تحولات آسیای میانه، ۲۴ آبان ۱۴۰۱

سه شنبه 24 آبان 1401 - 17:35
https://iswnews.com/?p=82348

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در درگیری‌های اخیر ارتش پاکستان و تحریک طالبان پاکستان در مناطق مختلف ایالت خیبرپختونخوا بیش از ۶۴ نفر کشته و زخمی شدند.


افغانستان:
۱- پنجشیر:
در ۱۸ آبان ماه، مسلحین اهل قندهار طالبان پس از مشاجره لفظی با مولوی قدرت الله، استاندار تاجیک تبار طالبان در پنجشیر ۵۰ نفر از مسلحین بومی طالبان را اخراج کردند.

۲- تخار:
– در ۱۹ آبان ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به پاسگاه مسلحین طالبان در روستای چهار توت واقع در شهرستان کلفگان، سه نفر از مسلحین طالبان از جمله “قاری سیف الدین” فرمانده پاسگاه کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.
– در ۲۱ آبان ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به پاسگاه مسلحین طالبان در روستای تخته تراش واقع در شهرستان رستاق، چهار نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۲۱ آبان ماه، پهپادهای ناشناس (احتمالا تاجیکستانی) برای انجام عملیات شناسایی در آسمان شهرستان درقد گشت زنی کردند.

۳- خوست:
در ۲۰ آبان ماه، افراد مسلح ناشناس (احتمالا مسلحین شبکه حقانی) “محسود انقلابی” از فرماندهان میدانی تحریک طالبان پاکستان را در گذرگاه مرزی غلام خان واقع در استان خوست ترور کردند. برخی منابع محلی نیز عامل ترور وی را حمله پهپادی ذکر کرده‌اند.
محسود انقلابی، در ابتدا فرمانده میدانی مسلحین تحریک طالبان بود و اخیرا به عنوان محافظ ویژه “نور ولی محسود” رهبر این گروه انتخاب شد. وی همچنین پسر عموی لطیف الله محسود، معاون اول رهبری گروه تحریک طالبان پاکستان بود.

۴- کابل:
در ۲۱ آبان ماه، بر اثر عملیات مسلحین اداره اطلاعات طالبان علیه مخفیگاه داعش در کوچه هفتم محله پانصد فامیلی واقع در منطقه پازدهم شهر کابل، پنج عضو داعش کشته و چهار عضو داعش از جمله دو زن بازداشت شدند.

۵- غور:
در ۱۸ آبان ماه، مسلحین طالبان ده ها نفر از ساکنان دو روستای بوم و تنگی نوشته در منطقه کرمان واقع در شهرستان لعل و سرجنگل را وادار به کوچ اجباری کردند.

۶- قندهار:
بر اثر درگیری مسلحین طالبان و نظامیان مرزبانی پاکستان در روز گذشته ۲۲ آبان ماه، در گذرگاه مرزی سپین بولدک-چمن واقع در شهرستان سپین بولدک در استان قندهار، دو سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.

۷- هلمند:
در ۲۰ آبان ماه، بر اثر انفجار یک خمپاره باقیمانده از جنگ در شهر لشکرگاه چهار دانش آموز کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

۸- کنر:
در ۲۰ آبان ماه، مسلحین اطلاعاتی طالبان چهار نفر از جمله دو عالم دینی سلفی و دو معلم یک مدرسه دینی سلفی را به اتهام حمایت از داعش در شهرستان خاص کنر تیرباران کردند.

۹- ننگرهار:
در ۲۲ آبان ماه، نیروهای تیپ سوم لشکر ۲۰۱ خالد بن ولید طالبان در عملیاتی اطلاعاتی در شهر جلال آباد، شش عضو داعش را بازداشت کردند.

۱۰- در ۱۸ آبان ماه، مؤسسه خیریه “اقدام علیه خشونت مسلحانه” در گزارشی کشته شدن ۱۳۵ کودک افغانستانی در جریان جنگ سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ میلادی توسط نظامیان انگلیسی را تایید کردند.

تاجیکستان:
۱- در ۱۸ آبان ماه، سفارت آمریکا در دوشنبه در ادامه کمک‌های نظامی خود به تاجیکستان برای تقویت امنیت در مرزها، ده دستگاه خودروی زرهی Jeeps را به نیروهای مرزی تاجیکستان اهدا کرد.
۲- در ۱۹ آبان ماه، سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان با حضور یافتن در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه، ضمن تسلیت برای حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع)، دفتر یادبود شهدای این حمله را امضاء کرد.
۳- در ۱۸ آبان ماه، سرلشکر محمد باقری، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران در تماس تلفنی با بختی بیک بیک بولاتوف، وزیر دفاع قرقیزستان، اطمینان داد که تاجیکستان از پهپادهای ایرانی در درگیری با قرقیزستان استفاده نخواهد کرد.

