رسانه‌های دولتی و یا همسو با دولت باکو از جمله شبکه‌های تلویزیونی جمهوری آذربایجان جنگ لفظی خود را علیه ایران تشدید کرده‌اند. این حملات رسانه‌ای و همسو که هر کدام گوشه ای را هدف قرار داده‌اند شاید یک تقسیم کار حساب شده میان رسانه‌های این کشور علیه ایران باشد.

اخبار هواشناسی
جهت گیری اخبار این شبکه ها حتی به بخش هواشناسی نیز رسیده است. مجری اخبار هواشناسی این شبکه تلویزیونی ابتدا با روسری در صحنه حاضر می شود و در تحلیل نقشه آب و هوا می گوید: «به وضعیت ابری هوای تبریز نگاه نکنیم. باور داریم که در تبریز هوا دائما آفتابی می شود». وی سپس روسری از سر برمی دارد و می گوید: «اهالی ارزشمند آذربایجان جنوبی به خودتان خوب برسید»!

ادعای ارضی درباره ایران
طی هفته اخیر بخش های خبری خزر تی وی، آذ تی وی، ای تی وی، باکو تی وی، ای آر بی تی وی ویدئوهایی از پوستر رئیس جمهور آذربایجان را روی دیوار کوچه های خلوت و نقاط خارج از شهر تبریز منتشر کرده اند. این اخبار می گویند شهروندان آذری در شهرهای مختلف شمال غربی کشور ایران الهام علی اف را آتاتوران (پدر توران) نامیده و خواستار ایجاد کشوری بنام گونِی آذربایجان شده اند.

تندترین این حملات لفظی و رسانه ای را «باکو تی وی» انجام می دهد. یک برنامه تحلیلی با نمایش یک نقشه مدعی مرزهای آذربایجان جنوبی از شمال غرب و شمال ایران تا مرکز ایران در استان فارس شده است. خبرنگار باکو تی وی «مراهیم نصیب اف» در گفتاری دست و پا شکسته به زبان فارسی با اشاره به برنامه تجزیه مناطق شمال غربی ایران اظهار کرده است: «سلام بر جمهوری آذربایجان جنوبی سرزمین تاریخی آذربایجان. بخاطر اینکه در آینده نه چندان دور هموطنان اهل آذربایجان جنوبی دولت خود را تاسیس خواهند کرد. چون نه تنها آذربایجان جنوبی دارای جمعیتی ۴۰ میلیون نفری (است) بلکه همه سرزمین ایران در طول تاریخ جزو سرزمین آذربایجان بوده است». وی در ادامه به زبان آذری گفته است: «اصل مطلب را حکومت ملاهای (قوم) فارس فهمیده اند».

توهین به اسلام ولایت فقیه
اما دیگر بخش های باکو تی وی فراتر از این هم رفته و بدون هیچ ملاحظه ای به احکام اسلامی و علمای شیعه حمله می‌ کند. مجری با بیان تمسخر آمیزی خطاب به روحانیون ایران اظهار می کند: «(امام) خمینی در تحریر الوسیله رابطه جنسی با نوزاد شیرخوار را مجاز می داند و مثل اینکه طلبه های او مدت صیغه خود را با ارمنی ها طولانی کرده اند».

وی در ادامه به موضوع گسترش پیروان رهبر جمهوری اسلامی در این کشور می پردازد و می گوید: «کسانی که می خواهند در خاک ما آقایی کنند اکنون موذیانه ولایت فقیه را در باورها گنجانده اند. گوش هایتان را خوب باز کنید و خوب بشنوید. نه اینکه ولایت را نمی پذیریم برعکس شما را به قبول ولایت خودمان در گونِی آذربایجان (آذربایجان جنوبی) فرا می خوانیم. آخر کلام اینکه به گوش تان (این سخن را) گوشواره کنید که یا بیعت می کنید و یا تعظیم. البته خودتان می دانید اما وضویی که با کانیاک (نوعی شراب گران قیمت سرخ رنگ) ارمنی گرفته اید، خیلی وقت پیش باطل شده است. مراقب سخن تان و خودتان باشید و سالم بمانید».

