تحولات یمن، ۱۴ مهر ۱۴۰۱

پنجشنبه 14 مهر 1401 - 20:23
https://iswnews.com/?p=80022

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” محمد علی الحوثی در واکنش به بیانیه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد، ضمن تاکید بر خواسته‌های مشروع دولت نجات در مذاکرات تمدید آتش بس، ائتلاف سعودی را به حملات پهپادی تهدید کرد.

۱- صنعاء:
در ۱۲ مهر ماه، منابع محلی از شنیده شدن صدای یک انفجار در جنوب شهر صنعاء، پایتخت یمن خبر دادند.

۲- مارب:
– بر اثر انفجار مین در مدیریت مجزر، دو کودک شهید و یک نفر دیگر زخمی شدند.
– با اتمام تمدید آتش بس در یمن، نیروهای انصارالله و مسلحین حزب اصلاح در جبهه جنوب و غرب شهر مارب به تبادل آتش و خمپاره باران مواضع یکدیگر پرداختند.

۳- الحدیده:
نیروهای ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته، ۱۸۶ بار آتش بس را در این استان نقض کرده‌اند.

۴- محمد البخیتی، استاندار ذمار و از فرماندهان میدانی انصارالله: صنعاء در زمینه موشک های دریایی به پیشرفت هایی دست یافته است که در صورت عدم رفع محاصره، نقش موثری در پایان دادن به جنگ خواهد داشت. کشورهای متجاوز با زور از ورود کشتی ها به یمن جلوگیری می کنند و ما با چیزی مشابه آن پاسخ آنها را خواهیم داد.

۵- تیموتی لیندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن: ما نگران مخالفت صنعاء با پیشنهاد سازمان ملل برای تمدید و گسترش آتش‌بس در یمن هستیم. حوثی‌ها (انصارالله) خواسته های غیرممکنی را مطرح کرده‌اند و باید انعطاف و امتیازات بیشتری بدهند.
تاکنون حرکتی مبنی بر نظر مثبت ایران در مذاکرات یمن ندیده‌ایم. نقش ایران در مناقشه یمن تاکنون منفی بوده است. تماس‌های ما با کشورهای واسطه نشان می‌دهد که ایرانی‌ها راه‌حل سیاسی را برای درگیری در یمن ترجیح می‌دهند.

۶- حسین العزی، معاون وزیر امور خارجه در دولت نجات: شرایط صنعاء همانطور که لندرکینگ می‌گوید، نه سخت است و نه غیرممکن! فقط به این دلیل سخت است که ائتلاف متجاوز و جامعه بین المللی همدست آنها آنقدر به گرفتن حقوق ما عادت کرده‌اند که فکر می‌‌کنند ما مردمی بی حقوق هستیم و ثروت ملی ما ملک خصوصی کسانی است که میهن خود را می فروشند. احترام به حقوق مردم یمن، مبنای عبور به سوی صلح است.

۷- شورای امنیت سازمان ملل متحد: شروط صنعاء افراط گرایانه است و تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به توافق را با مشکل روبرو کرده است. تهدید آنها علیه شرکت های خارجی در عربستان و امارات نگران کننده است.

۸- محمد علی الحوثی، رئیس شورای عالی انقلاب یمن: رفع محاصره یمن، پرداخت حقوق کارکنان از درآمدهای نفتی و رفع ممنوعیت پروازهای فرودگاه صنعاء افراط گرایی نیست، اما بیانیه شورای امنیت افراط گرایی است. ما پهپادهایی داریم که با وجود تحریم‌های هوایی، مقصد خود را می‌دانند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.