تحولات آسیای میانه، ۷ آبان ۱۴۰۱

شنبه 7 آبان 1401 - 13:55
https://iswnews.com/?p=81178

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزارت خارجه ازبکستان با انتشار بیانیه‌ای ادعای لئونید نوزلین، تاجر روسی-صهیونیست در مصاحبه با رسانه‌های اوکراینی مبنی بر مونتاژ پهپادهای ایرانی در خاک ازبکستان را تکذیب کردند.


افغانستان:
۱- تخار:
– در ۱ آبان ماه، عوامل گروه تروریستی داعش یکی از فرماندهان میدانی مسلحین طالبان با نام “حاج سیف الله” را در شهرستان دشت قلعه اسیر و سپس سر بریدند. 
– در ۱ آبان ماه، بر اثر عملیات غافلگیرانه نیروهای احمد مسعود در روستای تگاب میان شهر واقع در شهرستان ورسج، ۱۴ نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند. 
– در ۲ آبان ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به مسلحین طالبان در شهرستان ورسج در استان تخار، تعدادی از اعضای طالبان از جمله مولوی رحمت الله آکا، فرمانده لشکر ۲۱۷ عمری قندوز کشته شدند.

۲- بدخشان:
در ۱ آبان ماه، بر اثر درگیری‌های نیروهای احمد مسعود و طالبان در منطقه شیوه واقع در شهرستان شغنان، بیش از ۶۰ نفر از نیروهای طرفین کشته و زخمی شده و تعدادی از نیروهای احمد مسعود به اسارت طالبان درآمدند.

۳- بغلان:
در ۱ آبان ماه، بر اثر درگیری مسلحین طالبان و نیروهای احمد مسعود در روستای فرغانبل واقع در شهرستان خوست و فرنگ، شش نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند. 

۴- کابل:
– در ۱ آبان ماه، “حسن کاظمی قمی” نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در افغانستان در نشستی در تهران بیان داشت: «هیچ‌ یک از کشور‌های منطقه حتی پاکستان، جاذبه و ظرفیت مهاجرپذیری ایران را ندارد و هیچ کشوری مانند ایران نیز از تحولات افغانستان تاثیر نمی‌پذیرد. هیچ کشوری به اندازه ایران در قبال شهروندان افغانستان ملاحظه به خرج نداده است و هزینه‌ی تحصیل ۵۲۰ هزار دانش آموز افغانستانی را به طور رایگان فراهم نکرده است. سیاست‌های آمریکا برای افزایش ناامنی در منطقه و تلاش آنها برای درگیر کردن طالبان با ایران و همچنین عدم تشکیل دولت فراگیر ملی از چالش‌های ایران در افغانستان است.»
– در ۴ آبان ماه، شورای علمای شیعه افغانستان با انتشار بیانیه‌ای حمله تروریستی در حرم شاهچراغ (ع) در شیراز را محکوم و مسلمانان را به همگرایی و همدلی دعوت کرد.
– در ۶ آبان ماه، بر اثر انفجار بمب در هنگام برگزاری حلقه ذکر از سوی اهل طریقت (تصوف) در مسجد جامع شیخ محمد روحانی واقع در منطقه پنجم شهر کابل، دستکم ده نفر غیرنظامی جان باخته و زخمی شدند.

۵- هرات:
– در ۴ آبان ماه، بر اثر حمله افراد مسلح ناشناس بر پاسگاه مسلحین طالبان در محله فرقه واقع در شهر هرات ۱۴ نفر از مسلحین طالبان کشته شدند. 
– در ۵ آبان ماه، ‏در نتیجه حمله مسلحانه افراد ناشناس به خودروی کارمندان طالبان در منطقه پانزدهم ‎شهر هرات، دستکم پنج نفر از کارمندان لشکر ۲۰۷ الفاروق طالبان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

۶- ننگرهار:
در ۲ آبان ماه، بر اثر عملیات اداره اطلاعات طالبان علیه مخفیگاه داعش در منطقه هشتم شهر جلال آباد، ۱۴ قبضه اسلحه، چهار بمب دست ساز (بمب بشکه‌ای)، مواد انفجاری و مقادیر زیادی مهمات کشف و سه عضو داعش بازداشت شدند.

۷- قندهار:
در ۳ آبان ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل مسلحین طالبان در منطقه چهارم شهر قندهار، سه نفر از مسلحین طالبان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. 

