تحولات آسیای میانه، ۱۷ آبان ۱۴۰۱

سه شنبه 17 آبان 1401 - 19:39
https://iswnews.com/?p=81851

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” گروه تروریستی القاعده با انتشار اینفوگرافیکی مدعی اجرای ۱۸۱ عملیات در مناطق مختلف پاکستان و افغانستان و کشته و زخمی شدن بیش از ۱۲۵۳ نفر در ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ میلادی شد.

افغانستان:
۱- پنجشیر:
در ۱۰ آبان ماه، مسلحین اهل قندهار طالبان با مولوی محسن هاشمی، استاندار تاجیک تبار طالبان برای پنجشیر درگیر شده و وی را در ساختمان استانداری مورد ضرب و شتم قرار دادند.

۲- بغلان:
در ۱۰ آبان ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به مسلحین طالبان در روستای دره خاوش شهرستان خوست، سه نفر از مسلحین قطعه لیزری طالبان (یگان ویژه تک تیراندازان) کشته و زخمی شدند.

۳- کابل:
– در ۱۰ آبان ماه، پخش شبکه تلویزیون “کابل نیوز” با مالکیت “کریم خرم” از نزدیکان حامد کرزی از سوی مسلحین طالبان متوقف شد.
– در ۱۱ آبان ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی ون حامل کارمندان وزارت احیا و انکشاف دهات (توسعه و بازسازی روستاها) طالبان در سرک سیلوی مرکزی واقع در منطقه پنجم شهر کابل، چندین نفر از کارمندان این وزارت کشته و زخمی شدند.
– در ۱۲ آبان ماه، داکتر “عبدالله عبدالله” رئیس شورای مصالحه ملی در حکومت پیشین با دکتر “بهادر امینیان” سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل دیدار و گفت‌وگو کرد.

۴- کاپیسا:
– در ۱۴ آبان ماه، در پی حمله مسلحین گروه جبهه آزادی به پاسگاه مسلحین طالبان در منطقه پل میرویس از توابع شهرستان حصه دوم، تعدادی از اعضای طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۱۵ آبان ماه، نیروهای احمد مسعود ایست بازرسی طالبان در روستای کلالان در شهرستان حصه اول را مورد حمله قرار دادند.

۵- زابل:
در ۱۶ آبان ماه، مسلحین گروه جبهه ملی آزادگان، مجیب الرحمن حقانی مشهور به ملا دادالله فرمانده گمرک مرزی پاکستان و افغانستان در منطقه‌ی زنزیری در شهرستان شلمزایی را به همراه چند تن از همراهانش ترور کردند.

۶- دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد در ۱۰ آبان ماه، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از حاکمیت طالبان قاچاق مواد مخدر از افغانستان به بیش از ۱٫۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.

۷- منابع خبری گروه تروریستی القاعده اینفوگرافیکی از عملیات شاخه های مختلف این گروه در افغانستان و پاکستان (احتمالا طالبان افغانستان و تحریک طالبان پاکستان) در ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر کردند. در این اینفوگرافیک مجموع عملیات های القاعده در ماه اکتبر ۱۸۱ عملیات عنوان شده و آمار مربوط به این عملیات ها به قرار زیر است:
تعداد عملیات: ۱۸۱
حمله مستقیم: ۸۶
عملیات پشت خطوط اصلی: ۶۷
عملیات بمباران و گلوله باران: ۱۱
عملیات کمین: ۱۷
تعداد کشته و زخمی ها: بیش از ۱۲۵۳ نفر
خودروهای منهدم شده: ۱۵۵ خودرو
اسیر آزاد شده: ۶۷ نفر

تاجیکستان:
۱- در ۱۴ آبان ماه، گروهی از سفیران کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا، متشکل از نمایندگان دائم فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا از تاجیکستان بازدید و با سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان ملاقات کردند.
طرفین در این نشست در مورد چالش های پیش روی سازمان امنیت و همکاری اروپا و کشورهای عضو آن تبادل نظر کردند. سراج الدین مهرالدین خاطرنشان کرد که تاجیکستان علاقمند به تعامل در سازمان امنیت و همکاری اروپا و گسترش همکاری در هر سه بعد فعالیت های این سازمان است.

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۱۵ آبان ماه، در نتیجه عملیات اطلاعاتی ارتش پاکستان علیه مخفیگاه تحریک طالبان پاکستان (TTP) در روستای اعظم ورسک در منطقه دیره اسماعیل خان در ناحیه وزیرستان جنوبی، یک عضو انتحاری تحریک طالبان با نام نیاز وزیر و سه سرباز پاکستانی کشته شدند.
– در ۱۵ آبان ماه، محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان با انتشار بیانیه‌ای مدعی کشته و زخمی شدن ۱۲ نفر از نظامیان پاکستانی در حمله غافلگیرانه مسلحین این گروه به یک پاسگاه ارتش پاکستان در روستای پنگ واقع در منطقه دیره اسماعیل خان در ناحیه وزیرستان جنوبی شد.
– در ۱۶ آبان ماه، بر اثر درگیری افراد مسلح ناشناس (احتمالا تحریک طالبان پاکستان) و سربازان ارتش پاکستان در خط مرزی دیورند در روستای بیرمل تحصیل واقع در منطقه کاریز کوت در ناحیه وزیرستان جنوبی، یک نفر از افراد مسلح کشته و دو نفر دیگر اسیر شدند.

۲- بلوچستان:
– در ۱۰ آبان ماه، بر اثر درگیری ارتش آزادی بخش بلوچ (BLA) و نظامیان پاکستانی در منطقه بولان، هشت نفر از نیروهای ویژه ارتش پاکستان کشته شدند.
– در ۱۷ آبان ماه، گروه تروریستی ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA) به مقر اصلی نیروهای ارتش پاکستان در منطقه هوشاپ واقع در ناحیه کچ، حمله کردند. منابع خبری BLA بدون ارائه‌ی جزئیاتی، مدعی تلفات و خسارات سنگین ارتش پاکستان در این حمله شدند.

۳- اسلام آباد:
– در ۱۱ آبان ماه، آژانس تحقیقات فدرال پاکستان برای “عمران خان” نخست وزیر سابق این کشور، اخطاریه صادر کرد. آژانس تحقیقات فدرال پاکستان از “عمران خان” خواسته است تا در ۱۲ آبان ماه برای تحقیقات در باره اطلاعات رمز در مقر آژانس حاضر شود. همچنان آژانس تحقیقات فدرال پاکستان در لاهور نیز برای حزب تحریک انصاف اخطاریه صادر کرد و از “عمران خان” خواست تا در ۱۹ آبان ماه برای تحقیق در مورد روابط مالی او با حزب تحریک انصاف پاکستان در مقر آژانس حاضر شود.
– در ۱۲ آبان ماه، وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای رسمی سخنان “ایگور موزوروف” سناتور روسی مبنی بر همکاری و کمک تسلیحاتی پاکستان برای اوکراین را رد کرد و آن را بی اساس توصیف کرد. وزارت خارجه پاکستان گفته است که هیچ نوع همکاری و کمک تسلیحاتی-هسته‌ای با اوکراین ندارد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.