیزه…این خطر محسوب نمیشه که ضدش رو بسازن؟ و عملا این پهباد کارایش رو از دست بده؟

    پاسخ
  3. پهپاد چهارشنبه, ۲۱ دی, ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴

    سلام
    لطفاً مشکل صدای زیاد موتور پهپاد را نیز حل کنید.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.