بنابر تحلیل تحولات جهان اسلام، رسانه های دولتی و همسو با دولت جمهوری اسلامی ایران از جمله روزنامه‌ها و صداوسیما همواره اخبار توهین آمیز جمهوری آذربایجان را سانسور کرده و اخبار آذربایجان را فیلتر شده به گوش مخاطب می رساندند. همواره توصیه هایی بوده که به اهالی رسانه گفته شده است که اگر کلامی درباره ستم بر مردم مظلوم آذربایجان در آنها نوشته یا پخش شود، آنها به رهبری، ولایت فقیه و اسلام توهین می کنند. آخرین نمونه هم از این دست توصیه ها پخش مستندی درباره تاریخچه خانوادگی علی اف از نخجوان تا مسکو است که با همین دست توصیه ها از پخش آن جلوگیری شده است.
اما آنچه که مشخص است این سیاست نتیجه معکوس داده است! هر چقدر که اهالی رسانه های ایرانی با فشار لابی قدرتمند آذربایجان روبرو شده اند و اخبار را سانسور می‌کنند، در سمت آذربایجان برعکس است و به صورت روزانه شاهد توهین و افتراهای رسانه های این کشور در تمام مسائل از خرابی یک بخاری معمولی ایرانی! تا مسائل کلان کشوری هستیم. رسانه های دولت باکو تمام شئون ایران را به سوژه های خبری خود مبدل کرده اند و حالا گستاخی را به حد اعلاء رسانده و مرجعیت، احکام اسلامی و ولایت فقیه را مورد توهین و تمسخر قرار می‌دهند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. amir چهارشنبه, ۲ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱

    از ماست که بر ماست…هر مشکلی هست از خوده ماست…اون زمان که گلویمان را جر میدادیم می گفتیم سنگ اذربایجان رو به سینه نزنید این روز ها رو میدیم
    درد زیاده ادم نمی دونه از کجا بگه

    پاسخ
  2. محمدرضا چهارشنبه, ۲ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴

    شش ماه تا یکسال پیش از جنگ ایران و عراق ارتش و سپاه و ژاندارمری جا به جایی های ارتش عراق و آمادگی عراق برای حمله به ایران رو گزارش دادند اما یه عده تندرو مثل **** در اندیشه اتحاد اسلامی با صدام بودند و یه عده کندرو مثل **** جنگنده ها و تانک های ایران رو برگشت دادند.
    همین روند ادامه داشت و دیپلماسی همیشه سربازان رو وجه المصالحه قرار داد به ویژه در پایان جنگ و اسیران زیادی که عراق پس از قطعنامه از ایران گرفت.و روزهای بی سروته جنگ پس از قطعنامه ناگفته های زیادی دارد.
    وقتی تو این چند سال از بچه های اول و آخر جنگ کسی رو نیاوردند تا از آموخته ها و ایثارگری هایش سخن بگوید،نتیجه اش میشه همون سازشکاری ها که این بچه های پاک به ویژه تو آخر جنگ و پس از قطعنامه چوبش رو خوردند.
    الان هم کم و بیش همون داستان هست،داستان باکو شاید دو تا سه سال دیگه خودش رو نشون بده.وقتی تو رسانه ما اینقدر یه کشور کوچیک نفوذ داره.پس دشمن تو خودمون هست.
    من دیگه حرفی ندارم.

