به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیات جدیدی از عملیات امروز نیروهای مسلح ایران علیه تروریست‌های مستقر در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد.

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در خصوص دومین دور از عملیات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح ایران علیه گروه‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق اظهار داشت “قبل از عملیات ربیع که در ششم مهر ماه امسال انجام شد، ما به طور مرتب به اقلیم شمال عراق و دولت مرکزی عراق هشدار داده بودیم که گروهک‌های تجزیه‌طلبی که در شمال اقلیم عراق هستند و مقرهای مختلفی در منطقه شمال عراق دارند را یا اخراج و خلع سلاح و یا اردوگاه‌نشین کنند؛ اما به هر شکل این اتفاق رخ نداد.”

وی گفت “گروهک‌های تجزیه‌طلب هم اقدامات تروریستی خود را هم در داخل ایران از مبدا عراق انجام دادند و هم در برخی از اغتشاشاتی که در منطقه شمال‌غرب کشور به وقوع می‌پیوست ما همیشه جا پای عناصر ضد انقلاب و تجزیه‌طلبی که در شمال عراق مقرهای مختلفی داشتند را مشاهده می‌کردیم.”

سردار پاکپور با اشاره به عملیات ربیع نیروی زمینی سپاه که ششم مهر ماه سال جاری علیه گروه‌های تروریستی در اقلیم شمال عراق انجام شد، بیان کرد “عملیات ربیع را در یک حجم گسترده انجام دادیم که مقرهای آن‌ها به طور کامل آسیب دید و تعدادی هم کشته شدند. پس از عملیات ربیع هم به طور مرتب با دولت مرکزی عراق و مسئولان اقلیم شمال عراق ارتباط داشتیم. مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان و عناصری که قرار بود با این افراد مذاکره کنند با برگزاری جلساتی در جهت خلع سلاح و اخراج گروه‌های تروریست از شمال عراق ارتباطمان برقرار بود و جلسات مختلفی هم وجود داشت. آن‌ها هم قول دادند و در این جهت گام‌های اساسی را برداشته و اقدامات عملی را در محل استقرار تروریست‌ها شاهد باشیم. هم مقرهای تروریست‌ها در حاشیه مرزهای ما و هم مقرهای عمقی آن‌ها که تا ۱۲۰ کیلومتری عمر شمال عراق مستقر هستند، قرار بود اتفاقاتی رخ بدهد و آن‌ها را جمع کنند.”

بیشتر بخوانید: حملات موشکی و پهپادی سپاه علیه گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق + ویدیو

فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به تاکتیک تروریست‌ها برای مستقر شدن در میان مردم عادی تصریح کرد “اکنون حدود ۵۰ روز از آن موضوع گذشته و متاسفانه هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته و همچنان مقرهایی که در آن عملیات آسیب دیدند و منهدم شدند را تخلیه کردند و با رفتن به میان جمعیت در میان آن‌ها مستقر شدند. این موضوعی است که برای امنیت مردم شمال عراق بسیار مهم است. تروریست‌ها در میان جمعیت مستقر شدند و ما برخی از مقرهای آن‌ها که تراکم جمعیتی در اطراف آن‌ها وجود نداشت را امروز طی یک برنامه‌ریزی دقیق علیه برخی از این مقرها عملیات انجام دادیم.”

وی با بیان اینکه هم دولت مرکزی عراق و هم اقلیم شمال عراق مسئول امنیت مردم خودشان هستند، گفت “از طرفی هم ما مسئول امنیت مردم خودمان هستیم و اگر عناصر تجزیه‌طلب و تروریست بخواهند با فرصت در محلی تجهیز شده، تمرین و طرح‌ریزی کنند و از طرف آمریکایی‌ها پشتیبانی شوند و برای اقدامات ضد امنیتی در داخل و اقدامات تروریستی برنامه‌ریزی کنند؛ همان طور که در سنوات قبل هم مطرح کردیم این را برنمی‌تابیم و این مقرها را در هر نقطه‌ای که باشند مورد هدف قرار می‌دهیم.”

