هفته داغ مرزهای جنوبی قفقاز با ایران

پنجشنبه 5 آبان 1401 - 20:31
https://iswnews.com/?p=81142

از نمایش قدرت قایق‌های تندرو سپاه در مرز دریایی ایران و جمهوری آذربایجان تا خرید موشک‌های نقطه‌زن پاکستانی توسط دولت باکو!

تنش در مرزهای ایران و آذربایجان

نیروهای مسلح ایران مستقر در مرزهای جمهوری آذربایجان به حال آماده باش درآمده اند. بنابر گفته منابع آگاه در داخل ایران، تعدادی از قایق های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه چهارم آبان، به سوی مرزهای دریایی ایران و آذربایجان در محدوده نزدیک شهر آستارا استان گیلان حرکت کرده اند. از ماهیگیران خواسته شده تا از قایقرانی در این محدوده خودداری کنند.

همچنین در مرزهای رودخانه ارس، واحدهای مرزبانی در حال آماده باش به سر می برند. شایان ذکر است در ابتدای مهر ماه، یک محموله سلاح و مواد منفجره در مرز ارس توسط مرزبانی جمهوری اسلامی ایران توقیف شده بود.

استقرار موشک‌های پاکستانی در جمهوری آذربایجان

بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع مطلع، ارتش جمهوری آذربایجان موشک های بالستیک با قابلیت نقطه‌زنی از کشور پاکستان دریافت کرده است. این منابع درباره منبع تامین این سلاح ها افزوده اند: “این موشک ها به وسیله هواپیماهای باری به یک فرودگاه نظامی در اطراف باکو منتقل شده است. هنوز شیوه تحویل، تعداد و مبلغ قرارداد این موشک ها مشخص نشده نیست.”

حضور مجدد تکفیری ها در شمال ارس و قره باغ

منابع آگاه از حضور پر تعداد شهروندان غیرآذربایجانی با یونیفرم نظامی این کشور در جنوب منطقه قره باغ خبر می دهند. ظاهر این افراد نشان می دهد که ریش خود را به تازگی تراشیده و از نیروهای نظامی شیعه متنفر هستند. این افراد آذری نمی دانند و ضمن سرپیچی از دستورات افسران عالی رتبه ارتش این کشور، با آنها رفتار خوبی هم ندارند. برخی گمانه‌ ها بر این است که این مزدوران با اعتقادات سلفی تکفیری و شهروند پاکستان هستند.

حملات رسانه های آذربایجان به ایران

رسانه‌های جمهوری آذربایجان همچنان به نفرت پراکنی علیه ایران ادامه می‌دهند و با لحنی تهاجمی و غیر متعارف نسبت به ایران موضع گیری میکنند. با این وجود، هنوز مقامهای رسمی این کشور موضع مشخصی در این خصوص اتخاذ نکرده اند. علاوه بر اخبار و تبلیغات ضد ایرانی هر روزه در این کشور، برنامه هفته شامگاه یکشنبه شبکه تلویزیونی آذ تی وی به بیان دیدگاه ها درباره ایران پرداخته است.

واکنش به موضع مقام های تهران درباره تمامیت ارضی ارمنستان و خودداری طرف آذری از تجاوز به خاک همسایه، مخالفت با کریدور زنگه زور در خاک ارمنستان، مانور نظامی سپاه پاسداران در جنوب ارس، ادعای حمایت غالب ۳۰ میلیون شهروند آذری ایران از دولت جمهوری آذربایجان!، پخش دوباره شعر جدایی ارس رجب طیب اردوغان و استفاده پرتکرار از واژه گوئنی آذربایجان (آذربایجان جنوبی)، ادعای همدستی جمهوری اسلامی ایران برای اشغال و ویرانی قره باغ توسط ارمنستان، رویدادهای یک ماهه گذشته ایران، قطع دسترسی به شبکه های اجتماعی و فیلترینگ اینترنت موضوعات مطرح شده این برنامه بوده است.

پل خداآفرین روی خط بحران

پل خدا آفرین روی رودخانه ارس همچنان یکی از موضوعات داغ و ابزار تبلیغاتی جمهوری آذربایجان علیه ایران است. رسانه این کشور همچنان با حضور گروه های مختلف هنری، شخصیت های دانشگاهی و سیاسی وابسته به دولت آن را به یک نماد ضد ایرانی تبدیل کرده اند. این پل آخرین بار هنگام جنگ اول قره باغ در سال ۱۹۹۴ و عقب نشینی مردم و نظامیان آذربایجان از زنگیلان به داخل خاک ایران استفاده شده است. پل های دوگانه خداآفرین در پایین دست سد ارس قرار دارند که در زمان صفویه و قاجاریه ساخته شده اند و هم اکنون پل قاجاری آن سالم مانده است. طرف آذربایجانی عبور طهماسبقلی میرزا (نادرشاه) افشار برای سرکوبی خونین شورش های ایالتها و ولایت های قفقاز را به خود منتسب می کند.

