تحولات آسیای میانه، ۱۵ آذر ۱۴۰۱

سه شنبه 15 آذر 1401 - 18:50
https://iswnews.com/?p=83661

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ذهاویت بن هیلل، سفیر رژیم اسرائیل در ازبکستان، در جریان بازدید از نمایشگاه بین المللی گردشگری تاشکند ۲۰۲۲ میلادی با تاج الدین جوره زاده، رئیس کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان پیرامون مسائل گردشگری دیدار و گفت‌وگو کرد.


افغانستان:
۱- ننگرهار:
در ۱۵ آذر ماه، بر اثر انفجار بمب در بازار صرافی شهر جلال آباد دستکم شش نفر زخمی شدند. هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

۲- کابل:
– در ۱۰ آذر ماه، ملا محمد حسن آخوند، نخست وزیر طالبان طی فرمانی مدار علی بامیانی، از بزرگان اهل تشیع را به سمت معاون امور شهری در وزارت شهرسازی و‌ مسکن طالبان منصوب کرد.
– در ۱۰ آذر ماه، مسلحین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان فعالیت رادیو “صدای آمریکا” و رادیو “آزادی” را به دلیل تفرقه افکنی در افغانستان ممنوع اعلام کردند.
– در ۱۵ آذر ماه، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان از دستگیری عامل حمله مسلحانه به سفارت پاکستان در کابل خبر داد. طبق اظهارات مجاهد، این فرد از اتباع خارجی و عضو گروه تروریستی داعش است. (جزئیات بیشتر)

۳- قندهار:
در ۸ آذر ماه، بر اثر تیراندازی نیروهای جبهه آزادی افغانستان به خودروی حامل مسلحین طالبان در محله خواجک‌بابای شهر قندهار، یک نفر از مسلحین طالبان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

۴- خوست:
در ۱۰ آذر ماه، مسلحین اطلاعاتی طالبان از قاچاق یک پهپاد به پاکستان در محله کندی واقع در شهر خوست جلوگیری و سه نفر را به جرم قاچاق بازداشت کردند.

۵- بلخ:
– در ۱۰ آذر ماه، مسلحین طالبان دستور کوچ اجباری چهارصد خانواده از ساکنان محله کود برق واقع در شهرستان دهدادی را صادر کردند. اکثر این افراد از کارمندان حکومت پیشین هستند.
– در ۱۵ آذر ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر اتوبوس حامل کارمندان گذرگاه مرزی حیرتان در چهارراهی سیدآباد شهر مزار شریف، هشت نفر کشته و بیش از ۱۰ نفر زخمی شدند.

۶- در ۱۱ آذر ماه، منابع خبری داعش تصاویری از بیعت عناصر این گروه در افغانستان با ابوالحسین الحسینی القرشی، خلیفه جدید داعش منتشر کردند.

تاجیکستان:
۱- دوشنبه:
در ۸ آذر ماه، دهمین نشست “گفت‌وگوهای امنیتی هرات” در هتل حیات ریجنسی در شهر دوشنبه برگزار شد. در این نشست نمایندگان کشورهای تاجیکستان، آمریکا و احمد مسعود شرکت کردند.
۲- در ۹ آذر ماه، “جان مارک پومرشایم” سفیر آمریکا در تاجیکستان قبل از پایان یافتن دوره ماموریتش در این کشور با “سراج الدین مهرالدین” وزیر خارجه تاجیکستان پیرامون مسائل دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کرد. لازم به ذکر است در دوره مدیریت پومرشایم، پایگاه های تاجیکستان در مرزهای افغانستان با کمک آمریکا ایجاد و تجهیز شد و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد وابسته به مستشاران آمریکایی گسترده‌تر شد.
۳- ذهاویت بن هیلل، سفیر رژیم اسرائیل در ازبکستان در جریان بازدید از نمایشگاه بین المللی گردشگری تاشکند ۲۰۲۲ میلادی با تاج الدین جوره زاده، رئیس کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در پیام توییتری خود به گفتگوی سازنده خود با جوره زاده درباره فراهم کردن زمینه‌های سفر گردشگران اسرائیلی به این کشور اشاره کرده است. شایان ذکر است که موضوع گردشگری یکی از پوشش‌های مناسب برای نفوذ و فعالیت جاسوسان سازمان های صهیونیستی در کشورهای دیگر است. در این راستا، سازمان‌های صهیونیستی در سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای جذب نیروهای فارس زبان از کشورهای اطراف ایران مثل تاجیکستان و افغانستان کرده‌اند.

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۷ آذر ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به کاروان ارتش پاکستان در روستای تحصیل مکین واقع در منطقه وزیرستان جنوبی، دو نفر از سربازان پاکستانی کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.
– در ۱۰ آذر ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای ارتش پاکستان در منطقه شیوا در وزیرستان شمالی یک نفر از مسلحین تحریک طالبان و یک سرباز پاکستانی با نام “حوالدار فروش خان” کشته شدند.

۲- در ۷ آذر ماه، تحریک طالبان پاکستان (TTP) با نشر اعلامیه‌ای آتش بس با نظامیان این کشور را لغو کرد. در بیانیه‌ای تحریک طالبان پاکستان آمده است: «ما همه صبرمان را به کار بستیم تا روند مذاکرات خراب نشود، اما ارتش و سازمان استخبارات پاکستان حملات‌شان را متوقف نکردند؛ بنابر این اکنون حملات تلافی‌جویانه ما نیز در سراسر کشور آغاز خواهد شد.»

۳- در ۷ آذر ماه، ژنرال “سید عاصم منیر” رئیس ستاد ارتش پاکستان استعفای ژنرال فیض حمید، فرمانده سپاه بهاولپور را پذیرفت. ژنرال “فیض حمید” رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) و از نظامیان نزدیک به عمران خان، نخست وزیر پیشین این کشور است.

۴- در ۹ آذر ماه، بر اثر انفجار در مسیر مینی بوس حامل نیروهای پلیس پاکستان در شهر کویته واقع در ایالت بلوچستان، سه نفر از جمله یک افسر پلیس کشته و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. برخی منابع محلی علت این انفجار را برخورد عامل انتحاری با مینی بوس پلیس عنوان کرده‌اند. تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده گرفته است.

۵- به گزارش منابع خبری ارتش آزادیبخش بلوچ (BLA)، عناصر این گروه در ۱۰ آذر ماه، با چند نارنجک به یک پاسگاه نظامی ارتش پاکستان در منطقه پنجگور واقع در ایالت بلوچستان حمله کردند. بر اثر این حمله دو تن از نیروهای پاکستان زخمی شدند.
همچنین در حمله عناصر این گروه به یک پست نظامی ارتش پاکستان در منطقه خضدار در ایالت بلوچستان نیز چهار نیروی ارتش پاکستان زخمی شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.