    پاسخ
  3. فرزند ایران چهارشنبه, ۲ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳

    روزی که اسرائیل نابود بشه. فرزند ناخلف به دامان سرزمین مادری باز خواهد گشت

    پاسخ
  4. شرف چهارشنبه, ۲ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

    و همچنان سکوت…

    پاسخ
  5. چهارشنبه, ۲ آذر, ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸

    سلام.قاعدتا رژیم باکو هرچه توان داشته باشد، در همین ماه(اذر) انجام خواهد داد! چون بعد از این تقریبا هرچقدر به درون ماه دی بریم! وضعیت برای باکو سختو سخت تر خواهد شد! .. چون موج سرما در اروپا و غرب شروع میشود! و تظاهرات شدید ضد دولتی در غرب اغاز خواهد شد ! .. اما الان که هنوز کمبودها شدید نشه، فرصت دارن! و اگر قرار است جنگ صورت بگیره،همین ماه است! ..
    و این ویدئو کلیپ ها نشون میده،چقدر سخیف کار میکن،! شبیه کارهای چندش آور،منافقین و لودها در اپوزسیون .. این روش ها برای مردمان خودش جالب نیست! چون اونا حالشون از شما رژیم مستکبر بهم میخوره و در راس قدرت سالها سال حکومت رانی کرده اید! و اجازه حرف زدن با مردم رو ندادید! کلیپ ها وحشتناک اتوبوسی دستگیری هرکس که ضد شما رژیم باکو حرف میزنند. هنوز هست! .. این نشون میده،فاقد تمدن هستید!

    پاسخ
  6. پندار پنجشنبه, ۳ آذر, ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۳

    اگر عمیق تر به مسئله نگاه کنیم متوجه می شویم که دلیل سانسورهای این تیپی چیه و چرا خبرگزاری های داخلی ما تو این آتش نمی دمن و چرا اصلا بحث مماشات و مصلحت اندیشی وسط نیست منکر لابی آران در ایران نمی شم اما خود این لابی هم در حالی که فکر می کنه خیلی درست داره به جلو می ره نمی فهمه که دست مایه یک بازی بزرگ تر شده اجازه بدهید شفاف تر بگم :
    ما نمی توانیم همین جوری پاشیم در دنیا بگیم که قفقاز خاک ماست و داریم لشگرکشی نظامی می کنیم که بریم خاکمونو برگردونیم اینجوری کاملا محکوم می شویم حتی دوستان ما در منطقه و فرامنطقه ممکنه به ما نقد کنند اما اگر محیطی فراهم شود که به دنیا نشان دهیم که ما پیرو اصول جهانی هستیم اما جمهوری آران , امنیت ملی ما را تهدید می کند آنوقت قضیه خیلی فرق می کنه درواقع نیاز داریم به چیندن یکسری زمینه ها , درواقع ما یک تله بزرگ برای این کودن ها پهن کردیم و این ها قدم به قدم وارد عمق این تله می شن , ما از بازگشت قره باغ به جمهوری آران حمایت کردیم اما دلیلش مصلحت اندیشی و یا نفوذ لابی آران نبود دلیلش این بود که به دنیا نشان دهیم که ما تابع اصول جهانی هستیم دلیل دومش اینه که این مناطق می تونه امانتی دستشون باشه تا بعد ! اما اگر دست ارامنه