به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” محی الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در جریان نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در لهستان، حمایت خود را از اوکراین در مقابل روسیه اعلام کرد.

در ۱۴ آبان ماه، “محی الدین کبیری” رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در شهر ورشو، پایتخت لهستان شرکت کرد و با انتقاد از سیاست های روسیه ضد این حزب، از دولت اوکراین اعلام حمایت کرد.

کبیری در این نشست که به نوعی نشست مخالفین روسیه قلمداد می‌شود، گفت: «روسیه ضامن قرارداد صلح بین تاجیک‌ها بود که در مسکو امضاء شد، اما زمانی که دیکتاتور تاجیکستان صلح را نقض و فعالیت حزب نهضت اسلامی را ممنوع و رهبرانش را به حبس ابد محکوم کرد، روسیه هیچ کاری نکرد! علاوه بر این، روسیه در سپتامبر سال جاری (۲۳ شهریور ۱۴۰۱)، حزب ما را به فهرست سازمان های تروریستی اضافه کرد که برخلاف عقل سلیم و نقش قبلی آن است.»
وی در ادامه افزود: «ما نمایندگان کشورهای شوروی سابق انتخاب خود را انجام دادیم، می‌خواهیم به اوکراین کمک کنیم، روسیه را به کشوری آزاد تبدیل کنیم و به مردم خود کمک کنیم تا برای استقلال بجنگند و در این مبارزه پیروز شوند.»

گفتنی است نمایندگان دولت تاجیکستان در واکنش به سخنرانی محی الدین کبیری در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا و تجمع اعتراضی مخالفین دولت تاجیکستان در برابر مقر برگزاری نشست، این نشست را ترک کرده و شرکت در نشست سالانه حقوق بشر و زندانی‌های سیاسی سازمان دیدبان حقوق بشر در همین شهر را نیز لغو کردند.

لازم به ذکر است “سازمان امنیت و همکاری اروپا” (OSCE) بزرگترین سازمان امنیتی بین دولتی است و ۵۷ عضو دارد و همه ساله برای بررسی وضع حقوق بشر و وضعیت زندانی های سیاسی در کشورهای عضو این سازمان، نشستی را در شهرهای اروپایی برگزار می‌کنند.

با توجه به روند تصمیمات اخیر روسیه در قبال تحولات تاجیکستان، حزب نهضت اسلامی تاجیکستان ناچار به حفظ روابط با اروپاست و در این شرایط، اتخاذ چنین تصمیماتی برای این حزب گریزناپذیر است. در واقع تروریستی خواندن این حزب از سوی روسیه، آنها را به سمت کم تاثیرترین طرف در حوزه تحولات آسیای میانه یعنی “اتحادیه اروپا” برد و عامل دیگری برای کم‌رنگ‌تر شدن نقش آنها در صحنه معادلات تاجیکستان شد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.