مانور نظامی آذربایجان و ترکیه از ارس تا آستاراچای

پنجشنبه 17 آذر 1401 - 13:54
https://iswnews.com/?p=83767

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نیروهای ارتش دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه مانور مشترک نظامی را در سه نقطه و نزدیک به مرزهای شمالی ایران انجام می‌دهند. گستره این مانورها در رایون(استان) های آستارا ، ایمیشلی و جبرائیل به گونه‌ای است که تقریبا تمامی مرز دو کشور را در نزدیکی محدوده رود بزرگ ارس و آستاراچای در بر می‌گیرد.

این روزها لحن خبری رسانه‌های وابسته به دولت در آذربایجان به گونه‌ای است که می‌خواهند به مخاطبان خود القا کنند که نیروهای ایرانی پشت مرزها تجمع کرده و قصد حمله به این کشور را دارند.

شبکه “خزر تی وی” در گزارش خود در روز دوشنبه، ساعت ۱۲ به وقت باکو درباره اهداف این تمرینات نظامی گفته است: “مانور پاسخی به تهدیدات رژیم ملاهای قوم فارس (جمهوری اسلامی ایران) است و از ترکیب ۵ نیرو در آن استفاده می‌شود. ایران اگر به آذربایجان دست درازی کند با ارتش های دو دولت دوست آذربایجان و ترکیه مواجه می‌شود.”

این رزمایش برای تمرین نبردهای مدرن با استفاده از ترکیب توپخانه، نیروهای کماندو زمینی و تفنگداران دریایی برای نفوذ به خطوط دشمن و پاکسازی تله های انفجاری، برپایی پلهای متحرک با عبور خودرو از رودخانه، به‌کارگیری تانک، هلی برن و فرود نیرو در پشت مواضع دشمن، بمباران هوایی با استفاده از هواپیما و بالگرد انجام می‌شود. بنابر گفته وزارت دفاع ترکیه هواپیماهای اف ۱۶ ترکیه نیز به جمع نیروها اضافه شده‌اند و یکی از محل‌های تمرین بمباران دشمن فرضی در نزدیکی آستارا بوده است. هنوز به تعداد اف ۱۶ های حاضر در این تمرین اشاره‌ای نشده است.

حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه همراه با هیئت نظامی روز سه شنبه ۱۵ آذر وارد باکو پایتخت آذربایجان شد و همراه با سپهبد ذاکر حسن اف وزیر دفاع آذربایجان در این تمرین مشارکت دارند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر پنجشنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

    لطفا خبری که مانور می‌دهند ازچه تارخ شروع می‌شود ذکر فرمایید تامخا طب گیج نشود همان شش فاکتور که درخبر ذکر می‌شود بدانیم کی شروع می‌شود کی تمام

    پاسخ
  2. فرزند ایران پنجشنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹

    اگر مشکل ایران در مرزهای عراق حل شود. باید تمرکز بیشتری بر روی مرزهای آذربایجان بگذارد

    پاسخ
  3. سورنا پنجشنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵

    دم شما گرم. تنها رسانه ای هستین در کشور که خبرهای ناحیه قره باغ و آذربایجان شمالی رو پوشش صحیح میدین و بر عکس سایر رسانه های داخلی سعی در لا پوشانی و کم خطر جلوه دادن تحرکات قومی- مرزی آذربایجان شمالی برای تمامیت ارضی کشور ندارین. اجرتان با امام حسین. به امید بازگشت زمین های جدا شده از ایران در قراردادهای ترکمنچای و گلستان.

    پاسخ
  4. علی جلالی فر پنجشنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶

    خدا رحمت کند ایرانیان قدیم راچه بلوچ چه کرد چه عرب چه لر چه ترک چه فارس را که مملو ازضرب المثل های دارای معانی مختلف در میان ترکها یک ضرب المثل است در بیابان شیری بود و درمقابل یک موشی بود که از لانه اش در می‌آمد وبه شیر قد علم می‌کرد حرفهای بد میزد وشیرحرفهای موش را نشنیده می‌گرفت وازکنارش می‌گذشت خلاصه کاربه جای رسید شیر روزی عصبانی شد یا یک غرش کوچی کشید پنجه اش را باز کرد زد روی تنه موش دور ازحضور خوانندگان از مقعد موش به اندازه یک عدسی پیه یاهمان روغن پی زد بیرون موش گفت همین بود دیگه غلت کردم

    پاسخ
  5. amir جمعه, ۱۸ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵

    این دو حکومت اذربایجان و ترکیه باید سرنگون بشند تا منطقه روی ارامش ببنید

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.