به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” پس از افزایش تحرکات و فعالیت‌های مخرب گروه‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق علیه امنیت ملی ایران و عدم اتخاذ تصمیمات لازم از سوی مقامات عراقی جهت اخراج گروه‌های تروریستی، سپاه پاسداران عملیات جدیدی را علیه گروه‌های تروریستی در این منطقه آغاز کرده است.

مقامات و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر به‌طور مکرر در خصوص فعالیت و استقرار گروه‌های تروریستی در نزدیکی مرزهای ایران و اقلیم کردستان عراق هشدار داده و مخالفت خود را به اطلاع مقامات محلی و دولتی عراق رسانده‌اند؛ اما دولت مرکزی عراق و مسئولان اقلیم کردستان تاکنون اقدام قاطع و قابل قبولی جهت اخراج این گروه‎ها و یا جلوگیری از حملات آنها به خاک جمهوری اسلامی ایران انجام نداده‌اند.

از این رو، با افزایش تحرکات گروه‌های تروریستی کومله، حدکا، پاک، پژاک و پ‌ک‌ک در مرزهای ایران و همچنین تلاش برای اقدامات تروریستی، انفجار در یکی از مراکز حساس کشور در استان اصفهان توسط عناصر گروه تروریستی کومله با هدایت موساد (که توسط وزارت اطلاعات در مرداد ماه سال جاری خنثی شد)، ورود تیم‌های مسلح و حجم بالای سلاح به داخل مرزهای ایران و نقش فعال در اغتشاشات اخیر در ایران باعث شد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر انجام یک عملیات نظامی مصمم شود و کمپین حملات توپخانه‌ای، راکتی و پهپادی را علیه مواضع گروه‌های مذکور در اقلیم کردستان عراق آغاز کند.

با توجه به تعدد گروه‌های تروریستی و همچنین حمایت‌ طرف‌های خارجی از این گروه‌ها، به نظر می‌رسد حملات اخیر سپاه پاسداران برای انهدام و نابودی کامل گروه‌های تروریستی کافی نباشد و این عملیات صرفا یک پیام هشدار آمیز و اقدام تلافی‌جویانه باشد. از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران همزمان با آغاز این عملیات، رایزنی‌های دیپلماتیک با مقامات عراقی را در دستور کار قرار داده و خواستار پایان یافتن فعالیت گروه‌های تروریستی در اطراف مرزهای خود به خصوص اقلیم کردستان عراق شده است.

حضور گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق، علاوه بر تهدید امنیتی ایران، یک تهدید جدی برای امنیت عراق نیز محسوب می‌شود. در صورتی که اقدام مناسبی از سوی مقامات عراقی برای اخراج گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان صورت نگیرد، این موضوع می‌تواند در دراز مدت باعث تهدید امنیت ملی عراق، ایجاد مشکلات در روابط با کشورهای همسایه، افزایش تعداد پادگان‌های نظامی در شمال عراق و تبدیل اقلیم کردستان عراق به عرصه حل و فصل مناقشات منطقه‌ای و درگیری‌های نظامی شود.

در حال حاضر گروه‌های تروریستی حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا)، حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران (کومله)، حزب آزادی کردستان (پاک) جزء اصلی‌ترین گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریستی هستند که در مرزهای شرقی اقلیم کردستان عراق با تمرکز بر ضربه زدن به امنیت ملی ایران فعالیت می‌کنند. طی سال‌های گذشته اسناد زیادی از استفاده سازمان‌های جاسوسی غربی از جمله سازمان سیا و موساد از گروه‌های مذکور در جهت انجام عملیات‌های خرابکارانه در ایران به‌دست آمده است.

با توجه به این موضوع در صورتی‌که مذاکرات جاری برای برچیدن و تخلیه مقرهای این گروهک‌ها در خاک اقلیم به نتیجه نرسد، شاهد عملیات‌های موثرتر و جدی‌تر ایران از جمله عملیات زمینی برای پاکسازی مناطق شرقی اقلیم کردستان خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:
حمله موشکی سپاه به شمال اربیل
حملات موشکی و پهپادی سپاه علیه گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق + ویدیو

نقشه پراکندگی گروه‌های تروریستی در مرزهای غربی ایران – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. 2 کلمه حرف حساب دوشنبه, ۱۸ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲

    زمانیکه کوچکترین مطلبی در خصوص اقدامات جمهوری آذربایجان در سایت درج میشه حضرات گشاد تنبان و دلبران ارمنی جیره خوار امپریالیسم ، در پس نامهای ملی گرایانه و پانیرانیستی اقدام به نوشتن اراجیف و سخیفیاتی در خصوص ایجاد و پررنگ کردن دشمنی بین آذربایجان و ایران می کردند درحالیکه هر دو از ازل الی الابد علیرغم تلاش بدخواهان لازم و ملزوم یکدیگرند ، اما حالیه علیرغم وضوح و عیان شدن تلاش گروهکهای تروریستی ایشان در ضربه زدن به منافع و حیثیت کشور ، زبانشان لال و گوشهایشان کر شده و خود را به نفهمی زده اند و دریغ از حرف و حدیث و محکومیتی . لذا شایسته است مدیریت محترم پایگاه خبری و همچنین خوانندگان و پی گیران محترم مطالب سایت تحولات جهان اسلام ، با آگاهی و عنایت بیشتر بهنگام لجن پراکنیهای آتی این اقوام ضاله ، پاسخ مناسب و دندان شکن در شان ایشان را نصیبشان کنند تا جلوی ماهیگیریشان از آبهای گل آلود گرفته شود . یاحق

    پاسخ
    1. ناشناس پنجشنبه, ۲۱ مهر, ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷

      می شه توضیح بدید چرا ایران و جمهوری آذربایجان لازم و ملزوم یکدیگرند؟ دولت آذربایجان که لیبرال و ضد ایرانیه

    2. حیدر بختیاری تنبان‌گشاد سه شنبه, ۳ آبان, ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳

      گشادی تنبان ما بخاطر سربلندی و عزت ایران است ای ذلیل پانترک!
      آذربایگان همیشه مال ایران بوده و همیشه هم خواهد بود،ان اکرمکم عندالله اتقاکم

  2. ناشناس دوشنبه, ۱۸ مهر, ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷

    اگه دولت عراق نتونه بساط شون جمع کنه، ایران هم میتونه مثل ترکیه در اقلیم پایگاه بزنه

    پاسخ
  3. وافن اس اس سه شنبه, ۱۹ مهر, ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۹

    دقیقا، متاسفانه احتمالا در نهایت تنها راه عملیات زمینی خواهد بود! شاید بشه عملیات زمینی رو توسط حشد الشعبی انجام داد که دیگه حرفی هم درش نباشه.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.