به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای، عدم به رسمیت شناخته شدن طالبان به عنوان دولت قانونی در افغانستان را تصویب کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۹ آبان ماه، با صدور قطعنامه‌ای به پیشنهاد آلمان، رسمیت گروه طالبان را به عنوان دولت قانونی افغانستان رد کرد. این قطعنامه با رأی موافق ۱۱۶ کشور از جمله ایران و رأی ممتنع ۱۰ کشور از جمله روسیه، چین، پاکستان، کره شمالی، بلاروس، نیکاراگوئه، بروندی، گینه، اتیوپی و زیمبابوه به تصویب رسید.

نصیر احمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد در این نشست با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت افغانستان، گفت: «تسلط مسلحین طالبان بر افغانستان باعث نابودی دستاوردهای دو دهه گذشته در این کشور شده است.»
وی از وقوع حملات تروریستی علیه غیرنظامیان، اقلیت سیک ها، صوفی ها، شیعیان و همچنین دادگاه صحرایی نظامیان پیشین، مدافعان حقوق بشر، معترضین به سیاست طالبان و کوچ های اجباری در زیر سایه طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و در ادامه افزود: «اکنون در افغانستان ۲۴٫۴ میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند و میزان قاچاق مواد مخدر از افغانستان ۳۲ درصد افزایش یافته است.»

در این نشست “امیر سعید ایروانی” نماینده ایران در سازمان ملل به بیان مواضع ایران در خصوص افغانستان پرداخته و با محکوم کردن حملات تروریستی علیه غیرنظامیان، مراکز آموزشی، دیپلماتیک، اقلیت‌های دینی و قومی گفت: «در جامعه‌ متکثر نظیر افغانستان، هرگز یک گروه و حزب به تنهایی توان کنترل کشور را نخواهد داشت. جهان باید مطمئن شود که افغانستان پناهگاهی برای گروه‌های تروریستی نظیر داعش، القاعده و گروه‌های وابسته نخواهد بود. آینده این کشور در گرو اجرای قانون اساسی و تعهد به مشارکت و احترام به حقوق تمام اقوام، مذاهب و زنان است و اطمینان از تأسیس یک دولت فراگیر مبتنی بر قانون اساسی، عنصر اصلی در به رسمیت شناختن حاکمیت آتی افغانستان است.»

نمایندگان روسیه، چین و پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل نیز با صدور رأی ممتنع به این قطعنامه‌، خواستار تعامل بیشتر جهان با طالبان شدند.

این اولین قطعنامه‌ای است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد شده و رسمیت طالبان را به دلیل عدم رعایت حقوق بشر، نقض حقوق زنان و دختران، امنیت و تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و… رد می‌کند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدرضا دوشنبه, ۲۳ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴

    بهتر بود ایران هم رای بی طرف میداد.چون خود طالبان هم خودشون رو دولت موقت میدونند.

    پاسخ
  2. علی جلالی فر دوشنبه, ۲۳ آبان, ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

    اقارضادرست میگن ولی طالبان یک فرقه وطیفه ازافغانستان است به سایر قومها اجازه شرکت درحکومت نمی‌دهد و شیعیان هزاره را قتل آم می‌کند به زنان اجازه حضور درجامعه نمی دهد نود درصد ملت افغانستان شدیدا مخالف این فرقه هستند ِلذا حکومت درآن کشور برای گیری تمام ملت میسر است مثل ایران از ملت رای گیری کنند به هرکسی رای دادن اورئسی جمهور شود و اول نمایندگان ملت مشخص شود برای گیری آنهم تا آمریکا آنجا لانه دارد اجازه نمی‌دهد وبین اقوام اختلاف افکنی می‌کند مثل عراق یالبنان یا سوریه اول پای شیطانها قطع نکنند همین آش همین کاسه است خدا لعنت کند آمریکا را

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.