دستیابی رسمی‌ ایران به موشک‌های قاره‌پیما؟!

یکشنبه 15 آبان 1401 - 14:14
https://iswnews.com/?p=81689

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پرتاب ماهواره‌بر “قائم ۱۰۰” به‌طور رسمی به موشک‌هایی با برد ۵۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ کیلومتر دست پیدا کرد.

موشک‌های قاره پیما گونه‌ای از موشک‌های بالستیک محسوب می‌شوند که توان پیمایش مسافتی بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر را داشته باشند. این موشک‌ها توان دستیابی به ارتفاع پروازی بیش از ۳۰۰ کیلومتر را دارند.

ایران نیز در سال‌های گذشته موشک‌های فراوانی را در کلاس‌های مختلف و با سوخت‌های مختلف برای توسعه زیرساخت‌های فناوری فضایی خود ساخته است و توانسته به ارتفاع پروازی ۵۰۰ کیلومتر نیز دست یابد.

در جدیدترین نمونه موشک ماهواره‌بر ایرانی، این موشک تغییر محسوسی نسبت به نمونه قبلی خود داشته است. ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ با توان حمل ۸۰ کیلوگرم محموله نسبت به قائم تغییرات زیادی داشته است.

در فیلم منتشر شده از لحظه پرتاب ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ مدت کوتاهی پس از پرتاب، موشک به سرعت تغییر جهت می‌دهد؛ در نتیجه از موتور سوخت جامد با نازل متحرک استفاده شده است که تنها نمونه موجود، موتور رافع است. همان‌طور که در ویدیو مشخص است به‌دلیل بدنه کامپوزیتی و توان بالای موتور رافع، ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ دارای شتاب فوق العاده‌ای است. سبک بودن موتور، وجود نازل متحرک برای موتور و احتمالا استفاده از سوخت جامد ترکیبی جدید را می‌توان از فناوری‌های نوین ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ نام برد.
در نتیجه، به‌دلیل استفاده از سوخت جدید با چگالی انرژی بالا، تراست فراوان و استفاده از موتور تمام کامپوزیت که باعث کاهش وزن کلی موشک شده است، شتاب این موشک بسیار افزایش پیدا کرده و ایران عملا به بردهای بالای ۵۵۰۰ کیلومتر دسترسی پیدا کرده است.

شایان ذکر است شلیک موشکی که در قالب تست ماهواره‌بر “قائم ۱۰۰” انجام شد، شباهت زیادی به موشک MGM-134 Midgetman آمریکایی با برد ۱۱۰۰۰ کیلومتری دارد.

بدین ترتیب، با توجه به توانایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اگر ایران قصد تولید موشکی قاره‌پیما را داشته باشد، تمام فناوری‌های مورد نیاز را در اختیار خواهد داشت. فناوری‌های نوین در اختیار سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی، امکان ساخت موشک‌هایی با برد ۵۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ کیلومتری در قالب دو مرحله و سه مرحله سوخت جامد را فراهم می‌کند و هدف قرار دادن اهداف در اروپا و حتی در قاره آمریکا ممکن خواهد بود.

این دستاورد بسیار بزرگ، ایران را تبدیل به معدود کشورهایی کرده است که این فناوری را در اختیار دارند. محور عبری-عربی و غربی نیز با درک این موضوع احساس خطر کرده و از آنچه که ایران در زمینه “قدرت بازدارندگی” از طریق موشکهای قاره‌پیما به‌دست آورده است، به‌شدت هراسان شده‌اند.

بیشتر بخوانید: پرتاب زیرمداری ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ با موفقیت انجام شد

ویدیویی از لحظه پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره بر قائم ۱۰۰

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر یکشنبه, ۱۵ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰

    درود خدا بردانشمندان موشکی وسپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که کشوررا حفظ و سربلند کردن وهمچنین برادران ارتش غیور اسلامی ایران دوشادوش همدیگر مملکت را ازطمع اهریمنان محفوظ می‌دارند خسته نباشید

    پاسخ
    1. حسین ایران جمعه, ۲۷ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳

      سلام و درودبر همه ی مدافعان امنیت و بر همه ی شهدای عزیز ما ازصدراسلام تا به حال اگه ایران عزیز ما از نظر نظامی قوی نباشه کشور ما را هم مثل افغانستان و عراق و سوریه شخم خواهند زد الهی فرج آقای ما امام زمان عزیز ما را برسان تا انتقام همه ی شهدای عزیز مان را از آنها بگیریم

  2. سعید یکشنبه, ۱۵ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳

    سلام. این خیلی خوبه که ایران الآن موشک قاره پیما داره ولی از لحاظ نظامی و اقتصادی موشک قاره پیما بدون کلاهک هسته ای فقط اتلاف هزینه است. و تمام کشورایی که موشک قاره پیما دارن روشون کلاهک هسته ای گذاشتن. چرا ما نباید کلاهک هسته ای داشته باشیم؟

    پاسخ
    1. باسان یکشنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹

      حتما دارن که اومدن همچین موشکی رو هم ساختن
      وگرنه بیکار و الاف نیستن که وقت و هزینه الکی واسه موشکی کنن که قراره خاک آمریکا رو هدف بگیره

  3. مجید دوشنبه, ۱۶ آبان, ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

    لذت بردم از این همه اقتدار نظامی کاش فرقون سازی ماهم مثل صنایع دفای پیشرفت میکرد کاش سپاه تو صنایع خودرو سازی به طور مستقل تولید خودرو داشت تا وابسته نباشیم قیمت مناسب وخودرو با کیفیت دست مردم میداد

    پاسخ
  4. ناشناس دوشنبه, ۱۶ آبان, ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳

    بعدازاین مرحله پرافتخارموشکی،ازنان شب واجب تر،طراحی وتولیدهرچه سریعترزیردریایی تماماایرانی باپیشران وموتور هسته ای واقیانوس پیماومجهزبه موشک های فراصوت زیاد سیلوهای عمودپرتاب زیرسطحی وحضورقدرتمندانه،اماکاملا نامرئی درکنارآبهاوشهرهای ساحلی آمریکا،فرانسه وانگلیس هست به تعدادزیاد

    پاسخ
  5. فرزند ایران دوشنبه, ۱۶ آبان, ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲

    حالا که دشمنی را علنی کردند وقتش است موشک های برا بلند را تولید کنیم

    پاسخ
    1. حسین ایران جمعه, ۲۷ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰

      سلام و درودبر همه ی مدافعان امنیت و بر همه ی شهدای عزیز ما ازصدراسلام تا به حال اگه ایران عزیز ما از نظر نظامی قوی نباشه کشور ما را هم مثل افغانستان و عراق و سوریه شخم خواهند زد الهی فرج آقای ما امام زمان عزیز ما را برسان تا انتقام همه ی شهدای عزیز مان را از آنها بگیریم

  6. جعفر دوشنبه, ۱۶ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷

    عالی دست سپاه درد نکنه
    تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر
    تا نباشد چوب تر فرمان نبرد آمریکا و اسرائیل و عربستان و اروپای خرتر از خر

    پاسخ
  7. م جمعه, ۲۰ آبان, ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴

    دمتون گرم
    فقط پهپاد قاره پیمای انتحاری (((در کنار موشک قاره پیما))) هم لازم داریم و…
    ساخت پهپاد انتحاری توجیه اقتصادی داره……..

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.