تحولات اوکراین، ۹ آذر ۱۴۰۱

چهارشنبه 9 آذر 1401 - 16:53
https://iswnews.com/?p=83190

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در پی دور جدید حملات ارتش روسیه در جبهه های مختلف استان دونتسک، مناطق کوردیومیوکا، زلنوپیلیا و اوزارانیوکا واقع در جنوب شهرک باخموت و منطقه اسپیرنه در جنوب غربی لیسیچانسک به تصرف نیروهای روسی درآمد.

۱- زاپروژیا:
در ۲۷ آبان ماه، ارتش روسیه با چند فروند موشک و پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ کارگاه‌های تولید، تعمیر و نگهداری هواپیما در کارخانه موتور سیچ و انبار مهمات نیروهای اوکراینی را در منطقه شوچنکیفسکی واقع در شرق شهر زاپروژیا مورد حمله قرار داد. منابع محلی نیز از وقوع هفت انفجار و آتش سوزی در برخی نقاط زاپروژیا خبر داده‌اند.

– در ۸ آذر ماه، ارتش روسیه مواضع نیروهای اوکراینی در جبهه جنوب شهر زاپروژیا و مناطق حومه آن را مورد حمله توپخانه‌ای قرار داد.
– در ۸ آذر ماه، ارتش اوکراین با استفاده از چند فروند پهپاد انتحاری به ایستگاه برق روستای چاپایوکا حمله کردند. این حمله منجر به تخریب ۲ ترانسفورماتور در این ایستگاه شد.

۲- خرسون:
ارتش روسیه عصر روز ۲۸ آبان ماه، مواضع نیروهای اوکراینی در اطراف کارخانه کشتی سازی در جزیره کارانتینی واقع در جنوب شهر خرسون را مورد حمله قرار داد. پس از این حمله، آتش سوزی بزرگی در محل رخ داد که دود ناشی از آن نشانگر هدف قرار گرفتن انبار مهمات و یا یک محموله تسلیحات نظامی است.

– در جریان عقب نشینی روسیه و ورود نیروهای اوکراینی به شهر خرسون و مناطق غربی رود دنیپرو، تصاویر متعددی از حضور نازی‌ها در این محور دیده می‌شود. این افراد علاوه بر همراه داشتن پرچم و نمادهای واحدهای مختلف SS در آلمان نازی، مرتکب جنایات جنگی مختلفی از جمله قتل عام اسرای روسیه شده‌اند. ویدیوهای پایین مربوط به لحظه اسارت ۱۱ نفر از نیروهای روسی است که توسط نیروهای ارتش اوکراین قتل عام می‌شوند. البته برخی رسانه‌های اوکراینی مدعی هستند که این اسرای روس توسط نفر آخر که از اسارت سر باز می‌زند، به رگبار بسته می‌شوند، نه سربازان اوکراینی! علیرغم این اختلاف نظر، جهت اسلحه و شلیک آخرین نفر از سربازان روس به سمت اوکراینی‌هاست و با چرخیده شدن جهت دوربین حقیقت موضوع نامشخص می‌ماند.


– تصاویر ماهواره‌ای شرکت مکسار در ۷ آذر ماه، نشان دهنده عملیات مهندسی ارتش روسیه برای ایجاد مواضع دفاعی در بخش شرقی استان خرسون است. روسیه با احداث موانع و استحکامات دفاعی در امتداد جاده‌ها و تقاطع‌های مهم، قصد جلوگیری از پیشروی اوکراینی‌ها در عملیات احتمالی در ماه‌های آینده را دارد.
تحلیلگران اروپایی مدعی هستند که نیروهای مسلح اوکراین با پشتیبانی ناتو و آمریکا، در حال تدارک برای اجرای عملیات نظامی در جبهه جنوب اوکراین به ویژه در مناطق شرقی رود دنیپرو هستند.

۳- دونتسک:
ارتش روسیه پس از مدت‌ها از موضع دفاعی در جبهه غربی لیسیچانسک خارج شده و با انجام یک حمله سنگین موفق به کنترل منطقه اسپیرنه شد. مشاهده در نقشه آنلاین

– در ۹ آذر ماه، ارتش اوکراین با پشتیبانی توپخانه و بالگردهای تهاجمی مواضع نیروهای روسیه در جبهه شرق باخموت را مورد حمله قرار داد. اوکراینی‌ها همچنین با چند فروند موشک توچکا-یو (Tochka-U) مواضع روسیه در پوپاسنایا را مورد اصابت قرار دادند.
– ارتش روسیه در طول ۴۸ ساعت اخیر، جبهه سولدار و باخموت را فعال کرده است. در حال حاضر درگیری در شهرک سولدار، مناطق حومه‌ی شرقی باخموت، روستای اپیتنه و مناطق جنوبی باخموت جریان دارد و بنابر گزارش‌های منابع روسی، نیروهای ارتش روسیه موفق به سیطره بر مناطق کوردیومیوکا، زلنوپیلیا و اوزارانیوکا در جهت جنوبی شهرک باخموت شده‌اند.
برخلاف تحلیل‌های مطرح شده درباره متمرکز شدن حمله روسیه برای تصرف باخموت، به نظر می‌رسد ارتش روسیه با توسعه حملات در نقاط مختلف این جبهه از به سمت منطقه پاراسکوویوکا‎ (در شمال باخموت) و شهرک چاسوف یار (در غرب باخموت)، سعی بر درهم شکستن خط دفاعی ارتش اوکراین در این محور را دارد. در صورت عقب نشینی اوکراینی‌ها و یا پیشروی روسها در نقاط یادشده، باخموت به محاصره درخواهد آمد.