حملات رسانه ای به فرانسه و آمریکا

رسانه های آذربایجان حمایت مقام های فرانسوی و آمریکایی از ارمنستان را تقبیح کرده و آن را بی عدالتی در روابط دو کشور می دانند.

گسترش روابط ایران و ارمنستان

روز جمعه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر کاپان ارمنستان با حضور حسین امیرعبداللهیان و آرارت میرزویان وزیران امور خارجه دو کشور افتتاح شده است. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از این افتتاح به ایروان رفته و راه های گسترش همکاری دو طرفه را بررسی کرده است.

حضور حسین امیرعبداللهیان در مسجد کبود ایروان و مرکز فرهنگی ایران در این مکان سبب واکنش تند مقام های آذربایجان شده است. آنها معتقدند که این مسجد متعلق به آذری های ارمنستان (یرآذ) است و نباید به دست سفارت ایران اداره شود. چندی پیش دو نماینده مجلس آذربایجان در سفر به ایروان به این مسجد رفته بودند تا اولین حضور خود را به رخ طرف های ایرانی و ارمنی بکشند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. رضا پنجشنبه, ۵ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷

    خب به همت حضرات ! از عزم طویله یا حسینیه کردن کاخ سفید ، رسیدیم به شاخ و شونه کشیدن برا آذربایجان !
    اگر ادعای «حضور پر تعداد شهروندان غیرآذربایجانی با یونیفرم نظامی این کشور در جنوب منطقه قره باغ » درست باشه ، میشه قدم اول از مواردی که تو پیام های قبلیم که هر از گاهی تو صفحه قرار میگیره بهش اشاره کردم ،
    حالا اگر جمهوری اسلامی سه چهار تا دیگه شو راه بندازه ! احتمالا خبر حضور اسراییلی ها رو هم در مرزهای شمالی تو همین سایت ببینیم !!!
    ……………………………….
    البته جمهوری اسلامی میتونه از فرصت استفاده کرده ، درصدی از مبالغی که آذربایجان در ازای دریافت سلاح پرداخت میکنه به عنوان کمیسیون مطالبه کنه !!! خلاصه تأثیر تحرکات جمهوری اسلامی در این خریدها محسوسه !

    پاسخ
  2. جمعه, ۶ آبان, ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱

    غرب زیاد وقت نداره! تقریبا از اواخر این ماه،یواش یواش بحران گازش شروع میشه! و احتمالا اوجش نیز از دی و بهمن برسه! احتمالا تظاهرات هم از اواخر این ماه تا بهمن باشه! …
    قطعا و بدون شک ،غرب و امریکا میدون چه در انتظارشون(که البته ما درست نمی دونیم!به اندازه اونا) اما اینقدر مطمعا هستن،که دست از اغتشاش در ایران و جهان بر نمیدارن! چون احتمالا، تا چند وقت دیگه، درگیر! درگیری داخلی خواهند شد! و کمتر وقت میکن چنین غلطی ها بکن!
    باکو هم احتمالا نهایت این ماه و ماه بعدی، دست به کارهای بزنه!بعدش دیگه بعید بتونه کاری کن!
    اینا میخوان به هر قیمتی شده، این مسیر رو باز کنن! و گاز به اروپا برسون! از طریق باکو!
    احتمالا میخوان مثل قضیه اوکراین و روسیه، کار کنن ما تحریک بشیم و شروع کنیم! که بعدا بشه قطعنامه ها بیشتری برعلیه ما بنویسن! ولی واقعا، باکو قضیه اش با اوکراین خیلی فرق میکنه! اوکراین محاصره نیست! ولی باکو محاصره میشه! روسیه جنگش، یک جنگ مذهبی نیست، مال ایران مذهبی. تمایل خفته مردم باکو قطعا در دین هست ،اونم بخاطره سالها سالهای دیکتاتوری سکولار و لائیک و ملحدها و.. بر کشورشون!
    باکو و منطقه اش، مال ایران بوده و صدها سال سرمایه ایران اونجا بوده! و قرن ها جزوی از ایران بوده..
    مطمعا،سریع تر از اون چیزی که فکر میکنم،باکو شکست خواهد خورد.انشالله،به یاری خدا.و این نقاط ضعفی که سالها سال به ان مردم مسلمان ما رو اذیت میکردن،نیز از بین رفته و به کشور محلق خواهد شد.