۸- سرپل:
در ۴ آبان ماه، مسلحین پشتون تبار طالبان ساکنان بومی روستاهای زووج و دهن باغ را کوچ اجباری داده و املاک آنها را تصرف کردند.

۹- در ۶ آبان ماه، یک گروه مسلح ضد طالبان با نام “ایالات متحده خراسان”، تحت نظارت شورای نظامی سایه و با هدف مبارزه با حکومت طالبان و ایجاد حکومت فدرالی در افغانستان اعلام موجودیت کرد.

ویدیو: اعلام موجودیت گروه ایالات متحده خراسان

تاجیکستان:
۱- در ۵ آبان ماه، محی الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت به رهبر و ملت ایران، حمله تروریستی شاهچراغ (ع) را محکوم کرد.
۲- در ۶ آبان ماه، شارل میشل، رئیس شورای ‎اروپا و امامعلی ‎رحمان، رئیس‌جمهور ‎تاجیکستان در مورد ثبات در آسیای میانه گفتگو کردند. طبق اظهارات شارل میشل، این سفر برای تقویت همکاری اتحادیه اروپا برای تقویت مرزهای تاجیکستان با افغانستان انجام شده است.
۳- کاربران محلی در شهر دوشنبه، از حضور و رصد یک فروند هواپیمای نظامی C-17 آمریکا در فرودگاه این شهر خبر دادند. این هواپیما یک محموله نظامی را در راستای همکاری‌های نظامی دو کشور انتقال داده است.

توییت محی الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان

تصویری از دیدار نمایندگان اتحادیه اروپا با رئیس جمهور تاجیکستان

رصد هواپیمای C-17 آمریکا در فرودگاه دوشنبه، پایتخت تاجیکستان

ازبکستان:
۱- در ۶ آبان ماه، وزارت خارجه ازبکستان با انتشار بیانیه‌ای ادعای رسانه‌های اوکراینی مبنی بر مونتاژ پهپادهای ایرانی در خاک ازبکستان را تکذیب کرد. وزارت خارجه ازبکستان در ادامه خواستار جلوگیری از انتشار اتهامات بی‌اساس توسط مقامات رسمی اوکراین شد و اعلام کرد که جمهوری ازبکستان در زمینه نظامی-فنی با ایران همکاری ندارد و تجهیزات نظامی ایران را در خاک خود مونتاژ نمی‌کند.
پیش از این، لئونید نوزلین، تاجر اسرائیلی روس تبار، در مصاحبه با یک رسانه اوکراینی مدعی داشتن اطلاعاتی درباره تولید پهپادهای ایرانی در ازبکستان شده بود.

پاکستان:
١- خیبرپختونخوا:
در ۱ آبان ماه، بر اثر تیراندازی افراد مسلح ناشناس (احتمالا مسلحین تحریک طالبان) از داخل خاک افغانستان در منطقه حسن خیل در وزیرستان شمالی واقع در ایالت خیبرپختونخوا، دو سرباز پاکستانی کشته شدند.
در ۱ آبان ماه، بر اثر حمله عامل انتحاری به کاروان نظامی ارتش پاکستان در منطقه سپین وام تحصیل در وزیرستان شمالی واقع در ایالت خیبرپختونخوا، ۱۲ نفر از نظامیان پاکستانی از جمله یک سرهنگ کشته و زخمی شدند. 

۲- بلوچستان:
در ۳ آبان ماه، بر اثر حمله افراد مسلح ناشناس با بمب دستی به پاسگاه پلیس در روستای دهیر (دهادیر) در شهر بولان واقع در ایالت بلوچستان، یک افسر پلیس با نام عابد حسین سولنگی کشته شد.

۳- پنجاب: 
در ۴ آبان ماه، “عمران خان” نخست وزیر پیشین پاکستان خطاب به هوادارانش فراخوان راهپیمایی میلیونی را صادر کرد. عمران خان گفته است که این راهپیمایی با رهبری خودش از میدان آزادی لاهور شروع و به سمت اسلام آباد ادامه پیدا خواهد کرد. 
در ۵ آبان ماه، عمران خان در نشست دانشجویی در شهر سیالکوت واقع در ایالت پنجاب سخنرانی کرد. وی در این نشست گفت: «تا زنده هستم با حکومت تحمیلی آمریکا در پاکستان مبارزه خواهم کرد و هرگز برای غارت و خیانت به کشورش با خائن ها توافق نخواهد کرد.»

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.