سردار پاکپور اظهار داشت “پس از عملیات ربیع شاهد بودیم در بسیاری از اتفاقاتی که در شمال غربی کشورمان رخ می‌دهد، این‌ها یا با هدایت و یا اعزام تیم‌هایی که برای هدایت اغتشاشگران جهت تخریب اموال عمومی می‌فرستند یا برخی اقدامات تروریستی که منجر شده به برخی ترورهایی که در داخل استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه رخ داده عمدتاً دستگیری‌هایی که داشتیم اکثریت آن‌ها از گروه‌های ضد انقلاب و تجزیه‌طلبی هستند که در اقلیم شمال عراق هستند. ما درباره امنیت خودمان با هیچکسی تعارف نداریم. بار دیگر تاکید می‌کنم ما در رابطه با امنیت خودمان با هیچکسی تعارف نداریم و چندین بار هم این نکته را اعلام کرده ایم. چندین مکان است که من از آن‌ها اسم می‌برم که بدانند ما نسبت به همه آن‌ها اشراف داریم و قبلاً هم به مسئولان اقلیم شمال عراق و دولت مرکزی عراق اسامی آن‌ها را اعلام کرده‌ایم.”

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت “منطقه‌ای به نام بکر جو در منطقه سلیمانیه یکی از مناطقی است که پس از اینکه ما مقررهای آن‌ها را منهدم کردیم در این منطقه مستقر شدند. اینجا منطقه ای است که جمعیت عادی هم در آن حضور دارند. مردم بکر جو باید این تروریست‌ها را طرد کنند تا امنیتشان برقرار شود. توپوزآباد دیگر منطقه‌ای است که یک روستا است که در کنار این روستا آمده‌اند یک اردوگاهی ایجاد کردند و در آنجا مستقر هستند که حتماً این‌ها را در عملیات های بعدی مورد هدف قرار خواهیم داد. خود کوی سنجق هم شهر کوی‌ سنجق و هم روستاهای اطراف آن و قلعه‌ای که تروریست‌ها دارند؛ برخی نقاط مانند آزادی و امیریه هستند که در آن‌جا مستقر شدند که مراکز جمعیتی هستند.”

سردار پاکپور با اشاره به سایر نقاط استقرار تروریست‌ها گفت “زرگوییز، گرد چال، جژنه‌کال و پاکشهر جزو مناطقی است که هم روستا هستند و هم جزو مناطق شهری و شهرکی. تروریست‌ها در کنار این روستاها و شهرک‌ها مستقر هستند و ما حتماً در عملیات های بعدی آن ها را مورد هدف قرار می دهیم. ما از مردم این روستاها و شهرها می خواهیم و تقاضا داریم که یا تروریست‌ها را طرد کنند و یا اطراف مقرهای آن‌ها حضور نداشته باشند تا دچار آسیب نشوند. این نکته ای است که هم بایستی مردم منطقه هم دولت اقلیم شمال عراق و هم دولت مرکزی عراق به آن توجه جدی داشته باشند.”

بیشتر بخوانید: هشدار ایران به عراق:‌ بساط گروه‎های تروریستی را از اقلیم کردستان عراق جمع کنید! + نقشه پراکندگی گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان

شایان ذکر است از صبح امروز، نیروهای مسلح ایران، مواضع گروه‌های تروریستی در حومه شهرک کویسنجق، جنوب سلیمانیه و ارتفاعات سیدکان را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار دادند که طی آن دستکم دو نفر از اعضای گروه تروریستی حزب دمکرات کردستان ایران کشته و ۱۰ تن دیگر مجروح شدند.

این حملات، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق را به واکنش وا داشته است. مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، حمله نیروهای مسلح ایران به مواضع گروه‌های تروریستی در کردستان عراق را تعرض به حاکمیت اقلیم دانست و آن را محکوم کرد.

آلینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در عراق نیز در این رابطه اظهار داشت: حمله ایران به کردستان عراق را محکوم کرده و از ایران می‌‎خواهیم که حملات خود را که ناقض حاکمیت عراق است، متوقف کند.

بیشتر بخوانید: حمله موشکی و پهپادی سپاه به گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق + ویدیو و تصاویر

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. میثم دوشنبه, ۲۳ آبان, ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸

    بیش باد

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.