یک‌سال پس از برگزاری آخرین انتخابات پارلمانی در عراق، سرانجام مجلس این کشور بعد از رایزنی فراکسیون‌های شیعه، کُرد و سنی، عبداللطیف رشید را به عنوان رئیس جمهور جدید عراق انتخاب کرد و او نیز محمد شیاع السودانی را به عنوان نخست وزیر عراق مامور به تشکیل کابینه کرد. اما عبداللطیف رشید کیست؟

در ۲۱ مهر ماه سال جاری و پس از رایزنی‌های فشرده طرف‌های سیاسی عراقی در پارلمان، عبداللطیف رشید با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان عراق به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور انتخاب شد.

در عراق قانون نانوشته‌ای وجود دارد که باید رئیس جمهور کُرد، نخست وزیر شیعه و رئیس مجلس سنی باشد. همین موضوع باعث شده است تا عبداللطیف رشید، یکی از رهبران قدیمی و با نفوذ اتحادیه میهنی کردستان رئیس جمهور و محمد شیاع السودانی، نامزد نهایی نخست وزیری از سوی چارچوب هماهنگی شیعیان عراق به عنوان نخست وزیر انتخاب شوند.

اما عبداللطیف رشید کیست؟
عبداللطیف رشید متولد ۱۳۲۳ در شهر سلیمانیه در شمال عراق و از اعضای تاثیرگذار اتحادیه میهنی کردستان است. وی از مبارزان دوران حکومت صدام و باجناق مرحوم جلال طالبانی، اولین رئیس جمهور منتخب پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام می‌باشد. رشید فارغ التحصیل دانشگاه لیورپول است و دکترای خود را هم از دانشگاه منچستر انگلیس گرفته است. در سوابق وی مسئولیت وزارت منابع آبی دولت عراق (پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام) را در کابینه نوری المالکی، مدیریت پروژه فائو در یمن و عربستان سعودی، عضویت در شورای اجرایی کنگره ملی عراق (INC)، نماینده اتحادیه ملی کردستان (KNU) در انگلستان در سال ۱۹۸۶ به چشم می‌خورد.

دیدار محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد به عنوان اولین سفیر یک کشور با عبداللطیف رشید، رئیس جمهور جدید عراق و اظهارات وی در این دیدار نشان می‌دهد که رئیس جمهور جدید عراق بیش از رئیس جمهور سابق این کشور قصد افزایش همکاری و هماهنگی میان دو کشور را دارد. این موضوع قطعا به مذاق آمریکایی‌ها خوش نخواهد آمد و احتمال می‌رود روابط ایران-عراق در آینده با فشارها و اقدامات طرف آمریکایی همانند گذشته تحت تاثیر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: دیدار سفیر ایران در بغداد با رئیس جمهور جدید عراق

بیوگرافی محمد شیاع السودانی
عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق، محمد شیاع السودانی را به عنوان نخست وزیر عراق، مکلف به تشکیل کابینه کرد. السودانی یک ماه فرصت دارد تا اعضای پیشنهادی کابینه خود را برای کسب رای اعتماد به پارلمان عراق معرفی کند. السودانی سیاست‌مدار شیعه عراقی‌ست که پیش‌تر وزیر کشاورزی، وزیر مهاجرت و مهاجرین عراق، وزیر تجارت، وزیر صنایع و رئیس کمیسیون عالی عدالت و بازرسی، استاندار میسان بوده و روابط نزدیکی با نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق دارد.

در مرداد ماه سال جاری، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، محمد شیاع السودانی را به عنوان نامزد نهایی نخست وزیری انتخاب و علی‌رغم مخالفت برخی افراد و گروه‌های سیاسی این کشور مانند جریان صدر، بر حمایت از وی تاکید کرد.

با توجه به روابط نزدیک السودانی با چارچوب هماهنگی شیعیان عراق و حمایت گروه‌های سیاسی نزدیک به ایران از وی، انتخاب او به عنوان نخست وزیر می‌تواند نقش مثبت و سازنده‌ای در افزایش روابط و همکاری‌ها با کشور ایران، کاهش وابستگی سیاسی و امنیتی به غربی‌ها و همچنین برخورد قاطع با دخالت‌های محورهای غربی-عربی در کشور عراق داشته باشد.

با در نظر گرفتن مخالفت جریان صدر عراق با نخست وزیری السودانی، احتمال می‌رود طی هفته‌های آتی در مسیر تشکیل کابینه السودانی سنگ اندازی کرده و طرفداران خود را به کف خیابان‌ها دعوت کند. موضوعی که مقامات عراقی برای حل آن باید تدبیری اندیشیده و یک بار برای همیشه با استفاده از راه‌ حل های دیپلماتیک و قانونی به اردوکشی‌های خیابانی پایان دهند.

بیشتر بخوانید: عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق شد

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.