وزارت دفاع آذربایجان طی بیانیه های خود در روز چهارشنبه و پنجشنبه اعلام کرده است که ارتش این کشور به تیراندازی و حملات توپخانه و خمپاره ارمنستان از منطقه واردانیس استان گغارکونیک به استان کلبجر پاسخ متقابل داده است. همچنین مواضع آذربایجان در استان خوجاوند و خطوط تماس منطقه قره باغ کوهستانی از نزدیکی محل حضور صلحبانان فدراسیون روسیه مورد حمله قرار گرفته است. طبق بیانیه طرف آذری ارتش این کشور تلفاتی نداشته است.

وزارت دفاع ارمنستان با تایید حملات از سوی آذربایجان در استان گغارکونیک اعلام کرده است که پنج سرباز بر اثر حملات توپخانه ای به مواضع نظامی به شدت زخمی شده اند. منابع ارمنی در داخل قره باغ کوهستانی از حملات ارتش آذربایجان و وحشت ساکنان نزدیک خطوط تماس سخن گفته اند.

شهروندان ارمنی این منطقه معتقدند که حملات اخیر به دلیل خشم دولتمردان باکو از تجمع ۵۰ هزار نفری در خان کندی (استپاناکرت) و مخالفت با الحاق به آذربایجان انجام شده است. طبق ادعای مقام های ارمنی حاکم بر قره باغ کوهستانی، اکنون این منطقه ۱۲۰ هزار شهروند با اکثریت ارمنی و اقلیت کرد ایزدی دارد. رسانه های دولتی آذربایجان این تجمع را اتوبوسی و ۵۰ دلاری نامیده اند که با پرداخت پول انجام شده است.

تجمع ۵۰ هزار نفری در استپاناکرت و مخالفت با الحاق به آذربایجان

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز پنجشنبه هفته گذشته با ابراز نگرانی از تدوام تنش های مرزی و خطوط تماس گفته است: “آذربایجان با حملات تلاش می‌کند ارمنستان را به نقض آتش بس مسکو و بیانیه کاهش تنش سوچی متهم کند.” وی همچنین خواستار ایجاد یک منطقه حائل بی طرف در حاشیه خطوط تماس قره باغ کوهستانی شده است.
مخالفان پاشینیان وی را به دلیل عدم پاسخگویی به حملات آذربایجان و عدم دفاع از حقوق ارامنه قره باغ کوهستانی، خائن خطاب کرده اند.

رسانه های دولتی جمهوری آذربایجان همچنین پا را فراتر گذاشته و این بار از کشف مین های تولید روسیه در منطقه تخلیه شده آغدام خبر داده اند که تاریخ تولیدشان پس از امضای معاهده آتش بس ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ است. منابع مدعی هنوز مدرکی از این مین‌ ها ارائه نکرده اند. لازم به ذکر است ارتش ارمنستان منطقه اشغالی آغدام را بر اساس معاهده آتش بس در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ به آذربایجان بازگردانده است.

بنابر تحلیل تحولات جهان اسلام، سیاست ارمنی ستیزی در آذربایجان همچنان به شکل تنش آفرینی، تیراندازی، نقض آتش بس و اتهام زنی دنبال می‌ شود. همچنین فعالین اجتماعی در داخل این کشور بر این باور هستند که بانیان این سیاست تلاش می‌ کنند تا با ایجاد تنش، بر بی ثباتی و فساد اقتصادی در کنار دیکتاتوری سیاسی که دولت آذربایجان مسئول آن است سرپوش بگذارند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. باسان یکشنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱

