تحولات آسیای میانه، ۷ آذر ۱۴۰۱

دوشنبه 7 آذر 1401 - 20:46
https://iswnews.com/?p=83109

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در پی درگیری مسلحین طالبان با اهالی روستای سیوک واقع در مرکز استان دایکندی، ۱۰ نفر از جمله سه کودک و یکی از اعضای طالبان کشته و ۹ نفر دیگر زخمی و بازداشت شدند.


افغانستان:
۱- پنجشیر:
در ۴ آذر ماه، بر اثر درگیری داخلی مسلحین طالبان اهل قندهار در روستای سنگی خان واقع در شهرستان شتل، هشت نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۲- تخار:
– در ۱ آذر ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به پایگاه مسلحین طالبان در روستای چمن خسده واقع در شهرستان فرخار، یک نفر از مسلحین طالبان کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.
– در ۱ آذر ماه، بر اثر انفجار یک بمب در مقابل دادگاه شهری مسلحین طالبان در شهرستان دشت قلعه، سه نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۲ آذر ماه، در پی کمین نیروهای احمد مسعود به مسلحین طالبان در چهارراهی حاج ظریف واقع در منطقه اول شهر تالقان، سه نفر از مسلحین طالبان از جمله “قاری محفوظ الله” مدیر بخش جنایی شهر تالقان کشته شدند.

۳- دایکندی:
– در ۴ آذر ماه، در جریان حمله مسلحین طالبان به منازل دو تن از اهالی روستای سیوک واقع در شرق شهر نیلی، ۹ نفر غیرنظامی از جمله سه کودک کشته، سه نفر غیرنظامی زخمی و ۶ نفر دیگر بازداشت شدند. همچنین یک نفر از مسلحین طالبان کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.
طبق اظهارات ذبیح الله مجاهد، سخنگوی وزارت کشور طالبان، این افراد خودسر و مسلح بوده و مقامات محلی طالبان از طریق بزرگان محلی برای تحویل سلاحها دو بار به آنها هشدار داده‌اند اما آنها خودداری کرده و در نهایت با طالبان درگیر شده‌اند. منابع محلی نیز با رد این ادعا می‌گویند که این افراد به دلیل اختلاف بر سر مالکیت یک قطعه زمین مسلح بوده‌اند. همچنین گفته می‌شود طالبان این اقدام برای پیشگیری از شکل گیری هسته گروه‌های ضد طالبانی در شهر نیلی انجام داده است و در این کشتار بی‌رحمانه افراد پشتون تبار طالبان و همچنین ژنرال محمد علی صداقت، از فرماندهان محلی دایکندی و از اعضای پیشین حزب وحدت اسلامی به ریاست کریم خلیلی دست داشته‌اند. ژنرال صداقت این ادعا را تکذیب کرده است.

– در ۵ آذر ماه، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، حمله مسلحین طالبان به روستای سیوک و کشته شدن کودکان در این حمله بی رحمانه را محکوم کرد.

۴- کابل:
– در ۳۰ آبان ماه، اداره عمومی اطلاعات طالبان فعالیت حزب “التحریر” و “جمعیت اصلاح” و نهاد “نجم” را به دلیل همفکری با گروه خوارج (داعش) ممنوع اعلام کرد.
– در ۴ آذر ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان، یکی از محافظین عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی در حکومت پیشین افغانستان را به اتهام همکاری با نیروهای احمد مسعود بازداشت کردند.
– در ۶ آذر ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان چهار نفر را به اتهام تلاش برای اجرای حملات تروریستی در کابل، بازداشت کردند.

۵- ننگرهار:
در ۱ آذر ماه، افراد مسلح ناشناس (احتمالا مسلحین اطلاعاتی طالبان) در روستای کوشتل واقع در شهرستان سپین غر، یک عالم دینی سلفی با نام مولوی گلبدین را ترور کردند. مولوی گلبدین در زمان حکومت پیشین به اتهام همکاری با داعش زندانی بود و پس از تسلط طالبان از زندان آزاد شد.

۶- قندهار:
در ۱ آذر ماه، نیروهای جبهه آزادی افغانستان مدعی ترور دو نفر از فرماندهان میدانی طالبان به نام های مولوی حافظ و قاری خلیل، در شهرک عینو مینه واقع در منطقه یازدهم شهر قندهار شدند.

۷- کنر:
– در ۱ آذر ماه، بر اثر درگیری داخلی مسلحین طالبان در شهر اسدآباد، مولوی عزت‌الله هدایت، رئیس اداره کشاورزی و دامداری طالبان در استان کنر کشته شد.
– در ۵ آذر ماه، بر اثر انفجار بمب در روستای تره واقع در شهرستان مانوگی، چهار نفر غیرنظامی از جمله سه کودک کشته شدند.

