به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” بر اثر حمله عامل یا عوامل گروه تروریستی داعش به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی کاظم شاهچراغ (ع) در شهر شیراز، دستکم ۱۳ نفر به شهادت رسیدند.

بر اساس اظهارات اولیه مقامات استان فارس، سه فرد مسلح ناشناس در ساعت ۱۷:۴۲ دقیقه به وقت محلی وارد محوطه حرم مطهر حضرت احمد بن موسی کاظم شاهچراغ (ع) شده و به سمت خادمان حرم و زائران شلیک کردند.

اما ساعاتی بعد گروه تروریستی داعش بیانیه ای منتشر کرد و برخلاف اظهارات مقامات استان فارس اعلام کرد که این حمله توسط یک فرد مسلح که سابقه مشارکت در حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ماه سال ۹۷ در اهواز را داشت، اجرا شده است.

براساس اطلاعات موجود، این فرد تکفیری از اتباع خارجی مقیم ایران بوده و پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی جهت درمان به یکی از بیمارستان‌های شیراز منتقل شد. اما علیرغم تلاش تیم پزشکی برای زنده نگه داشتن وی، او در روز پنج شنبه بر اثر شدت جراحات وارده کشته شد.

طبق اظهارات مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، در این حمله تروریستی تاکنون ۱۳ نفر شهید و ۲۳ نفر از جمله یک زن و سه کودک مجروح شده‌اند.

طبق بیانیه وزارت اطلاعات ایران در ۱۶ آبان ماه، تاکنون ۲۶ تروریست تکفیری با ملیّت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان در رابطه با عملیات تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) دستگیر شده‌اند.

عنصر اصلی هدایت و هماهنگ کننده‌ی عملیات در داخل کشور، تبعه‌ی جمهوری آذربایجان بوده که از فرودگاه بین‌المللی حیدرعلی‌اف در باکو پرواز و از مرز هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده است. همچنین عنصر پشتیبانی کننده‌ی صحنه‌ی عملیات در شیراز، فردی افغانستانی به‌نام «محمد رامز رشیدی» با نام مستعار «ابوبصیر» و عامل تیراندازی در حرم مطهر فردی به‌نام «سبحان کُمرونی» با نام مستعار «ابوعایشه» تبعه‌ی تاجیکستان بود.

در پی وقوع این جنایت و حمله ناجوانمردانه، رؤسای جمهور و مقامات کشورهای مختلف جهان از جمله “ولادیمیر پوتین” رئیس‌جمهور روسیه، “آنتونیو گوترش” دبیر کل سازمان ملل، سلطان “هیثم بن طارق آل سعید” پادشاه عمان، “راجا پرویز اشرف” رئیس مجلس ملی پاکستان، “محمد علی الحوثی” رئیس کمیته انقلاب یمن، قیس خزعلی و عمار حکیم از رهبران گروه‌های عراقی و وزارت خارجه کشورهای سوریه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه و ارسال پیام تسلیت این اقدام تروریستی را محکوم و با ملت ایران همدردی کردند.

ویدیو دوربین های مدار بسته از حمله تروریست داعش به حرم شاهچراغ در شیراز

پوتین در پیام خود ضمن ابراز همدردی با رئیس جمهور ایران در پی حمله تروریستی در شیراز، بر آمادگی روسیه برای افزایش همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در صفحه توییتر خود ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی و تسلیت به رهبر و ملت ایران نوشت: «ما اطمینان داریم که این حادثه فجیع باعث افزایش اتحاد مردم ایران در مقابل نقشه های دشمنان خواهد شد.»

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی حمله تروریستی شیراز را محکوم کرد و گفت: «ما این حادثه را خالصانه به رهبر انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران تسلیت می‌گوییم و از خداوند می‌خواهیم شهدای این حادثه را مورد رحمت واسعه خود قرار دهد و بهشت را جایگاه آنها قرار دهد و به خانواده آنها صبر و به مجروحان شفا دهد.»

قیس الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز در واکنش به این حمله تروریستی در صفحه توییتر خود نوشت: «بعد از اینکه تروریسم و حامیانش از محقق شدن توهمات و آرزوهای پوچ خود در کنترل کشورهای ما و مسلط شدن بر ملت‌های مقاوم مان مأیوس شدند، تیرهای خود را در سینه بیگناهان خالی می‌کنند.»

بیانیه گروه تروریستی داعش در خصوص به عهده گرفتن مسئولیت حمله تروریستی شیراز

ویدیو: لحظه ورود فرد تروریست از سمت ورودی حرم شاهچراغ

ویدیو: لحظه ورود فرد تروریست به داخل حرم و تیراندازی وی به سمت زائران
علیرغم تلاش کادر پزشکی بیمارستان های شیراز، عامل حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی کاظم شاهچراغ (ع) در شیراز بر اثر جراحات وارده در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شد.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. فرزند ایران چهارشنبه, ۴ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹

    هر بار اوضاع داخلی متشنج شد، دشمن برای ضربه زدی مشتاق تر شد. نتیجه آبان ۹۸ شهادت سردار سلیمانی بود خدا می داند در این اتفاقات چه ضرباتی خواهیم خورد.

    پاسخ
  2. زیتون.. پنجشنبه, ۵ آبان, ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۷

    یا امام زمان عج..ادرکنی..

    پاسخ
  3. عبدالرحمٰن محمدی پنجشنبه, ۵ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

    لعنت خدا به باعث و بانی این قضایا
    ایران باید مواظب باشه و نقشه هایی ضد این اقدامات بچینه…

    پاسخ
  4. ناشناس پنجشنبه, ۵ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹

    به اغتشاش گرا رحم نکنین

    پاسخ
  5. علی جلالی فر پنجشنبه, ۵ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰

    اینجانب باشنیدن این فاجعه اسفناک که منجر به شهادت تعدادی ازهم وطنان شده ازصمیم قلب شهادت این عزیزان را به خانواده‌ای داغدیده تسلیت گفته وازخداوند علو درجات به شهدا ی این شاه چراغ مسئلت دارم وبه مجروحین ازخدا منان شفای عاجل میخواهم ونکته دیگر به جوانان فریب خورده دشمن توصیه می‌کنیم به تبلغ دشمن باعث حرج مرج مملکت خودتان رانشو ید که هیچ کشوری از آمریکای تروریست سودی نبرده نمونه اش افغانستان را ببینید چه غوغای درست کردن رفتن ولی باز دست شوم شرارت آنها کاملا واضح است این یک نصیحت پدرانه بود به جوانان فریب خورده ببینید چه مصیبتی بود درشاه چراغ تروریست‌ها درست کردن واندوه وغم را به دلما ن ریختن خداوند بروهابیت وعربستان لعنت کند آمین

    پاسخ
  6. مهدی پنجشنبه, ۵ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹

    حرامزاده های تکفیری،به زودی میایم بالای سرتون و به بدترین شکل ممکن انتقام عزیزان هموطنمون رو میگیریم.
    دلم آتیش گرفت برای اون عکس بچه ها،برای تیر خلاص اون زن که ناموسمون بود.
    میایم بالای سرتون بی ناموسای حرامزاده

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.