تحولات آسیای میانه، ۱۹ مهر ۱۴۰۱

سه شنبه 19 مهر 1401 - 17:47
https://iswnews.com/?p=80164

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در یک سفر رسمی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات تاجیکستان پیرامون عضویت این کشور در سازمان همکاری شانگهای و سایر مسائل اقتصادی و سیاسی وارد شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان شد.

افغانستان:
۱- بدخشان:
– در ۱۲ مهر ماه، افراد مسلح ناشناس (احتمالا نیروهای احمد مسعود) در محله کوتل گورابل شهرستان ارغنجخوا، “قاری محمد رحیم” مسئول آموزش و پرورش مسلحین طالبان برای فرماندهی امنیت این شهرستان را تیرباران کردند.
– در ۱۴ مهر ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود در روستای ایلاق سیاب واقع در شهرستان راغستان، چهار نفر از مسلحین طالبان از جمله مولوی ثابت، مسئول جمع آوری عشر و زکات طالبان در این شهرستان کشته شدند.

۲- تخار:
– در ۱۱ مهر ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل مسلحین کوچی در روستای مهاجر قشلاق واقع در شهرستان خواجه بهاءالدین، دو نفر کشته شدند.
– در ۱۲ مهر ماه، نیروهای احمد مسعود به مواضع مسلحین طالبان در بازار کهنه شهرستان رستاق حمله کردند. تلفات طالبان در این حمله ۱۷ نفر کشته و زخمی عنوان شده است.

۳- کابل:
– در ۱۱ مهر ماه، بانک مرکزی افغانستان، اداره ۰۴۱ اطلاعاتی طالبان را به مداخله در امور مالی این بانک متهم کرد.
– در ۱۱ مهر ماه، آمار شهدا و زخمیان حمله تروریستی بر آموزشگاه کاج به ۵۶ نفر شهید و ۱۱۵ نفر زخمی افزایش یافت.
– در ۱۲ مهر ماه، بر اثر انفجار بمب جا سازی شده در مسیر خودروی حامل کارمندان طالبان در محله پروان دوم واقع در منطقه دوم، چند نفر کشته و زخمی شدند.
– در ۱۲ مهر ماه، مجروحین حمله تروریستی اخیر به آموزشگاه کاج واقع در غرب کابل، برای ادامه درمان خود توسط یک هواپیمای ایرانی به تهران، پایتخت این کشور منتقل شدند.
– در ۱۳ مهر ماه، بر اثر انفجار بمب در مسجد قرارگاه عمومی وزارت کشور واقع در منطقه پانزدهم شهر کابل، تعدادی از مسلحین طالبان از جمله ملا امین جان مشهور به قاری فتح الله، از فرماندهان ارشد شبکه حقانی و فرمانده قطعه ۳۱۳ بدری وزارت کشور طالبان کشته شدند.
– در ۱۶ مهر ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل کارمندان وزارت تحصیلات عالی طالبان در محله دیوان بیگی واقع در منطقه پنجم شهر کابل، چندین نفر کشته و زخمی شدند.

۴- هرات:
– در ۱۱ مهر ماه، مقامات محلی طالبان در هرات، “مولوی صبغت الله نبی زاده” از علمای دینی میانه رو و منتقد سیاست های طالبان را خلع منبر و سخنرانی کردند.
– در ۱۱ مهر ماه، مسلحین طالبان ۲۴ نفر از کارمندان فرودگاه هرات و از افسران وزارت کشور در حکومت پیشین را اخراج کردند.

۵- قندوز:
در ۱۱ مهر ماه، طی عملیات مسلحین اداره اطلاعات طالبان در شهر قندوز، یک مخفیگاه داعش کشف و “قاری فیض الله” با نام مستعار عبدالرحمن، مسئول تبلیغ و جذب داعش بازداشت شد.

۶- قندهار:
در ۱۳ مهر ماه، مسلحین جبهه آزادی افغانستان “ملا عبدالستار” از فرماندهان میدانی طالبان را در محله فرقه کهنه واقع در منطقه اول شهر قندهار ترور کردند.

۷- فاریاب:
در ۱۷ مهر ماه، افراد مسلح ناشناس مولوی عبدالرحمان منور، رئیس اداره اقتصاد طالبان در استان فاریاب را در روستای جلگلدیک واقع در شهرستان قیصار ترور کردند.

۸- کنر:
در ۱۸ مهر ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در شهرستان مروره، سه نفر از اعضای تحریک از جمله مولوی عبدالله، رئیس کمیسیون نظامی باجور اجنسی و از فرماندهان مشهور میدانی تحریک زخمی شدند.

۹- لغمان:
بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل مسلحین طالبان در روستای دره نورلام واقع در شهرستان الینگار، دو نفر از مسلحین طالبان کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

تاجیکستان:
۱- در ۱۰ مهر ماه، “فیصل بن فرحان” وزیر خارجه عربستان سعودی در یک سفر رسمی برای دیدار و گفت‌وگو با امامعلی رحمان و سراج الدین مهرالدین، رئیس جمهور و وزیر خارجه تاجیکستان پیرامون عضویت عربستان سعودی در سازمان همکاری شانگهای و سایر مسائل اقتصادی و سیاسی وارد شهر دوشنبه، پایتخت این کشور شد.
۲- در ۱۲ مهر ماه، سفیر انگلیس در تاجیکستان از برنامه های توسعه شبکه‌های جهانی توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در استان سغد دیدار کرد.

پاکستان:
۱- در ۱۰ مهر ماه، دادگاه عالی پاکستان حکم بازداشت “عمران خان” نخست وزیر سابق این کشور را صادر کرد. در حال حاضر عمران خان با قید وثیقه آزاد است.
۲- در ۱۱ مهر ماه، حجت الاسلام والمسلمین “صادق جعفری” رئیس مجلس وحدت مسلمین پاکستان خواستار قطع سفر پاکستانی ها به سرزمین های اشغالی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی شد.
۳- در ۱۲ مهر ماه، “مولوی نور سید ولی محسود” رهبر ارشد تحریک طالبان پاکستان (TTP) در یک پیام صوتی به تمامی مسلحین این گروه دستور داد تا برای جنگ با امارت اسلامی طالبان در حالت آماده باش در آیند.
۴- در ۱۳ مهر ماه، پلیس ایالت پنجاب، قاتل نوید عاشق بی ای، مداح و ذاکر مشهور پاکستانی را در منطقه کانوا لت دسکا در شهر سیالکوت بازداشت کردند.
۵- در ۱۳ مهر ماه، تحریک طالبان پاکستان (TTP) در اعلامیه‌ای بازداشت، قتل و تخریب منازل بستگان و اعضای این گروه توسط ارتش پاکستان را محکوم و نظامیان پاکستانی را تهدید به حملات انتقام جویانه کرد.
۶- در ۱۷ مهر ماه، بر اثر درگیری ارتش پاکستان و مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در روستای حسن خیل واقع در منطقه وزیرستان شمالی، دو سرباز پاکستانی و سه نفر از اعضای تحریک طالبان کشته شدند.‌

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.