پایگاه بزرگ امارات در سواحل حضرموت کجاست؟

پنجشنبه 5 آبان 1401 - 11:49
https://iswnews.com/?p=81104

الریان شهری ساحلی واقع در شرق شهر المکلا، مرکز استان حضرموت است که اخیرا وارد بانک اهداف نظامی انصارالله شده است. اهمیت این شهر ساحلی زمانی برجسته شد که امارات با پشتیبانی شرکت‌ها و مستشاران آمریکایی و اسرائیلی به توسعه فرودگاه و بندر این شهر با هدف افزایش صادرات نفت استان حضرموت روی آورد.

همان طور که از تصاویر ماهواره‌ای فرودگاه الریان مشهود است، امارات فعالیت خود در سواحل استان حضرموت را افزایش داده است. باند و ساختمان های اطراف فرودگاه و بندر شهرک الریان در طول سال‌های اخیر کاملا توسعه یافته‌اند و پروژه های مختلف دیگری در اطراف فرودگاه در حال ساخت است که نشان از برنامه بلند مدت امارات برای سواحل حضرموت دارد.

با بررسی تصاویر ماهواره‌ای فرودگاه یا بهتر است بگوییم پایگاه نظامی الریان، محل استقرار سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت را می‌بینیم که توسط امارات در این پایگاه مستقر شده است. این موضوع در کنار پرواز هواپیماهای ترابری نظامی نیروی هوایی امارات یا آمریکا (هواپیمای C17 Globemaster، هواپیماهای C295W، یک C-130 Hercules و V-22 Osprey) به این فرودگاه، مشارکت شرکت‌های آمریکایی و حضور مستشاران آنها در الریان را قطعی می‌کند. این موضوع برخلاف طرح ادعایی امارات مبنی بر خروج نظامیانش از یمن در سال ۲۰۱۹ میلادی و گواهی بر فعالیت جدی آنها در صادرات نفت حضرموت و گاز استان شبوه در نقاط دیگری است. البته در آن زمان نیز انصارالله و رسانه‌های تحلیلی با ارائه مستنداتی ادعای خروج اماراتی‌ها از یمن را رد کردند و طرح آنها را به نوعی هدفمند کردن حضور نظامی در یمن دانستند.

استقرار سامانه پدافند هوایی پاتریوت در اطراف فرودگاه الریان

استقرار سامانه پدافند هوایی پاتریوت مسئله جدیدی در یمن نیست و پیش از این نیز در مارب، عدن و چند نقطه دیگر از خاک یمن خبر آن را شنیده بودیم. اما نکته جالب اینجاست که این سامانه در حمله اخیر پهپادهای انصارالله به بندر الضبه هیچگونه عملکردی از خود نشان نداد! فاصله الضبه با پایگاه الریان کمتر از ۱۲ کیلومتر است و این فاصله برای واکنش پاتریوت کافی است اما این سامانه به دلایل مختلفی از جمله جنبه هشدار داشتن این حمله، عدم توانایی مقابله با پهپادها و یا تصمیم نداشتن برای مقابله واکنشی از خود نشان ندادند.

در مجموع شهر ساحلی الریان به مبدأیی برای صادرات مواد نفتی یمن به ویژه استان حضرموت تبدیل شده و انصارالله نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد. مقابله با غارت ثروت‌های یمن از جمله شعارهای اصلی رهبران انصارالله در سخنرانی‌ها بوده و با پایان آتش بس اعلامی از سوی سازمان ملل متحد می‌توان این نقاط را جزء اهداف جدید حملات موشکی و پهپادی انصارالله دانست.

بیشتر بخوانید: اسرائیلی‌ها وارد سواحل استان حضرموت شدند

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. شنبه, ۷ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸

    ویدئو ترجمه شده توسط یمنی ها در رابطه استفاده از mi-171 در جنگ ..! با ترجمه فارسی .. https://www.aparat.com/v/MpHYK (ظاهرا کانالشون در اپارات شروع به ترجمه کردن ویدئوهاشون کرده. که بسیار عالیه).

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.