بود خب ما هیچ جوره نمی توانیم به این قطعه از خاک مان برسیم . ضمنا باید به حال و هوای مردم آذری خودمان هم توجه کرد من هم از سمت پدری و هم از سمت مادری , اردبیلی هستم می تونم بگم مردم آذربایجان غیور , وطن دوست و باهوش هستند اما ضمنا احساسی هم هستند پس باید با صبوری تمام , حتی الامکان میدان را هم شفاف کرد که خود آذری های ما هم بفهمن چه خبره موقعی که کار به عملیات میدانی می کشد اردبیل , تبریز و … شلوغ نشود درواقع هسته های این ها فعال شد مردم توجهی نکنند چون رسانه هم دست ما نیست چنانکه امروز هم می بینید که دشمن چه دروغ های شاخداری به خورد مردم می ده به کلیت ماجرا دقت کردین ؟ آن ها باید بیشتر و بیشتر ماهیت خودشان را نشان بدن ما باید بیشتر و بیشتر حقانیت خود را در دنیا نشان دهیم و اینکه امنیت ملی ما را تهدید می کنند و باید بیشتر و بیشتر هم برای مردم خودمان توضیح داد که چه خبر است تا میدان شفاف بشه خیلی از مردم آران هم حس خوبی به ایران دارند حال این ها را هم نباید خراب کرد خروجیش می شه صبوری کردن همراه با هوش و دوری از تحرکات احساسی و شتاب زده , اجازه بدهید تا جایی پیش برن که حضور نیروهای صهیونیست و سلفی تکفیری را هم علنی کنند و وارد سیونیک بشن که این فقط در فضایی امکان پذیره که از سمت ما احساس تعلل و ضعف کنند ببینند که چقدر کار دارن می کنن و ایران خیلی منفعلانه و ضعیف کار می کنه بهانه ها جور شود ۱۰ ها سند تهدید امنیت ملی برای ارائه به دنیا تهیه شود میدان شفاف شود آنوقت ما در یک نصف روز , همزمان هم نخجوان را برمی گردانیم هم به شکل نظامی وارد سیونیک می شیم تا از خاک ارمنستان حفاظت کنیم یک قدم اضافه تر بردارن تا خود بادکوبه می ریم که فاصله آستارا تا بادکوبه اندازه فاصله تهران کاشانه و بسیار نزدیک و در مسیر هم لنکرانی ها و تالشی ها اضافه خواهند شد از دریا هم داخل بادکوبه نیرو می ریزیم نکته اینکه آران یک هفتم اوکراینه و یک چهارم اوکراین جمعیت داره بلحاظ اهمیت هم صرفا یک جای پا برای آنگلوصهیون هاست اما اوکراین به هزار دلیل آنقدر برای غرب مهم است که بخاطرش وارد جنگ جهانی هم خواهند شد موقعیت آران هم جوری نیست که بتوانند دائما پشتیبانی کنند برخلاف اوکراین , عملیات هم سریع خواهد بود روسیه هم مقابله نخواهد کرد خصوصا در وضعیت امروزش و ترکیه را هم براحتی می شود در سوریه و عراق درگیر کرد خب پس اجازه بدین که این ها هر غلطی خواستن بکنن هر چیزی دوست داشتن بگن ما استقبال می کنیم تا به وقتش بگیم چه خبره یک ۲۴ ساعت طوفانی خواهند دید که نفهمن از کجا خوردن که بجای فکر کردن به آذربایجان جنوبی , دنبال یک باریکه مرزی لب مرز روسیه باشن تا موجودیت خود را نگه دارند .