    وقت اون رسیده که ایران تو بحث قفقاز وارد عمل و در صورت نیاز عملیاتی بشه

    پاسخ
  2. یکشنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱

    برای شروع کار، بهترین کار اینکه،یا نخجوان رو فورا به ما الحاق بشه، یا اینکه،حتما حتما در مرز سیونیک مستقر بشیم! ولی نمی دونم باقی هم مثل من فکر میکن یا نه! من احساس میکنم،باکو این مسئله رو در نظر گرفته! یعنی میخواد اگر ایران در سیونیک مستقر شد! از نقشه دیگه استفاده کنه! نقشه بعدی بدتر خواهد بود! و احتمالا از بالایی استان سیونیک، که مسیر طولانی هم هست! خودش رو به ترکیه برسونه!
    برای همین من احتمال میدم، ایران نه در نخجوان و نه در سیونیک کار بخصوصی نکرده! (به جزء اغار فرهنگ سازی و اماده سازی مردم اون منطقه برای … شاید الحاق مجدد به کشور)، یعنی اونا هم این رو فهمیدن، که خنثی سازی نخجوان و سیونیک هم نمی تواند جلویی مشکل رو بگیرید! و تا زمانی که رژیم باکو (اسرائیل و امریکایی و غربی تمام عیار) اونجا باشند، همین برنامه هست! تازه این رو هم فهمیدم،هر رژیمی دیگر بیاد،بازم بعد از مدتی همین آش و همین کاسه هست! (نفت و گاز باکو از جنگ جهانی، تا به امروز همیشه مورد طمع غرب بود! مسیر حرکت هیتلر در جنگ جهانی به سمت باکو و شکست سنگین در استالین گرا همین مفهوم رو می رسونه)
    لذا در این ۲۰۰ و ۳۰۰ ساله! منطقه باکو همیشه مورد طمع بوده! و تقریبا هرکسی هم اونجا رفته، مثل دشمن که وارد یک منطقه شده! تا تونسته با دین و دیانت مردم بازی کرده و نفت و گاز و منابع اون رو غارت کرده!
    هرکسی دیگه هم بیاید، بازهم همین برنامه است! و جنگ ها ایران در این یک هزار ساله، در منطقه قفقاز هم، تقریبا بخاطر جنبه و موقعیت بخصوص این منطقه بوده،که چشم طمع رو برای دشمن میگرفته!..
    همانطور که یکی از فرمانده سپاه مدتی قبلی گفتن(که جوانان برن، تاریخ قردادها ترکمن چایی و .. رو با دقت بخون!) تنها راهکارش یا بازگشت کامل این منطقه به ماست(که این معقوله ترین انتخاب) یا هم امدن حکومت همسو با ماست(که این هم با توجه به وضعیت منطقه بعیده! و امریکا بازم پول و هزینه زیاد اونجا هزینه میکنه! مثل لبنان و عراق، مشکل تولید میکنه و بازم جعل تاریخی میکنه! و میشنه کلی چرت پرت می بافه،که یک قوم آذری بوده .. که تاریخ فلان داشته و …!)

    پاسخ
    1. دومان یکشنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱

      زیاد خودت اذیت نکن فکر نکنی بهتره

    2. متین یکشنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲

      داداش آدرس ساقیت رو میخام با این نتیجه گیریت

    3. توفیق سه شنبه, ۲۹ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴

      اخه شما را چه به ابنکارها مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه.عزیز.چین چرا دیوار کشید.این ملت تا قبل از جنگ جهانی اول به نیمی از کره زمین حکومت میکرده برادر من.اثارش ازچین.هند.اروپا.وافریقا هستند بعد شما باز …….

  3. من یکشنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹

    یاشاسین آذربایجان

    پاسخ
  4. ناشناس دوشنبه, ۲۳ آبان, ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳

    الهام دست بردار ،روزی با مخ می خوری زمین .

    پاسخ
  5. بهنام دوشنبه, ۲۳ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸

    من آذری زبان و اصالتا از استان اردبیل هستم.
    منتظر روزی هستم تا به ارتشی که جهت پس گرفتن سرزمین‌های اشغالی که توسط استاندار آذربایجان اشغال شده بپیوندم. ما آذری های ایران برای تصاحب و پس گرفتن تکه های ایران آماده ایم.
    از عوعو اردوغان و علی اف باکی نداریم. فقط این حاکمان بی عرضه ایران هستند که جلوی مارا گرفته اند. به وقت حکم، چنان نبردی ببینید که هیچ جای دنیا دیده نشده. منتظر باشید.
    جان به فدای خاک ایران و ملت ایرانی

    پاسخ
    1. توفیق سه شنبه, ۲۹ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵

      بهنام از اسمت سناختمت .ترک اسم کامبیز وبهنام انتخاب نمیکنه.ضمنا اجدادت را مگر نمیشناسی.چقدر دلیر وشجاع بودند.خودت که ماشالله.پس دیگه از این خرده فرمایشها نکن لطفا.

    2. مهدی دوشنبه, ۱۲ دی, ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۳

      سلام
      زبان آذری نداریم زبان اردبیل ترکی است و منطقه سکونت ما آذربایجان است بین محاوره میگن ترکی آذربایجانی
      آخرین تکه ایران سال ۱۳۵۳ توسط شاهنشاه محمد رضا بخشیده شد
      سرزمین شمالی با ۲۵ سال جنگ روسیه با تورک های ایران جدا شد و با خیانت بعضی اقوام
      کسی جلو شما را نگرفته توانشو نداری آقا بهنام

  6. بهنام دوشنبه, ۲۳ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

    لعنت به اردوغان و علی اف
    منتظر انتقام سخت باشید

    پاسخ
    1. توفیق سه شنبه, ۲۹ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸

      وای عزیزم.نکن اینکاررا بزار بزرگ بشی.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.