۸- هرات:
در ۳ آذر ماه، بر اثر حمله افراد مسلح ناشناس (احتمالا داعش) به پاسگاه طالبان در منطقه چهارباغ فیروزه واقع در شهرستان انجیل، هفت نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۹- ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی: تشکیل دولت فراگیر متشکل از همه اقوام در افغانستان، در اولویت روسیه و کشورهای منطقه قرار دارد. خطر نفوذ مسلحین سازمان‌های تروریستی در افغانستان به خاک کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی همچنان زیاد است.

تاجیکستان:
۱- در ۲ آذر ماه، سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی فدراسیون روسیه با “امامعلی رحمان” رئیس جمهور تاجیکستان دیدار کرد. در این دیدار دو طرف در مورد همکاری های امنیتی، مبارزه مشترک با تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، و مبارزه با جرم های سازمان یافته، سایبری و تهدیدات امنیت ملی رایزنی کردند.

۲- در ۵ آذر ماه، تصویری از توافقنامه همکاری میان دولت تاجیکستان و جبهه ملی افغانستان (نیروهای احمد مسعود) منتشر شد. هیچ یک از طرفین به طور رسمی مفاد این توافقنامه را تایید نکرده‌اند و این خبر به احتمال زیاد صحت ندارد.

۳- در ۵ آذر ماه، یک فروند هواپیمای ترابری “C17” ارتش آمریکا حامل کمک های بشردوستانه وارد دوشنبه شد. این کمک ها برای ساکنان منطقه سغد و اسفره که در درگیری‌های اخیر مرزی قرقیزستان-تاجیکستان متضرر شدند، توزیع خواهد شد.

پاکستان:
۱- خیبر پختونخوا:
– در ۱ آذر ماه، منابع رسانه ای تحریک طالبان پاکستان (TTP) یک مستند ۱۳ دقیقه ای از عملیات های اخیر این گروه علیه ارتش پاکستان منتشر کردند. در این فیلم بخش هایی از عملیات های مختلف راکتی، کمین، تک تیراندازی و به اسارت درآوردن نیروهای ارتش پاکستان توسط عناصر تحریک در مناطق مختلف شکتوی جنته در وزیرستان جنوبی، صده سپرکت در کوهات، دی آئی خان، وانا راغزی تهانه در وزیرستان جنوبی، ریکی تهانه در پیشاور، دیره اسماعیل خان، جمرود در پیشاور به نمایش درآمده است. لازم به ذکر است که ورژن پشتوی این فیلم با زیرنویس فارسی و ورژن اردوی این فیلم با زیرنویس انگلیسی ارائه شده است.

– در ۱ آذر ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به کاروان ارتش پاکستان در روستای ملاخیل واقع در منطقه وزیرستان شمالی، یک خودروی نظامی منهدم و ده نفر از سربازان پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۳ آذر ماه، بر اثر دو حمله جداگانه تحریک طالبان پاکستان (TTP) بر نظامیان پاکستانی در روستاهای دوسلی تحصیل و کاکاخیل در وزیرستان شمالی، دو نظامی پاکستانی کشته شدند.
– در ۳ آذر ماه، بر اثر انفجار بمب در مسجد روستای پنج گینه در منطقه انگور آده واقع در ناحیه وزیرستان جنوبی، یک کودک کشته و یک غیرنظامی زخمی زخمی شد.
– در ۵ آذر ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نظامیان پاکستانی در منطقه میرعلی تحصیل واقع در وزیرستان شمالی، یک سرباز پاکستانی کشته و یک سرباز دیگر زخمی شد.
– در ۵ آذر ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به پاسگاه نظامیان پاکستانی در روستای زینزرگاه در وزیرستان شمالی، دو سرباز پاکستانی کشته و یک سرباز دیگر زخمی شد.

۲- در ۲ آذر ماه، عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان و رئیس حزب تحریک انصاف، فراخوان تجمع نهایی را اعلام کرده و از طرفدارانش خواست تا در روز ۲۶ نوامبر (۵ آذر ماه) در شهر راولپندی تجمع کنند. (جزئیات بیشتر)

۳- در ۲ آذر ماه، وزارت دارایی پاکستان تحقیقاتی را درباره انتشار غیرقانونی و بدون مجوز اطلاعات مالیاتی خانواده ژنرال “جاوید قمر باجوا” فرمانده ارتش این کشور را آغاز کرد. اطلاعات اختلاس و فرار مالیاتی خانواده ژنرال باجوا اخیرا توسط احمد نورانی، خبرنگار ساکن در آمریکا منتشر شده است.

۴- در ۵ آذر ماه، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در یک سفر رسمی به دعوت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه راهی این کشور شد. توسعه همکاری های دوجانبه در بخش های مختلف، بررسی تحولات منطقه ای و بین المللی و دیدار با جامعه تجاری ترکیه از جمله برنامه های شهباز شریف در سفر به آنکارا اعلام شده است. نخست وزیر پاکستان همچنین در مراسم رونمایی از چهارمین کشتی جنگی پاکستانی از نوع کروت تحت عنوان “MILGE” که با مشارکت ترکیه در کارخانه کشتی سازی استانبول ساخته شده است، شرکت خواهد کرد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.