دولت اتیوپی و جبهه تیگرای توافق صلح را امضاء کردند

پنجشنبه 12 آبان 1401 - 20:55
https://iswnews.com/?p=81546

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نمایندگان دولت اتیوپی و جبهه آزادیبخش تیگرای پس از یک هفته مذاکره با میانجی‌گری رئیس‌جمهور پیشین نیجریه و اتحاد آفریقا، به توافق صلح دست یافتند.

پس از گذشت دو سال از جنگ داخلی بین مسلحین جبهه آزادیبخش تیگرای و ارتش اتیوپی، نمایندگان دو طرف با میانجی‌گری اولوسگون اوباسانجو، رئیس جمهور پیشین نیجریه و همچنین نمایندگان اتحادیه آفریقا به شهر پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی دعوت شده و مذاکراتی را از سوم آبان ماه سال جاری، برای دستیابی به صلح بشردوستانه آغاز کردند.

طبق این توافق، تنش و جنگ در مناطق درگیری متوقف خواهد شد و به سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای بشردوستانه اجازه دسترسی به مناطق جنگی جهت ارائه کمک‌های امدادی و بشردوستانه داده خواهد شد. اوباسانجو، رئیس جمهور پیشین نیجریه درباره این توافق گفت: «دو طرف با توقف سیستماتیک، منظم، آرام و هماهنگ خصومت‌ها و خلع سلاح موافقت کرده‌اند.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و سایر کشورهای قاره آفریقا و جهان از این توافق استقبال کرده‌اند.

جنگ داخلی اتیوپی در پی افزایش اختلافات دولت اتیوپی به ریاست آبی احمد و اقلیم خودمختار تیگرای در اوایل ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد و موجب کشته شدن دهها هزار نفر و آوارگی دو میلیون نفر غیرنظامی شد. مردم تیگرای بر این باورند که دولت آبی احمد در تلاش است تا روند تصمیم گیری در منطقه تیگرای را به طور کامل در اختیار بگیرد و قدرت را از دست تیگرای خارج کند.

بیشتر بخوانید: در اتیوپی چه می گذرد؟ شعله ور شدن آتش نبردها در اتیوپی
آبی احمد تیگرایی‌ها را شکست داد!

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس جمعه, ۱۳ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

    چقدر زود گذشت انگار همین چند وقت پیش بود درگیری شروع شده بود

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.