دیدار نخست وزیر عراق با رهبر انقلاب + تصاویر

سه شنبه 8 آذر 1401 - 18:36
https://iswnews.com/?p=83181

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نخست‌وزیر عراق و هیئت همراه، با امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق پس از دیدار با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد، عصر امروز با امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

امام خامنه‌ای در این دیدار تأکید کردند:

“پیشرفت عراق و رسیدن به جایگاه والا و واقعی خود به نفع جمهوری اسلامی است و ما معتقدیم جنابعالی، شخصی هستید که توانایی پیشبرد امور و ارتباطات عراق و رساندن این کشور به جایگاه مستقل و شایسته تمدن و تاریخ آن را دارید.”

رهبر انقلاب اسلامی با تبریک انتخاب شیاع السودانی به عنوان نخست‌وزیر عراق، وی را فردی مؤمن و توانا خواندند که قرارگرفتن او در رأس دولت عراق مایه خرسندی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عراق را برترین کشور عربی منطقه از لحاظ ثروت‌های طبیعی و انسانی و همچنین پیشینه فرهنگی و تاریخی و تمدنی دانستند و گفتند:

“متأسفانه با وجود چنین پیشینه‌ای، عراق هنوز نتوانسته است در جایگاه والا و واقعی خود قرار گیرد و امید می‌رود با حضور جنابعالی، عراق به پیشرفت و جایگاه واقعی خود دست یابد.”

ایشان یکی از ضرورت‌های اساسی رسیدن عراق به جایگاه واقعی خود را، انسجام و وحدت مجموعه‌های داخل عراق برشمردند و افزودند: یکی دیگر از الزامات این پیشرفت، استفاده حداکثری از نیروهای جوان و پُر انگیزه عراق است.

رهبر انقلاب با اشاره به سخنان نخست‌وزیر عراق مبنی بر اینکه طبق قانون اساسی به هیچ طرفی اجازه استفاده از خاک عراق برای برهم زدن امنیت ایران را نمی‌دهیم، گفتند:

“متأسفانه اکنون این اتفاق در برخی مناطق عراق روی می‌دهد و تنها راه‌حل آن این است که دولت مرکزی عراق اقتدار خود را به آن مناطق نیز گسترش دهد. البته دیدگاه ما درباره امنیت عراق این است که اگر هر طرفی قصد بر هم زدن امنیت عراق را داشته باشد، ما سینه خود را در مقابل او و برای حفاظت از عراق سپر خواهیم کرد. امنیت عراق، امنیت ایران است، همچنانکه امنیت ایران نیز در امنیت عراق تأثیرگذار است.”

در این دیدار که حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نیز حضور داشت، شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق به روابط راهبردی و تاریخی ایران و عراق اشاره کرد و گفت:

“نمونه بارز کنار هم بودن ایران و عراق، جنگ با داعش بود که خون ایرانیان و عراقی‌ها در یک سنگر، در هم آمیخته شد. امنیت ایران و عراق از یکدیگر جدا نیست و ما طبق قانون اساسی به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که از خاک عراق برای خدشه دار کردن امنیت استفاده کند.”

وی با گرامیداشت یاد شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، این دو شهید بزرگوار را نمونه دیگری از کنار هم بودن دو ملت ایران و عراق دانست.

شایان ذکر است صبح امروز (سه شنبه)، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در رأس یک هیئت بلند پایه جهت دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

بیشتر بخوانید: سفر السودانی به تهران؛ دیدار نخست وزیر عراق با رئیس جمهور ایران + تصاویر

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.