جهت حملات احتمالی روسیه با فلش قرمز رنگ و محور درگیری‌های فعلی با فلش زرد و سفید رنگ مشخص شده است.

۴- لوهانسک:
در ۴ آذر ماه، بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، ارتش روسیه موفق به کنترل مجدد روستای نواسلیوسکه‎ در جبهه اسواتوه شدند. درگیری با نیروهای اوکراینی در این محور همچنان ادامه دارد. مشاهده در نقشه آنلاین

– حملات ارتش روسیه در ۷ و ۸ آذر ماه، برای سیطره بر منطقه بیلوگوریوکا واقع در غرب لیسیچانسک با مقاومت نیروهای اوکراینی بی نتیجه ماند.

۵- گزارش ضد غربی یک خبرنگار انگلیسی از جنگ اوکراین!

جانی میلر، خبرنگار انگلیسی در این ویدیو به همراه شبه نظامیان DPR در دونباس به جبهات درگیری با ارتش اوکراین در حومه‌ی شهر دونتسک رفته و روایت متفاوتی را از جنگ اوکراین ارائه می‌کند. جانی میلر با انتقاد از ارسال کورکورانه سلاح و پول برای اوکراین، از عدم تفاوت روسها با سایر ملل اروپایی و همچنین لزوم جلوگیری از ادامه جنگ سخن می‌گوید. میلر در ادامه با اشاره با مصاحبه‌های خود با سربازان روس، می‌گوید که جالب ترین قسمت گفتگوی او با سربازان روس (شبه نظامیان DPR) زمانی بود که بسیاری از آنها این جنگ را مرحله آغازین جنگ جهانی سوم، نبرد ناتو در برابر روسیه-ایران-چین می‌دانستند. او در ادامه به تجربه بد دو جنگ جهانی پیشین اشاره می‌کند و با نگاهی بیطرفانه از شهروندان اروپایی می‌خواهد که در مسائل جنگ و صلح تصمیمات آگاهانه‌تری گرفته و نقش آفرینی کنند.
پی‌نوشت: صرف نظر از تاثیر تقابل غرب و رقبای آنها در جهان بر جنگ اوکراین، نگاه مسیحیت ارتدکس به این جنگ، جنبه‌ی رستاخیزی آن را افزایش داده و موجب استقبال طرفداران آنها از جنگ شده است.

۶- اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در ۹ آذر ماه، تلفات اوکراین در جنگ با روسیه را بیش از ۱۰۰ هزار نفر عنوان کرد و خسارات وارده به این کشور را مبلغی معادل ۶۰۰ میلیارد یورو دانست.

۷- ارتش اوکراین در ۸ و ۹ آذر ماه، انبارهای سوخت روسیه در منطقه سودژانسکی در استان کورسک و استان بریانسک را مورد حمله توپخانه‌ای قرار داد.

۸- در پی وقوع انفجاری در نزدیکی سفارت اوکراین در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا، یکی از کارمندان سفارت اوکراین مجروح شد. طبق گزارش رسانه های اسپانیایی، یک پاکت حاوی مواد منفجره به این سفارت ارسال شده و کارمند اوکراینی آن را باز کرده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. یوسف اکبری از همدان چهارشنبه, ۹ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷

    گزارشتون از جنگ اوکراین درست مثل گزارش از جنگ سوریه شده که فقط گزارش آزادسازی شهرهای سوریه از دست مخالفین داده می شد و اصلا مشخص نمی شد که مخالفین کی ا ن شهرها رو از دولت سوریه گرفتن

    پاسخ
  2. محمدرضا چهارشنبه, ۹ آذر, ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴

    سربازان اوکراین تنها ژست و نشان اس اس رو یدک میکشن در واقع بیشتر نئو فاشیست ها به دست ناتو به بیراهه کشانده شدن و دشمنی شون تنها در برابر روسیه تعریف شده است.
    در حالی که روسیه و لوگانسک و دونتسک در کارکرد و منش بیشتر مثل نیروی وافن اس اس داوطلب جهانی هستند.
    اگه هیتلر امروز بود صد در صد میگفت دیدگاه من به روسیه نزدیک تر هست چون جایگاه خانواده و فرهنگ و دین ها و نژاد های ساده در روسیه پذیرفته هست.
    چیزی که در میان ناتو کمتر دیده میشه.

    پاسخ
    1. علی جلالی فر دوشنبه, ۱۴ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶

      اسرای روسیه که به دست سربازان اکراین کشته می‌شوند وارتش اکراین می‌گوید بدست یک سرباز روسی ازپشت زده شدند این غلط است خودمان درانواع جنگها بودیم اکراینی ها دروغ می‌گویند چرا بدلیل اینکه اسرای روسی همه خوابیده بودند بایک رگبار همه کشته نمی‌شوند مگر خیلی اندک مگراینکه بیاید بالای سرشان تیر بزند پس درفیلم سناریو بوده بعد ازکشتن روسیه ها پراکنده افتادن این نشانگر کشتن اسرا بدست اکراینیها بوده که جنایت جنگی است قبلا هم نئونازیها سابقه کشتن اسرای روسی را دارند یکی یا دوتا هم نیست اکراینیها اسرا زیاد کشتن درحالیکه خلاف منشور سازمان ملل وقانون جنگ است کسی اسیر شد دیگر احدی حق کشتن اورا ندارد

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.