طالبان پاکستان و ترور بی نظیر بوتو

چهارشنبه 27 دی 1396 - 11:21
https://iswnews.com/?p=8265

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «تحولات جهان اسلام»؛ طالبان پاکستان پس از ۱۰ سال از ترور بی نظیر بوتو، نخست وزیر فقید پاکستان مسئولیت ترور وی را به عهده گرفته است.

در روزهای اخیر یکی از فرماندهان تحریک (جنبش) طالبان پاکستان «ابومنصور آسیم مفتی نورولی»، در کتاب «انقلاب محسود» مسئولیت ترور «بی نظیر بوتو» را به عهده گرفت.

بی نظیر بوتو در ۶ دی سال ۸۶ (۲۷ دسامبر ۲۰۰۷ میلادی) در یک حمله انتحاری در راولپندی پاکستان ترور شد. طی این حمله تروریستی، عامل انتحاری ابتدا ماشین حامل بوتو را به گلوله بست، که گلوله‌ها به گردن و سینه وی برخورد کردند. عامل انتحاری سپس مواد انفجاری همراه خود را منفجر کرد که موجب تلفات ۲۲ نفر دیگر (به جز بوتو) شد.

«پرویز مشرف» رئیس‌جمهور وقت پاکستان، با استناد به مدارکی (فایل مکالمه صوتی فرماندهان طالبان در خصوص این ترور) طالبان و القاعده را مسئول این ترور دانست، اما این گروهها دست داشتن در این حمله را رد کردند.
بنا به اعلام دولت پاکستان عامل انتحاری شخصی بنام «کرامت الله بلال» از اعضای القاعده اعلام شد.

 

بی نظیر بوتو به همراه پدرش ذوالفقار علی بوتو، از رهبران «حزب مردم پاکستان» بودند. این حزب معتقد به گزاره های سکولاریسم و سوسیالیسم هستند که از نقاط تقابل تفکرات طالبان و… است.

طالبان پاکستان، گروهی هستند که در وزیرستان (مناطق شمال غربی پاکستان) فعالیت دارند و عملیات های انتحاری و… زیادی را در پاکستان به اجرا درآورده اند.
این گروه در وزیرستان شمالی نفوذ و قدرت دارند، همچنین قسمت جنوبی وزیرستان توسط قبایل خودمختار اداره می شوند. سپاه صحابه، لشکر جهنگوی، طالبان افغانستان، القاعده و… از جمله متحدین و همراهان گذشته و حال این گروه هستند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس یکشنبه, ۱ بهمن, ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲

    روایت نحوه ترور بی نظیر بوتو بی اساس عنوان شده است.
    اگر علاقمندی بیان کنم.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.