فعالیت‌های محیط زیستی جمهوری آذربایجان با لباس شخصی در قره باغ کوهستانی سرو صدای زیادی برپا کرده است و آنها ارمنی های ساکن منطقه را همواره به آلودگی محیطی متهم می کنند. این تنش در روز شنبه ۱۲ آذر (۳ دسامبر) منجر به انسداد سه ساعته جاده در نزدیک شوشا شده بود. طرف آذربایجانی اصرار داشته که ارمنی ها در جاده زباله می ریزند و معدن کاشن آبهای منطقه را آلوده می کند. همین دست از ادعاها درباره فعالیت یک معدن دیگر در نزدیکی خوجالی و زیان های ناشی از حفاری این معدن نیز بیان شده است. بنابر گزارش خزر تی و ی به نقل از خبرگزاری «آپا» هیئت اعزامی وزارت محیط زیست و منابع طبیعی، اداره املاک دولتی وزارت اقتصاد و سازمان مردم نهاد «آذرگولد» به پایگاه نیروهای پاسدار صلح فدراسیون روسیه در خوجالی و درون محدوده تحت کنترل ارمنی ها رفته اند و با سرتیپ آندری ولکوف، فرمانده نیروهای صلحبان فدراسیون روسیه در این مورد مذاکره کرده اند.

بیشتر بخوانید: لباس شخصی های آذربایجان کریدور قره باغ کوهستانی را بستند!

خبرگزاری آپا روز چهارشنبه ۱۶ آذر (۲۴ دسامبر) گزارش کرده است که فرمانده نیروهای پاسدار صلح روسیه به خبرنگاران اجازه حضور در کنار هیئت مذاکره کننده را نداده است. گروه فیلمبرداری آپا تلاش کرده بود تا با پای پیاده از آخرین نقطه تحت کنترل آذربایجانی ها در روی جاده شوشا به سمت خانکندی (به ارمنی استپاناکرت) بروند اما آندری ولکوف فرمانده نیروهای پاسدار صلح دستور داده است تا با تجمع نیرو مانع شده و آنها را بازگردانند. همین خبر توسط رسانه های مختلف دولتی و وابسته به دولت به سرعت منتشر شده است.

چنانکه به نظر می رسد یک روایت حماسی از حضور خبرنگار آذربایجانی در روی جاده شوشا به خانکندی (به ارمنی استپاناکرت) مرکز قره باغ کوهستانی مطرح شده و یک جریان سازی به سبک پروپاگاندای رسانه ای شکل می گیرد تا جایی که فرمانده روسیه نتایج مذاکرات را به صورت آشکار بیان کرده است.

بیشتر بخوانید: تنش سه جانبه در قره باغ کوهستانی بدون اسلحه!

همچنین اعتراض آذربایجان به نیروهای صلحبان روسیه درباره به‌کارگیری واژه های ارمنی درباره نام مکان های این منطقه نیز با واکنش طرف روسی مواجه شده است.

طی این مدت معاون جیحون بایرام اف وزیر خارجه آذربایجان به مسکو سفر کرده و با همتای خود دیدار کرده است. همچنین معاون رئیس جمهور فدراسیون روسیه در سفر به باکو با الهام علی اف دیدار کرده اند که حاصل آن از زبان فرمانده نیروهای پاسدار صلح فدراسیون روسیه مستقر در قره باغ کوهستانی اعلام می شود.

سرتیپ آندری ولکوف درباره نتایج مذاکرات با جمهوری آذربایجان گفته است:

“ما با جمهوری آذربایجانی برای استقرار یک پست بازرسی کوچک در ورودی لاچین از سمت ارمنستان به توافق رسیده ایم. تجهیزات مدرن بازرسی به پاسگاه در ورودی جاده لاچین آورده می شود.”

این مقام نظامی با اشاره به عدم وجود هر گونه بازرسی در گذشته افزوده است:

“ما تا به حال امکانات فنی برای بازرسی نداشتیم. این بازرسی، تضمین می کند که هیچ محموله ممنوعه ای حمل نشود.”

البته پیش از این آنها می گفتند که از ارمنستان به محدوده تحت کنترل ارمنی های بومی منطقه اسلحه و تجهیزات نظامی فرستاده می شود. دستاورد مذاکرات که آغاز آن ظاهرا با تجمع فعالان محیط زیستی و انسداد جاده همراه بود بسیار خیره کننده و دور از انتظار است و یک امتیازگیری برای آذربایجان به شمار می رود.

تحولات جهان اسلام پیش از این خبر پیش بینی کرده بود که آذربایجان از طرح موضوعات مختلف به دنبال امتیازگیری از روسیه و ارمنستان است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.