دانش نظامی: موشک بالستیک ذوالفقار

چهارشنبه 27 مهر 1401 - 12:21
https://iswnews.com/?p=80662

موشک ذوالفقار، یک موشک بالستیک تاکتیکی کوتاه‌برد سوخت جامد و نقطه زن با سر جنگی جداشونده است. این موشک نمونه ارتقاء یافته از موشک فاتح ۱۱۰ است که توسط سازمان هوافضای وزارت دفاع ایران تولید و از مهر ماه ١٣٩۵ به‌صورت رسمی وارد خدمت نیروهای مسلح ایران شده است.

موشک ذوالفقار مجهز به کلاهکی با وزن ۵۷۹ کیلوگرم بوده و برد آن به ٧٠٠ کیلومتر رسیده است. روش هدایت این موشک اینرسی با قابلیت هدایت تا لحظه آخر بوده و قابلیت ضد جمینگ داشته و در برابر هر گونه جنگ الکترونیکی مقاوم است.

در موشک ذوالفقار، دماغه موشک از حالت نوک تیز به منحنی تغییر پیدا کرده است. این تغییر باعث کاهش اثر حرارتی پسا در سرعت‌های بالا می‌شود؛ از این رو، سرعت این نمونه از نمونه‌های فاتح ۱۱۰ بیشتر بوده و به ۵ ماخ رسیده است.

نحوه هدایت موشک بالستیک ذوالفقار بهینه شده است. در این موشک، حالت نوک تیز بالک‌های هدایتگر سرجنگی حذف شده و به حالت ذوزنقه‌ای درآمده است. همچنین این بالک‌ها به انتهای سرجنگی و عقب‌تر از قسمت هدایت، کنترل و ناوبری منتقل شده است.

سرجنگی موشک ذوالفقار از نوع جدا شونده است. سر جنگی جداشونده ضمن کاستن از اثرات منفی اتصال بدنه به سرجنگی در فاز نهایی حمله بر روی برد موشک، سبب کاهش امکان ردیابی و کاهش احتمال اصابت موشک‌های پدافندی دشمن به سرجنگی ذوالفقار می‌شود.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: موشک بالستیک فاتح ۱۱۰

تاکنون ابعاد این موشک به‌صورت رسمی اعلام نشده است؛ اما با بررسی تصاویر موجود، می‌توان متوجه شد که طول آن نسبت به موشک فاتح-۱۱۰ افزایش یافته است.

موشک ذوالفقار به‌دلیل وزن کم و ابعاد کوچک از چابکی بالایی برخوردار است و مانند سایر موشک‌های خانواده فاتح می‌تواند بر روی شاسی متحرک نصب و پرتاب شود. این موضوع بقاء پذیری آن را در میدان نبرد افزایش می‌دهد. موشک ذوالفقار را می‌توان با پرتابگرهای دو فروندی شلیک کرد.

موشک بالستیک ذوالفقار

در مهرماه سال ١٣٩٩ نمونه‌ای از این موشک با نام “ذوالفقار بصیر” با هدایت اپتیکی و ماموریت ضدکشتی رونمایی شد.

از موشک بالستیک ذوالفقار، در دو عملیات “لیله القدر” و “ضربت محرم” علیه سازمان تروریستی داعش در سوریه استفاده شده است.

در آخرین شب قدر ماه رمضان مصادف با یک‌شنبه ۲۸ خرداد ۹۶، نیروی هوافضای سپاه پاسداران با نام عملیاتی «لیله القدر» با استفاده از ۶ فروند موشک ذوالفقار از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کرمانشاه و کردستان، مقر فرماندهی و مواضع داعش در منطقه دیرالزور سوریه در فاصله حدود ۶۵۰ کیلومتری را مورد هدف قرار داد. این عملیات در پاسخ به حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی ایران در تهران در ۱۷ خردادماه ۹۶ که منجر به شهادت ۱۸ تن از مردم شده بود انجام شد.

بیشتر بخوانید: عملیات موشکی سپاه علیه تروریست‌های داعش در دیرالزور سوریه + ویدیو

در عملیاتی دیگر در بامداد ۹ مهرماه ۹۷، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام عملیاتی “ضربت محرم” با ۶ فروند موشک بالستیک زمین به زمین از کرمانشاه در غرب ایران، مواضع تروریستهای داعش در منطقه هجین در شرق رود فرات در کشور سوریه را مورد هدف قرار داد. ۴ موشک از ۶ موشک شلیک شده از نوع موشک ذوالفقار بود. همزمان با این عملیات ۷ پهپاد سپاه نیز مواضع تروریست ها را در شرق فرات مورد هدف قرار داده است. این عملیات در پاسخ به حمله تروریستی داعش در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ در شهر اهواز که منجر به شهادت ۲۵ تن و مجروح شدن ۶۹ تن ایرانی شده بود انجام شد.

بیشتر بخوانید: حمله موشکی و پهپادی سپاه به مواضع تروریست های داعش در هجین سوریه + تصاویر

مشخصات موشک بالستیک ذوالفقار:
طول: ١٠/٣ متر
قطر: ۰/۶۸ متر
وزن: ۴۶۲۰ کیلوگرم
سر جنگی: مواد شدیدالانفجار تا وزن ۵۷۹ کیلوگرم
موتور: سوخت جامد مرکب یک مرحله‌ای
برد: ٧٠٠ کیلومتر
سرعت: ۵ ماخ
هدایت: اینرسی با قابلیت هدایت تا لحظه آخر
دقت: ١٠ متر CEP
ساخت: ایران

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

مجموعه پوسترهای موشک بالستیک ذوالفقار به زبانهای انگلیسی، روسی، چینی، عبری، عربی، آذری و کردی:

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.