    پاسخ
  7. آرین کریمی شنبه, ۵ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵

    الهام علی اف و پدرش حیدر علی اف در اصل کرد بودند و یهودی بودند.طبق اسناد موجود این خاندان بعد از بین رفتن شوروی با دسیسه اسراییل در شمال ایران حکم چشم اسراییل را دارد.تفکرات اسراییلی ها ======۱ترک ها در تعصب مذهبی و سرزمین و غیرت و ناموس با کسی شوخی ندارند.۲در ایران و آذربایجان ترک وجود دارد.۳تماما شیعه هستند و از نظر جمعیت بزرگترین قوم ایران هستند۴نفوذ در ترکان ایران و آذربایجان که ستون شیعه گری است باید فروبریزد۵ سردر گمی ترکان ایران در احتمال درگیری با آذربایجان و البته مردم آذربایجان هم سردرگم میشوند.۶اختلاف عجیب درمنطقه آذربایجانها باعث درگیر های جبران ناپذیر میشود.

    اسراییل میخواد باز شیعه کشی و برادر کشی راه بیاندازد اما نمی تواند این خیال خام را به گور میبرد

    پاسخ
    1. وحید دوشنبه, ۱۴ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳

      «از نظر جمعیت بزرگترین قوم ایران هستند»! همه‌ی آمارها از آمار استانی تا آمار سازمان سیا همه فارسی‌زبانان را اکثریت مطلق می دانند ولی چهار نفر چون تویی گبول ندارید.
      «در ایران و آذربایجان ترک وجود دارد.۳تماما شیعه هستند» در ارومیه تورکهای سنی بسیارند و در اران-شروان هم اکثرا کمونیست هستند تا شیعه!
      «ترک ها در تعصب مذهبی و سرزمین و غیرت و ناموس با کسی شوخی ندارند» تعصب شاید ولی درباره‌ی غیرت و مذهب و ناموس و سرزمین چند جمله خودت قضاوت کن:
      درباره‌ی سرزمین: مهاجرت از آلتای و اورخون مغولستان چه تعصبی را به سرزمین توجیه میکنه؟ کاری به خیانت اقلیت پانترکیست از در ۱۲۰ سال اخیر ندارم چون از مهمان امیدی نمیشه داشت.
      درباره‌ی ناموس : مراکز فحشا و فساد در کشورهای ترکیه و جمهوری باکو که قابل دیدنه. کاری به عشرتکده‌ی بناب-مراغه پیش از انقلاب و حداقل یک سوم روسپیان شهرنو هم ندارم.
      درباره‌ی مذهب : کمونیست شدن چند کشور (از قزاقستان تا جمهوری باکو) و پذیرش سکولاریسم در ترکیه با مقایسه با ایران و افغانستان که نه زیر بار کمونیسم رفتند و نه سکولاریسم همه چیز رو نشون میده
      درباره‌ی غیرت: اول معنی غیرت را بدان بعد بگو. غیرت چیست؟ تغیر و بی‌تفاوت نبودن. نسبت به چه؟ وطن، ناموس، دین. هر سه را بالا توضیح دادم

    2. مهدی چهارشنبه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹

      ۱۵ درصد جمعیت ایران بنابه تمام مستندات آماری رسمی و غیر رسمی ترک هستند. برادران آذربایجانی چون بخاطر کار به اقصی نقاط کشور مهاجرت کردن به شدت پراکنده اند به همین دلیل شما تصور میکنید همه ترک زبان هستند. شما هم مثل علی اف دچار اشتباه محاسباتی شده اید و همین موضوع باعث شده که آنها تصور کنند در ایران برایشان فرش قرمز پهن شده هست همان اشتباهی که صدام در خوزستان مرتکب شد.
      تمام نقاط نظامی و اقتصادی باکو حتی یک ساعت هم در مقابل موشک های نقطه زن ایران دوام نمی آورد. حجم آتشبار موشک ها فقط از پایگاه اسفهلان تبریز، تمام توان نظامی باکو اعم از فرودگاهها کارگاههای تولید پهباد و … را درهم میکوبد. علی اف آنقدر نفهم است که نمی داند بادی که صهیونیست ها در کاپشن او کرده اند فقط یک پف است و هیچگونه هماوردی در مقابل ایران ندارد.

  8. محمد متقی راد سه شنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۷

    معلوم نیست این مماشات و بی توجهی در مقابل این بی ادبی های آذربایجان به خاطر چیه الان موقع آن رسیده که این استان به دیگر استان های کشور بپیونده و زمان قرارداد ننگین گلستان و ترکمن چای هم به پایان رسیده و مسئولین باید هر چه زود تر در این زمینه اقدام کنند ملت ایران بی صبرانه منتظر برادران و خواهران آذربایجانی خود هستند که به مام وطن بپیوندند

    پاسخ
  9. محمد متقی راد سه شنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۳

    نمونه یک فرزند ناخلف اینجا مصداق پیدا میکنه انشالله در آینده ای بسیار نزدیک این فرزند ناخلف به مام میهن برخواهدگشت

    پاسخ
  10. علی پنجشنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۴

    هرچه سریع تر باید اسراییل رو از بین ببریم متاسفانه با پول سر مردم رو شیره مالیده الهام علی‌اف ‌‌ میخواد شیعه کشی راه بندازه با صهیونیست ها .
    آقا بیاید سر مار رو بزنید
    مرگ بر اسراییل
    درود بر ملت شریف اذری

    پاسخ
  11. ز ف دوشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۲

    آذربایجان که از خودس هنری نداره همش نقسه اسرائیل هست. چرا اینقدر مماشات و پذیرش تحفیر

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.