تحولات یمن، ۸ آبان ۱۴۰۱

یکشنبه 8 آبان 1401 - 15:20
https://iswnews.com/?p=81242

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” قبایل دهم و بکیل در اعتراض به بازداشت شیخ امین العکیمی، استاندار دولت مستعفی در الجوف، در مناطق مرزی با عربستان سعودی تجمع و مانور نظامی برگزار کردند.

۱- شبوه:
– در ۳ آبان ماه، نیروهای دفاع شبوه مدعی سرنگون کردن یک فروند پهپاد ناشناس در آسمان فرودگاه عتق شدند. همچنین یک فروند پهپاد دیگر در آسمان پایگاه حراد رصد شده که نیروهای دفاع شبوه موفق به ساقط کردن آن نشدند. این نیروها بدون ارائه جزئیاتی، پهپادها را متعلق به حزب اصلاح و ساخت ترکیه دانسته‌اند.
– در ۵ آبان ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی مسلحین حزام الامنی در منطقه المصینعه واقع در مدیریت الصعید چند نفر از اعضای این گروه کشته و زخمی شدند. گروه انصار الشریعه (همپیمان داعش در یمن) مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
– در ۷ آبان ماه، روند تولید نفت در میادین استان شبوه به دلایل پر شدن مخازن بندر النشیمه، ناتوانی کشتی‌های خارجی در انتقال نفت و همچنین وجود تهدیدات انصارالله، از دو روز پیش (۵ آبان ماه) متوقف شده است.
– در ۷ آبان ماه، منابع محلی در میادین نفتی منطقه عیاذ اعلام کردند که شرکت‌های فعال در میادین نفتی الجنه و العقله به دلیل تهدیدات انصارالله قصد خروج از این مناطق تا دو هفته آینده را دارند. این شرکت‌ها از دولت مستعفی خواستند تا برای رفع این مشکل راه‌حل های جدی پیدا کند.

تصویر گروه انصار الشریعه از حمله به خودروی مسلحین حزام الامنی در منطقه المصینعه

۲- حضرموت:
در ۳ آبان ماه، پس از پرواز پهپادهای ناشناس (احتمال زیاد انصارالله) بر فراز شهر المکلا، جریان برق این شهر قطع و فعالیت بندر مختل شده است. همچنین تلاش نظامیان ائتلاف سعودی برای سرنگون کردن پهپادها ناموفق بوده است.

۳- عدن:
احمد بن بریک، رئیس جمعیت ملی شورای انتقالی جنوب طی بیانیه‌ای خواستار جدایی مناطق جنوبی از یمن شده و گفت: «پهپادهای انصارالله از طریق کانتینرهای وارداتی از بندر عدن وارد مناطق تحت کنترل انصارالله می‌شوند.» منابع رسانه‌ای جنوبی‌ها این ادعا و دو دستگی بین جنوبی‌ها در روابط با انصارالله را رد کردند.

۴- الحدیده:
– در ۳ آبان ماه، ائتلاف سعودی دو کشتی حامل گازوئیل، یک کشتی حامل بنزین و یک کشتی حامل گاز را پس از یک هفته توقیف آزاد کرد. این توقیف غیرقانونی در حالی صورت گرفت که این کشتی‌ها مجوز ورود به بندر الحدیده را از سازمان ملل دریافت کرده بودند.
– نیروهای ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته ۱۲۳ بار آتش بس را در این استان نقض کردند.

۵- مارب و الجوف:
– در ۶ آبان ماه، قبایل مارب و منطقه الریان در شرق استان الجوف برای آزادسازی شیخ امین العکیمی، استاندار دولت مستعفی برای الجوف تجمع و اعتراض کردند.
– در ۶ آبان ماه، مسلحین قبایل دهم و بکیل با تجمع و مانور نظامی در حمایت از حزب اصلاح، در مناطق مرزی استان الجوف با عربستان سعودی خواستار آزادی شیخ امین العکیمی شدند. این قبایل همچنین به نمایندگی از حزب اصلاح از قبایل خولان و ارحب در استان صنعاء درخواست حمایت کرده‌اند. (جزئیات بیشتر درباره شیخ امین العکیمی)

۶- لحج:
در ۸ آبان ماه، بر اثر درگیری انصارالله و مسلحین شورای انتقالی جنوب در جبهه کرش واقع در استان لحج، تعدادی از مسلحین جنوبی از جمله محمد سوید البعسوسی از فرماندهان میدانی جنوبی‌ها کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.

۷- البیضاء:
در ۸ آبان ماه، یک فروند پهپاد شناسایی ائتلاف سعودی در آسمان جبهه جنوبی استان البیضاء سرنگون شده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.