به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” باکو خواستار توضیح تهران برای ادعای ورود غیرمجاز شهروندانش به قره باغ کوهستانی(ناگورنو کاراباخ) و بخشی از خاک این کشور شده است.

آیخان حاجی زاده مدیر بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در یک کنفرانس خبری از ارسال پیام کتبی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو برای شفاف‌سازی درباره ادعای ورود غیرمجاز شهروندان ایرانی به خاک کشور مطبوع خود خبر داده است. وی بدون اشاره به وجود مدارک این ادعا افزوده است: “ما در حال حاضر منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم.
وی در پاسخ به پرسش درباره ادعای ورود ۱۴ شهروند ایرانی به خاک جمهوری آذربایجان در روزهای گذشته تصریح کرده است: “هر گونه سفر به قلمرو جمهوری آذربایجان باید مطابق قوانین داخلی این کشور و اصل استقلال و تمامیت ارضی باشد.

قره باغ کوهستانی؛ ورود ممنوع
طبق قوانین جمهوری آذربایجان ورود به منطقه قره باغ کوهستانی با سخت گیری فراوان همراه است. این سخت گیری در صدور ویزا دیده می شود و گزینه پرسش درباره چرایی ورود به منطقه قره باغ کوهستانی نیز در آن‌ دیده می‌ شود. هر شهروند خارجی که بدون اجازه این کشور وارد این منطقه شود و مهر ویزای دولت ارمنی (دفاکتو) این منطقه (موسوم به آرتساخ) را در گذرنامه خود داشته باشد برای همیشه نمی تواند ویزای آذربایجان را دریافت کند. معمولا ویزای دولت ارمنی ناگورنو کاراباخ روی صفحه گذرنامه درج نمی شود و یک برگه جداگانه برای این کار اختصاص می یابد. هم اکنون ویزای ورودی این منطقه در داخل خاک ارمنستان دریافت می شود. همین مسئله باعث شده تا مرزبانی جمهوری آذربایجان از تمام افرادی که مهر ویزای ارمنستان را دارند درباره ورود به قره باغ کوهستانی سوال کند. البته مواردی نیز دیده می شود که دارندگان ویزای ارمنستان یا با سخت گیری وارد آذربایجان شده اند و یا اینکه اصلا اجازه ورود ندارند.

زمینه سازی رسانه ای پیش از اعلام وزارت خارجه
شبکه آذ تی وی آذربایجان در گزارشی مدعی شده بود که همه این افراد عضو سازمان های امنیتی هستند که با مدارک تقلبی و همراهی صلحبانان فدراسیون روسیه وارد مناطق تحت کنترل قره باغ کوهستانی شده اند تا به شبه نظامیان ارمنی آموزش خرابکاری دهند.

بیشتر بخوانید: تلویزیون جمهوری آذربایجان: نیروهای ایرانی خرابکاران ارمنی را آموزش می دهند!

بحران قره باغ کوهستانی به زبان ساده
قره باغ کوهستانی (ناگورنو کارباخ) بخشی از منطقه قره باغ است که در غرب جمهوری آذربایجان قرار دارد. شبه نظامیان ارمنی ساکن منطقه خودمختار ناگورنو کاراباخ در سال ۱۹۸۸ میلادی و دو سال پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق بر سر پاکسازی قومی و استقرار ترک‌های مسقطی اخراج شده ازبکستان در خوجالی، با واحدهای پلیس جمهوری شوروی آذربایجان درگیر شدند. این درگیری در سال ۱۹۹۱ با فروپاشی شوروی تشدید شده و با برگزاری رفراندوم جدایی از ترکیب آذربایجان و اعلام استقلال در این ناحیه و منطقه شاهومیان (خارج از ناحیه خودمختار قره باغ کوهستانی) به یک جنگ تمام عیار چریک‌ های ارمنی با ساکنان آذری و نیروهای مسلح آذربایجان مبدل شد. سرانجام در سال ۱۹۹۲ با دخالت مستقیم جمهوری ارمنستان، منجر به اشغال بیشتر مناطق قره باغ به‌دست ارامنه شد. اکنون در وضعیت پس از جنگ دوم قره باغ بیشتر اراضی اشغالی از ارمنستان بازپس گرفته شده است اما ساکنان ارمنی قره باغ کوهستانی از کنترل و تحویل باقیمانده این منطقه به دست آذربایجان جلوگیری می کنند. آنها خواستار جدایی از این کشور هستند ولی تاکنون به عنوان یک دولت شناسایی نشده اند. در حال حاضر و پس از جنگ دوم قره باغ، نیروهای صلحبان روسیه در یک ماموریت پنج ساله تا سال ۲۰۲۵ در این منطقه مستقر شده و دو سال از ماموریت آنها در این منطقه گذشته است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. وحید سه شنبه, ۱۵ آذر, ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱

    سال رو اشتباه نوشتین سال ۱۹۸۸ درسته نه ۱۹۹۸

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.