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۱۸ آبان ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به پاسگاه پلیس پاکستان در روستای راغزایی (رگزایی) واقع در منطقه تحصیل برمل در منطقه دیره اسماعیل خان واقع در ناحیه وزیرستان جنوبی دو سرباز کشته، سه سرباز زخمی و ۱۵ نفر دیگر اسیر شدند.
– در ۱۹ آبان ماه، بر اثر حمله انتحاری عوامل تابع ملا رهبر شهید، از فرماندهان تحریک طالبان پاکستان (TTP) به کاروان نظامی ارتش پاکستان در روستای عیدک واقع در ناحیه وزیرستان شمالی، ۱۶ سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۲۰ آبان ماه، بر اثر درگیری تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای مرزبانی پاکستان در روستای شیوه واقع در ناحیه وزیرستان شمالی در ایالت خیبرپختونخوا، ۱۰ نفر از نیروهای مرزی پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۲۰ آبان ماه، بر اثر درگیری تحریک طالبان پاکستان و نظامیان ارتش پاکستانی در منطقه بنگی دور در وزیرستان شمالی، دو سرباز پاکستانی و یک عضو تحریک طالبان کشته و چهار سرباز پاکستانی زخمی شدند.
– در ۲۱ آبان ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان به خودروی حامل نیروهای پلیس در منطقه امبار تحصیل در مهمند ایجنسی، چهار نیروی پلیس پاکستان کشته شدند.
– در ۲۲ آبان ماه، بر اثر دو عملیات جداگانه تحریک طالبان پاکستان در مناطق دوسلی تحصیل و گودیوم تحصیل، دو سرباز پاکستانی کشته شدند.
– در ۲۲ آبان ماه، بر اثر درگیری تحریک طالبان پاکستان و نیروهای ارتش پاکستان در منطقه بازارچه در منطقه میر علی تحصیل، سه سرباز پاکستانی کشته و چهار سرباز پاکستانی زخمی شدند.

۲- اسلام آباد:
در ۲۰ آبان ماه، اعتراضات هواداران عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان برای مخالفت با دولت شهباز شریف در شهرهای مختلف این کشور از سر گرفته شد.

۳- بلوچستان:
– در ۲۰ آبان ماه، منابع خبری ارتش آزادیبخش بلوچ (BLA) از دو حمله جداگانه عوامل این گروه به نیروهای ارتش پاکستان و گروه های محلی وابسته به دولت در مناطق زمران و تمپ خبر داد.
طبق این گزارش، عناصر BLA در زامران دو نیروی ارتش پاکستان را که در حال نصب حصار و سیم خاردار بودند به قتل رسانده و یک سرباز دیگر را مجروح کردند. همچنین عناصر BLA در منطقه تمپ نیز اعضای کاروان یک گروه محلی وابسته به دولت را که “جوخه مرگ تشکیل شده توسط آژانس اطلاعاتی پاکستان” تلقی می‌کنند، هدف قرار داده و سه نفر از آنها را کشته و چند نفر دیگر را مجروح کردند.
– منابع خبری داعش از ترور یکی از عوامل اطلاعاتی دولت پاکستان در روستای شیشه دغار واقع در منطقه قلات در ایالت بلوچستان در روز ۲۱ آبان ماه خبر دادند. طبق این گزارش، این عملیات به کشته شدن عنصر اطلاعاتی دولت پاکستان انجامیده است. گروه تروریستی داعش همچنین با انتشار بیانیه ای از هدف قرار دادن یک افسر پلیس پاکستان و کشته شدن او در منطقه جمرود در ناحیه پیشاور به تاریخ پنجشنبه ۱۹ آبان ماه خبر داد.
این در حالی است که منابع خبری ارتش آزادیبخش بلوچ (BLA) نیز از حمله عناصر این گروه به یک نیروی پلیس پاکستان در منطقه قلات خبر داده‌اند. طبق گزارش منابع BLA، این نیروی پلیس در این حمله زخمی شده است.

۴- در ۲۰ آبان ماه، نیروهای پلیس در ایالت سند ۱۲۲ پناهجوی افغانستانی از جمله ۱۳ کودک و ۲۲ زن را هنگام ورود از ایالت بلوچستان به این ایالت بازداشت کردند.

۵- منابع خبری نزدیک به گروه تحریک طالبان پاکستان (TTP)، در یک اینفوگرافیک نتایج عملیات های این گروه را در ده روز اول ماه نوامبر (۱۰ تا ۲۰ آبان ماه) اعلام کردند. نتایج مندرج در این اینفوگرافیک بدین شرح است: ۱۶ عملیات، بیش از ۲۱ کشته و زخمی، ۸ حمله مستقیم، ۱ عملیات کمین، ۵ عملیات ضد حمله، ۱ عملیات پشت خطوط اصلی و ۱ عملیات شلیک خمپاره می‌باشد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.