    پاسخ
  3. mirza جمعه, ۶ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

    سلام. یا حالا یا هیچ وقت. با توجه به تظاهرات مردم باکو علیه علیف و مردم نخجوان برای بازگشت به ایران الان که آذربایجان نه عضو ناتوئه و نه عضو پیمان همکاری جمعی بهترین فرصت برای بازپسگیری مناطق از دست رفته است. حاضرم برای این کار مدارس و دانشگاه ها رو بسیج کنم که خواسته هاشون رو از آزادی و هرزگی به اقتدار و بازپسگیری سرزمین مادری تغییر بدم.

    پاسخ
    1. رضا جمعه, ۶ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴

      اینایی که نوشتی در راستای به سخره گرفتن تحولات جهان اسلام بود آیا ؟

  4. علی اس اس جمعه, ۶ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵

    با این وضعیتی که الانم داریم من کلی ادم دیگه که از دست این پانترک ها دیگه خونمون به جوش اومده حاضریم بریم داوطلب به جنگ باهاشون منطقه قفقاز پس بگیریم

    پاسخ
  5. پندار شنبه, ۷ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷

    ما تا دیروز به طرف آرانی و ترکی تذکر می دادیم نصیحت می کردیم حتی از این ها برای گرفتن قره باغ هم حمایت کردیم به این امید که دست از طرح ۱۰۰ ساله ترکی اسرائیلی بردارن که گویا برنداشتند
    امروز در قاپان , کنسلوگری زدیم که زدن کنسولگری در چنین شهر کوچک مرزی اونم نزدیک مرز خودمان ابدا معنای سیاسی و دیپلماتیک ندارد صرفا آنجا یک پرچم کوبیدیم و مانور نظامی برگزار کردیم شامل عبور از رودخانه ارس و ستون کشی کیلومتری , ادبیات و تحرکات ما هم تغییر کرده همین موزیک ویدئو آذری که از سحر آذری پخش شد و خیلی واضح می گوید “ای همسایه همزبان بیش از این منحرف نشو و قبر خودتو نکن موجودیت تو از بین می رود و به تاریخ می پیوندی” این ها همه تغییرات واضح است
    اگر نفهمند و باز ادامه دهند حرکت بعدی ایران , قطعا احداث پادگان های بزرگ و مستحکم نظامی در سیونیک ارمنستان خواهد بود
    باز اگر نفهمند این بار ایران , مستقیما نخجوان را به خاکمان برخواهد گرداند و اگر کوچک ترین حرکتی از سمت آرانی ها اتفاق بیفتد تا خود بادکوبه را پس می گیریم .
    جمهوری آران باید بفهمد که حتی به پشتوانه اسرائیل , ترکیه و سلفی تکفیری ها توان تقابل با ایران را ندارد و ایران برای تک تک این ها سناریوهای جداگانه دارد به عنوان مثال عملیات بازپس گرفتن نخجوان می تونه همزمان بشه با عملیات بزرگ جبهه مقاومت در ادلب برای هل دادن هزاران نیروی سلفی تکفیری به داخل خاک ترکیه + عملیات ارتش سوریه برای بازپس گرفتن خاکش در مناطق کردی از دست ترکیه و عملیات هایی در شمال عراق , اسرائیل هم از داخل درگیر است و آرانی ها هم خواهند دید که در آن روز چگونه از داخل فرو می پاچند .
    سیونیک دقیقا خط قرمز امنیت ملی ماست و جمهوری اسلامی نمی تواند بشیند ضربه مهلک تاریخی (انرژی , ترانزیت , پیشروی ناتو , روابط با اوراسیا و …) بخورد صرفا تماشا کند تا بعدها بگوید تحریک نشدیم و نشستیم نگاه کردیم ! آرانی ها هنوز به جای سفت نخوردند ارمنستان اصلا ارتش ندارد روسیه هم از این ها حمایت نکرد .

    پاسخ
  6. علیرضا آردی یکشنبه, ۸ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷

    سلام
    بحث نحس جنگ فتنه اسراییل
    با همه عشق به خاک پاک وطنم و آرزو بازگشت پازل های فرو ریخته ایران…اما پازل معماهای بزرگی هست که باید حل بشوند…ایران و مثل روسیه دارن تو گاز انبر میزارن تا شروع کننده جنگ با برادر تنی خودش بشه وصد تاسف…آذربایجان مثل اکراین بازنده قطعی و امت شیعه باعث شادی سلفیون و وهابیون میشه وبازنده اصلی خانواده شیعه است …که به دست پان ترکیسم به بازی گرفته شده لعنت به نژاد پرستی لعنت به کلاغی که فکر کنه عقاب هست اکراین تا نابودی فاصله ای نداره اما بهش
    میگن عقاب

    پاسخ
  7. دومان یکشنبه, ۸ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵

    یاشاسین آذربایجان

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.